4p
Júliusban rekord, augusztusban kis korrekció, szeptemberben újabb csúcs: így lehetne röviden összefoglalni a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének legutóbbi három hónapját. Az ősz kezdetére ugyanis ismét drágult a nagybevásárlás, a hazai hipermarketekben többet kell fizetnünk az élelmiszerkosarunkért, mint valaha.

Ahogy az elmúlt bő 10 évben minden hónapban, szeptember 5-én is nyakunkba vettük a három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult az ára 30 élelmiszerből álló mintakosarunknak (amely jól leképezi egy átlagos magyar család nagybevásárlását, ám pontos összetételét továbbra is titokban tartjuk).

Az Auchan, az Interspar és a Tesco ebben a hónapban eltérő árpolitikát választott, ami az élen is változáshoz vezetett. Az előző hónaphoz képest egyedül az Auchan engedett az áraiból, míg tavaly szeptemberhez képest kizárólag a Tesco volt olcsóbb. Az Intersparban komolyabb áremelést mértünk, így ebben az áruházban a 20 ezres "álomhatár" fölött jött ki teszt-vásárlásunk végösszege.

Az Auchan visszavette a vezetést a Tescótól: a franciák 0,6 százalékkal olcsóbbak voltak, mint augusztusban, míg a Tesco közel 2 százalékot emelt egy hónap alatt.

Egy év alatt viszont épp az Auchan hozta össze a legnagyobb áremelést, a Tesco pedig bő 2 százalékkal olcsóbbnak bizonyult.

A kosár átlagos értéke a három hipermarket adatai alapján 19 360 forint volt, ami új csúcsot jelent. A havi átlagos árváltozás 2,6 százalékos volt, míg tavalyhoz képest átlagosan 3,6 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak a hazai hipermarketekben.

Az éves áremelkedés mértéke, vagyis a Privátbankár.hu Árkosarának éves árindexe

Persze az igazán felkészült vásárló akár 18 ezer forint alatt is megúszhatja a nagybevásárlást ugyanezen termékekkel - ehhez viszont mindent ott kell megvenni, ahol azt a legolcsóbban adják. Ez viszont a komoly körültekintés és előzetes felkészülés mellett vagy tripla bevásárlócsapatot, vagy tripla utazgatást és időt igényel, máshogy nem nagyon lehet elérni a 17 937 forintos elméleti minimum-végösszeget...

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Augusztushoz képest az alma, a liszt és egyes felvágottak árai is 20 százalék körüli mértékben ereszkedtek, de a chipsért is bő 10 százalékkal többet kértek, mint egy hónapja. Bő 30 százalékkal olcsóbb lett viszont egy hónap alatt a krumpli és a májas, 20 százalékot engedtek a kávé és a tea árából, míg 12 százalékot a sajtéból.

Tavaly szeptemberhez képest az UHT-tej, a tejföl és a kávé ára majdnem 30 százalékkal emelkedett. 20 százalék körüli éves áremelkedést mértünk a lisztnél, a párizsinál, a margarinnál, a tejfölnél, egyes üdítőknél - de a gyümölcsjoghurt is bő 10 százalékkal drágult. A krumplit viszont tavaly szeptemberhez képest féláron kínálják, és 20 százalékkal csökkent a banán, a májas és az áfacsökkentésen átesett csirkemell ára is.

Havi legolcsóbbak - tojás, szőlő, fehérbor

A KSH pénteken teszi közzé a legfrissebb adatokat az infláció augusztusi alakulásáról.

Az ősz első Árkosár-felmérésén górcső alá vettük a tojás-kínálatot. Ezúttal nem csak azt néztük meg, hol adják a legolcsóbban, hanem azt is, mennyire igyekeznek megnyugtatni a vásárlókat arról, hogy a közelmúlt botrányai ellenére mennyire nagyon biztonságos a hazai tojások fogyasztása. Röviden: semennyire sem igyekeznek megnyugtatni a vásárlókat. Ezúttal ugyanis (például a madárinfluenzával ellentétben) semmi sem biztosítja a vásárlókat arról, hogy a Hollandiából indult fipronil-szennyezési botrány nem érinti a nálunk kínált termékeket. Így az áruházak helyett mi nyugtatjuk meg a vásárlókat: jelen állás szerint nyugodtan vegyék a magyar tojást. Ami az árakat illeti: a 10 darabos kiszerelések között a Tesco sajátmárkása volt a legolcsóbb (249 forint), az Interspar S-es méretű sajátmárkása 299-ért került a polcokra, míg az Auchan 339-ért adott egy doboz tojást.

A magyar szőlő árban egyelőre nem tud versenyezni a külföldivel. A legolcsóbb szőlőt az Auchan kínálta, 329 forintért görög gyümölcsöt árultak. 349-ért az Interspar olasz szőlőt adott, a Tesco kínálatában 449 forint volt az olasz szőlő kilója.

A szőlőnél jóval olcsóbb a fehérbor: mindhárom áruházban 299 forintért kínálták a legolcsóbbat (az üvegesek közül legalábbis, az egyéb kiszereléseket inkább nem vizsgáltuk). Az Auchan ennyiért száraz mátrai olaszrizlinget kínált, a Tesco és az Interspar ezen az áron egyaránt 3-3 féle fehérbort is a polcokon tartott ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Ezért éri meg az állítható asztal beszerzése az irodába
Márkázott tartalom | 2024. december 16. 10:49
Minden döntés, ami magas beruházási költséget igényel, alapos megfontolás eredménye. Az üzleti környezetben ez már megszokott dolog, de elkerülhetetlen, hogy olyan környezetet alakítsunk ki magunk körül, ami az irodai munkavégzés fizikai terheit csökkentheti.
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Hogyan válassz okosan szerszámokat?
Márkázott tartalom | 2024. december 15. 11:41
Az otthoni és professzionális szerszámvásárlás tele van kihívásokkal és lehetőségekkel. Aki már próbált eligazodni a különböző márkák, modellek és árkategóriák tengerében, az tudja, hogy nem könnyű megtalálni a legmegfelelőbb eszközöket. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG