4p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Három hipermarket közül csak egyben csökkentek az árak májusra, összességében 14 hónapja nem látott mértékű drágulást mértünk a Privátbankár Árkosár friss felmérésében. Az eperszezon elejét átaludták az áruházak, a magyar halak terén pedig tényleg komoly erősítésre van szükség...

112-edszer is felmértük az árakat

Május 4-én végeztük el a legfrissebb Privátbankár Árkosárhoz szükséges felmérést: ahogy az elmúlt 111 (!) hónapban mindig, ezúttal is 3 hipermarket-lánc egy-egy egységét kerestük fel, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Bár ezúttal volt néhány Auchan-áruház, amely kivételesen vasárnap is nyitva tartott, saját szabályunk az, hogy minden láncot egyazon nap kell végiglátogatnunk - ezért inkább egy hétfői napot választottunk.

Drágább lett

Az előző hónapban az Auchanban és a Tescóban mértünk komolyabb árcsökkenést, május elején viszont csak az Auchan mérsékelte árait: éves és havi összehasonlításban is csak a francia láncnál mértünk árcsökkenést.

A tavalyinál közel 6, az áprilisnál pedig 4,4 százalékkal volt olcsóbb az Auchan, a Tesco 6,3 százalékkal emelte árait, az Interspar pedig tavaly májusnál 2, idén áprilisnál közel 5 százalékkal volt drágább.


A három áruház átlagára 17 612 forint lett, ez 1 hónap alatt közel 3, egy év alatt közel 4 százalékos átlagos áremelkedést jelent. Átlagosan 477 forinttal többet kell hagynunk a kasszánál, mint áprilisban, tavaly májushoz képest 637 forinttal emelkedett a számla végösszege.

 

Az áruházak sorrendje nem változott, viszont nőtt a különbség az első és a harmadik helyezett között: kétezer forint, bő 10 százalék lett a marzs.

 

A legjobban persze akkor járhatnánk, ha minden ott vennénk meg, ahol azt a legolcsóbban adják - 30 terméknél már bőven van szórás, ebben a hónapban tejet például a Tesco árult a legolcsóbban, cukrot az Auchan, banánt pedig az Interspar, stb. Ekkor akár 16 ezer forint alatt is megúszhatnánk a vásárlást. (Ez azonban tripla utazgatást jelentene, esetleg tripla létszámú bevásárlócsapatot.)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH pénteken teszi közzé az infláció áprilisi alakulásával kapcsolatos friss adatait,

Komolyabb, 10 százalékot meghaladó árcsökkenést áprilishoz képest most nem mértünk, az alma viszont 27 százalékkal drágult, ötödével lett drágább a csoki, 13 százalékkal a krumpli és a csirkemell, mint áprilisban.

Egy év alatt 20 százalék körüli mértékben csökkent az alma, a cukor, a párizsi és a sajt ára. A legnagyobb áremelkedést a tojásnál mértük (30 százalék), 20 százalék körüli mértékben drágult a banán és a csokoládé, 10 százalék fölött a kávé, a rizs, a száraztészta, a margain, a tejföl, az égetett szesz, a narancslé és az ásványvíz is.

Havi legolcsóbbak

Egyre gyakrabban halljuk: a kakaó világpiaci áremelkedése miatt hamarosan luxuscikké válhat a csokoládé. Megnéztük, most hogy állunk a kakaó-fronton, melyik áruházban mennyibe kerül a legolcsóbb kakaópor. Ami biztos: komoly beltartalmat ne várjunk ebben a kategóriában. Az Auchan sajátmárkás TutiTipp kakaója kilónként már 1836 forintért is megkapható, a Tesco sajátmárkása 2290-ért, az Interspar S-Budget kakaója pedig 2390 forintért. Ezekben a kakaóvaj-tartalom 10-12 százalékos, míg a drágábbakban meghaladja a 20 százalékot is.

Az eperszezonnak kezdünk beérni az elejébe, sok helyen már a magyar gyümölcs is emberi áron kapható - de nem a hipermarketekben. A három vizsgált áruház közül egyedül az Auchanban találtunk epret, az is spanyol volt - kilónként 570 forintot kértek érte. Magyar terméknek se híre, se hamva május elején, pedig a piacokon, vásárokon már kapható.

MTI Fotó: Kollányi Péter
Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Arról is hírt adtunk nemrég: Magyarország halfogyasztás tekintetében az utolsók között kullog Európában, a Magyar Halgazdálkodási Operatív Program keretében ezen változtatnának. Nem csak a mennyiségen, a választékon is javítanának: szeretnék, ha a ponty mellett magyar harcsa, csuka, süllő és pisztráng is bekerülne a kínálatba. Ettől egyelőre nagyon messze vagyunk: nem túl erős a magyar halak kínálata a hiperekben. Van, ahol ugyan élő pontyot is kínálnak, és jégre téve néhány friss példányt is, de ugyanitt csak a tengeri herkentyűk között találtunk fagyasztott balatoni pontyfilét. Ami pedig az egyéb kínálatot jelenti: fogast csk két áruházban találtunk, az Auchanba és a Tescóba is Tanzániából érkezett Viktória-tavi hal, kilónként 3549 illetve 4998 forintért, természetesen fagyasztva.

Címkék: Vásárló Árkosár

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG