4p
Júliusban rekord, augusztusban kis korrekció, szeptemberben újabb csúcs: így lehetne röviden összefoglalni a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének legutóbbi három hónapját. Az ősz kezdetére ugyanis ismét drágult a nagybevásárlás, a hazai hipermarketekben többet kell fizetnünk az élelmiszerkosarunkért, mint valaha.

Ahogy az elmúlt bő 10 évben minden hónapban, szeptember 5-én is nyakunkba vettük a három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult az ára 30 élelmiszerből álló mintakosarunknak (amely jól leképezi egy átlagos magyar család nagybevásárlását, ám pontos összetételét továbbra is titokban tartjuk).

Az Auchan, az Interspar és a Tesco ebben a hónapban eltérő árpolitikát választott, ami az élen is változáshoz vezetett. Az előző hónaphoz képest egyedül az Auchan engedett az áraiból, míg tavaly szeptemberhez képest kizárólag a Tesco volt olcsóbb. Az Intersparban komolyabb áremelést mértünk, így ebben az áruházban a 20 ezres "álomhatár" fölött jött ki teszt-vásárlásunk végösszege.

Az Auchan visszavette a vezetést a Tescótól: a franciák 0,6 százalékkal olcsóbbak voltak, mint augusztusban, míg a Tesco közel 2 százalékot emelt egy hónap alatt.

Egy év alatt viszont épp az Auchan hozta össze a legnagyobb áremelést, a Tesco pedig bő 2 százalékkal olcsóbbnak bizonyult.

A kosár átlagos értéke a három hipermarket adatai alapján 19 360 forint volt, ami új csúcsot jelent. A havi átlagos árváltozás 2,6 százalékos volt, míg tavalyhoz képest átlagosan 3,6 százalékkal emelkedtek az élelmiszerárak a hazai hipermarketekben.

Az éves áremelkedés mértéke, vagyis a Privátbankár.hu Árkosarának éves árindexe

Persze az igazán felkészült vásárló akár 18 ezer forint alatt is megúszhatja a nagybevásárlást ugyanezen termékekkel - ehhez viszont mindent ott kell megvenni, ahol azt a legolcsóbban adják. Ez viszont a komoly körültekintés és előzetes felkészülés mellett vagy tripla bevásárlócsapatot, vagy tripla utazgatást és időt igényel, máshogy nem nagyon lehet elérni a 17 937 forintos elméleti minimum-végösszeget...

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Augusztushoz képest az alma, a liszt és egyes felvágottak árai is 20 százalék körüli mértékben ereszkedtek, de a chipsért is bő 10 százalékkal többet kértek, mint egy hónapja. Bő 30 százalékkal olcsóbb lett viszont egy hónap alatt a krumpli és a májas, 20 százalékot engedtek a kávé és a tea árából, míg 12 százalékot a sajtéból.

Tavaly szeptemberhez képest az UHT-tej, a tejföl és a kávé ára majdnem 30 százalékkal emelkedett. 20 százalék körüli éves áremelkedést mértünk a lisztnél, a párizsinál, a margarinnál, a tejfölnél, egyes üdítőknél - de a gyümölcsjoghurt is bő 10 százalékkal drágult. A krumplit viszont tavaly szeptemberhez képest féláron kínálják, és 20 százalékkal csökkent a banán, a májas és az áfacsökkentésen átesett csirkemell ára is.

Havi legolcsóbbak - tojás, szőlő, fehérbor

A KSH pénteken teszi közzé a legfrissebb adatokat az infláció augusztusi alakulásáról.

Az ősz első Árkosár-felmérésén górcső alá vettük a tojás-kínálatot. Ezúttal nem csak azt néztük meg, hol adják a legolcsóbban, hanem azt is, mennyire igyekeznek megnyugtatni a vásárlókat arról, hogy a közelmúlt botrányai ellenére mennyire nagyon biztonságos a hazai tojások fogyasztása. Röviden: semennyire sem igyekeznek megnyugtatni a vásárlókat. Ezúttal ugyanis (például a madárinfluenzával ellentétben) semmi sem biztosítja a vásárlókat arról, hogy a Hollandiából indult fipronil-szennyezési botrány nem érinti a nálunk kínált termékeket. Így az áruházak helyett mi nyugtatjuk meg a vásárlókat: jelen állás szerint nyugodtan vegyék a magyar tojást. Ami az árakat illeti: a 10 darabos kiszerelések között a Tesco sajátmárkása volt a legolcsóbb (249 forint), az Interspar S-es méretű sajátmárkása 299-ért került a polcokra, míg az Auchan 339-ért adott egy doboz tojást.

A magyar szőlő árban egyelőre nem tud versenyezni a külföldivel. A legolcsóbb szőlőt az Auchan kínálta, 329 forintért görög gyümölcsöt árultak. 349-ért az Interspar olasz szőlőt adott, a Tesco kínálatában 449 forint volt az olasz szőlő kilója.

A szőlőnél jóval olcsóbb a fehérbor: mindhárom áruházban 299 forintért kínálták a legolcsóbbat (az üvegesek közül legalábbis, az egyéb kiszereléseket inkább nem vizsgáltuk). Az Auchan ennyiért száraz mátrai olaszrizlinget kínált, a Tesco és az Interspar ezen az áron egyaránt 3-3 féle fehérbort is a polcokon tartott ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG