Ezeket a zacskókat átlag 20 percig használják a vásárlók (Fotó: Privátbankár.hu/Valkai Nikoletta) |
Még tavaly ősszel egy átfogó cikkben foglalkoztunk azzal, hogy miként lehet(ne) élni és vásárolni nejlon szatyrok nélkül. Cikkünk apropóját az adta, hogy egyre több ország jelentette be: betiltják az egyszer használatos műanyag bevásárlószatyrok forgalmazását. Azóta pedig már az Európai Unióban is megszületett a döntés: 2021-től nem kerülhet forgalomba egyszer használatos műanyag termék. (Külön cikkben írtunk arról, hogy a hazai gyártók miként látják az EU-s szigorítást és az átállást. Összefoglaló anyagunkat itt találja.)
Akkor megkerestünk több magyarországi áruházláncot, mondják el véleményüket, terveiket, ők hogyan szorítják vissza a műanyagok használatát. Akkor azt tapasztaltuk, hogy bár minden láncnál leszögezték: fontos számukra a műanyag hulladék csökkentése, meglehetősen szűkszavúan nyilatkoztak, nem kaptunk választ minden kérdésünkre, nem látszott, hogy gyorsan haladna a folyamat.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pont ekkortájt jelentette be, hogy jelentős szigorítást terveznek ez év elejétől a műanyag zacskók és az egyszer használatos műanyag eszközök kiszorítására. Aztán novemberben kiderült, a kormány nem támogatta a minisztérium törvénytervezetét a környezetvédelmi termékdíj módosításáról, amelynek értelmében a műanyag zacskókra, egyéb környezetszennyezőnek ítélt termékekre kivetett díj jelentősen emelkedett volna januártól.
Készül a stratégia, mást nem tudni
Idén májusban viszont a tárca előállt az Országos Fenntarthatósági Szemléletformálási Stratégia kidolgozásának ötletével. Erre szerintük azért van szükség, hogy a magyar lakosság is elforduljon az egyszer használatos műanyag termékektől. Tavasszal azt ígérték, nyárra elkészül ez a stratégia.
Július közepe van, így időszerűnek tűnt, hogy megérdeklődjük az ITM-nél, hogy hol tart a stratégia elkészítése, mikor mutatják be, és pontosan mit fog tartalmazni. Megkeresésünkre azonban mindösszesen annyit válaszoltak: a stratégia jelenleg kidolgozás alatt áll, elfogadása után elérhetővé teszik.
És mit csináltak az áruházláncok az elmúlt időszakban?
Szeptemberi körképünk óta eltelt több mint 10 hónap – ráadásul javában tart a műanyagmentes július is –, így megnéztük, történt-e bármiféle előrelépés, változás a kérdésben. Nemcsak az ITM-nek írtunk, de megkerestünk 6 áruházláncot is, hogy megtudjuk, a közeljövőben tervezik-e olyan termékek bevezetését, amelyek kiváltanák az egyszer használatos műanyag zacskókat, szatyrokat. Arra is kíváncsiak voltunk, milyen egyéb környezetkímélő lépéseket terveznek a műanyag termékek visszaszorítására. Mostani megkeresésünkre cikkünk megjelenéséig egyedül csak az Auchan nem válaszolt, hogy mit mondtak tavaly ősszel, azt itt találja.
CBA: tesztelik a lebomló zacskókat
Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója portálunknak elmondta, „kiemelt ügynek” tartják a környezet megóvását, ezért az elmúlt időszakban is számos komoly lépést tettek. A CBA üzletekben megtalálható csomagolóanyagok között például egyre nagyobb arányban vannak jelen a papírból készültek, illetve a szintén ott kihelyezett műanyag tasakok úgynevezett grammsúlyát is jelentősen csökkentették, így ezek is kevésbé terhelik a környezetet. (A grammsúly az egy egységnyi, pl. négyzetméternyi anyag tömege – a kisebb grammsúlyú zacskó vékonyabb – a szerk.)
A CBA-nél kísérleti jelleggel megkezdték a tesztjét a 100 százalékban biológiailag lebomló zacskóknak, amellyel az eladótérben kihelyezett műanyagtasakokat szeretnék kiváltani a jövőben. „A kasszáknál megtalálható táskáknál, szatyroknál rendkívül jól állunk” – fogalmazott Fodor, ugyanis szinte kizárólag csak szövetből, papírból vagy 100 százalékban biológiailag lebomló anyagból előállítottakat forgalmaznak.
„A zöldség-gyümölcs termékeket sem előre csomagolva, hanem jellemzően lédig formában értékesítjük. Fontos továbbá megjegyezni, hogy üzletláncunk egységeinek túlnyomó többségében úgynevezett hagyományos pultok vannak (azaz a csemege-, a sajt- és húspult), ahol köztudottan a termékek értékesítésekor rendkívül csekély csomagolóanyagot használnak fel, szemben azokkal a kereskedelmi szereplőkkel, akik kizárólag előre csomagolt termékeket árusítanak. Ez utóbbi rendkívül sok hulladék keletkezését eredményezi” – mondta Fodor Attila.
Aldi: eltüntetik a műanyag kesztyűket, egyszer használatos termékeket
Az Alditól megtudtuk, folyamatosan foglalkoznak a fenntartható csomagolás témájával. A kenyerek és péksütemények, a hús, a gyümölcs és a zöldség boltokba történő szállítására többnyire már most is többször használatos rekeszeket használnak, a gyümölcsöket és zöldségeket – amennyiben lehetséges – csomagolásmentesen kínálják.
Egyúttal megjegyezték: tavaly is számos intézkedést vezettek be a kevesebb csomagolóanyag-felhasználás érdekében, így például többször használatos dobozokat alkalmazva csak a zöldség-gyümölcs esetében 4 ezer tonnányi kartonpapírral kevesebbet használtak, mint egy évvel korábban.
2019 eleje óta a bio banán csomagolás nélkül érkezik az üzletekbe, amely mintegy 3,5 tonnányi műanyaghulladék-csökkenést jelent éves szinten. Ezzel párhuzamosan megszüntetik a látványpékségeknél az egyszer használatos műanyag kesztyűk elérhetőségét is: legkésőbb 2019 végéig eltűnnek ezek a kesztyűk az üzletekből, a vásárlók a pékárukat fém fogóeszközzel vehetik majd le a pultról, ezzel mintegy 2,5 tonnával csökken a diszkontlánc műanyag-felhasználása.
Ugyancsak még az idén kivezetnek kínálatukból számos, egyszer használatos műanyag terméket, többek között a műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat és szívószálakat. Az idei grillszezonban júniustól a készlet erejéig elérhetők az Aldi kínálatában olyan eldobható evőeszközök, poharak és tányérok, amelyek megújuló alapanyagokból készültek. A fültisztító-pálcika esetében az áruházlánc már lecserélte a műanyag pálcikát alternatív anyagra, a termék jelenleg már kapható a boltokban. Ezzel a lépéssel éves szinten körülbelül 24 tonna műanyaggal kevesebbet használnak fel.
Ezeken túlmenően 2025-re a sajátmárkás termékeknél teljesen újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni, de 2025-ig 15 százalékkal csökkentik a csomagolóanyag felhasználását is. Az üzletekben keletkező műanyag és egyéb hulladékok mennyiségének csökkentéséhez persze számítanak a vásárlók közreműködésére is, ezért több olyan akciót is terveznek, amely a csomagolás és a hulladékok területén a fogyasztói tudatosság növelését célozza.
Megjegyezték továbbá, hogy a csomagolóanyagok, az áruházakban kapható táskák és számos más termék területén is folyamatosan keresik az alternatívákat, amelyek csökkentik a környezeti terhelést. Előreláthatólag 2019 utolsó negyedévében a zöldség-gyümölcs pultnál akciós termékként többször használatos hálót fognak kínálni a vásárlóknak.
Tesco: eltökéltek
A Tesco sajtóosztályán kérdéseikre annyit közöltek: „eltökéltek”, hogy a fenntarthatósági céljaikat kiterjesszék a csomagolások világára is. A fenntartható csomagolástechnikák arányának növelése érdekében folyamatosan egyeztetnek a kiskereskedelem, az élelmiszer- és csomagolóipar szereplőivel az úgynevezett „zárt csomagolóanyag körforgás” kiépítéséért. Ez a rendszer biztosítaná azt, hogy az összes műanyagot újrafelhasználják, újrahasznosítsák, így nullára csökkentve a hulladék mennyiségét.
Ezen kívül küldtek még két linket két korábbi sajtóközleményükhöz. Ebből kiderült, célul tűzték ki, hogy a sajátmárkás termékeik csomagolását 2025-re teljesen újrahasznosíthatóvá tegyék, és az áruházlánc működése során általánosságban is csökkentsék a csomagolóanyag hulladékot.
A másik közleményük szerint áprilistól újrahasznosított műanyagpalackokból készült palackot használnak a sajátmárkás hűtött italok és smoothiek csomagolásához.
Lidl: vége az egyszer használatos műanyagok árusításának
Az áruházláncnál azt tervezik, hogy 2025-ig legalább 20 százalékkal csökkentik a műanyag felhasználását, a saját márkás termékeik plasztik csomagolásai teljesen újrahasznosítható lesz. Egyúttal vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy az egyszer használatos műanyag zacskók és szatyrok helyett környezetkímélőbb alternatívát kínáljanak a vásárlóknak.
A műanyaghulladék visszaszorítására irányuló intézkedéseik első lépéseként 2018 augusztusában a saját márkás energiaitalok papírtálcáiról tüntették el a műanyagot, így közel öt tonnával kevesebb fóliát használnak fel csomagolásra. Az áruházlánc 2019 márciusában bejelentett egy újabb intézkedéscsomagot, ennek eredményeképpen a saját márkás ásványvizek PET-palackjainak súlycsökkentése, a kupakméret csökkentése és egységcsomagolásának továbbfejlesztése révén további 210 tonnával mérsékeli a műanyag-felhasználását.
2019 végéig megszüntetik az egyszer használatos műanyag termékek, mint a szívószálak, az eldobható műanyag poharak, műanyag tányérok és evőeszközök, valamint a műanyag fültisztító pálcikák értékesítését. Továbbá az azonnal fogyasztható és üdítőital termékek mellől folyamatosan kivonják az értékesítésből a hozzácsomagolt műanyag evőeszközöket és szívószálakat.
Az egyszer használatos műanyag termékeknél 2019 végéig minden raktárkészletét értékesítik, majd fokozatosan átállnak a környezetkímélőbb alternatívákra. E folyamat eredményeként április végétől a szezonális termékkínálatuk részeként környezetbarát anyagokból készült termékeket, papírpoharakat (0,5 l-es, 0,3 l-es), papírtányérokat, természetben lebomló, cukornádból készült papír mélytányérokat és fa evőeszközöket (kés, villa, kanál) is kínálnak.
Tízezernyi reform-zacskót adott el a Spar
A lédig termékek, zöldségek, gyümölcsök, péksütemények környezettudatos vásárlásához nem feltétlenül kell az áruházak segítsége, vihetünk magunkkal zacskót otthonról is. Megfelelő átlátszó, tartós, hálós műanyag zsákot azonban nem is olyan könnyű beszerezni – olcsón legalábbis biztosan nem. A nagy áruházláncok között elsőként a Spar dobta be – elsőre tesztjelleggel, 3 városban, Győrben, Tatabányán és Szegeden – az újrahasználható tasakot. Ez egyrészt "célszerszám", még a mérlegelés után kapott matricának is hagytak rajta helyet, másrészt a zöld-webshopokhoz képest nagyon jó áron adják: 599 forintért 3 zacskót szerezhetünk be.
A Privátbankár.hu megkeresésére a társaság elárulta: óriási az érdeklődés az újrahasználható tasak iránt, a teszt közel 3,5 hónapja alatt 3 város 20 Spar és Interspar áruházában több mint 10 ezer csomagot vettek meg a vásárlók (tehát nem ingyen kapták, hanem pénzt adtak érte). A termékkel kapcsolatosan eddig kizárólag pozitív visszajelzéseket kaptak a vásárlóktól; a tesztet várhatóan a nyár végén zárják le, így a tervek szerint ősszel országosan is elérhetővé válnak a tasakok a Spar és Interspar áruházakban.
Kérdeztük a társaságot a további tervezett környezetbarát intézkedésekről is, ezzel kapcsolatban azonban nem adtak új információt. Egy korábbi közleményükből mindenesetre kiderül: jelenleg már csak kétfajta műanyag bevásárlótáska érhető el a választékukban, ugyanakkor számos környezetkímélő megoldást alkalmaznak a papírszatyortól a többször használatos műanyag táskáig. Idén már a hőszigetelős táskákat is olyanra cserélik, amelyek újrahasznosított PET palackokból készülnek (ez az R-PET megoldás). Az idei év nagy újdonságának a lebomló, komposztálható szalagfüles táskák, valamint további PP- és R-PET-típusú, környezetbarát táskák bevezetése számít a Sparnál a társaság közleménye szerint. A vállalat emellett tervezi az összehajtható kartondobozok áruházi alkalmazását is.