4p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vasárnapi zárva tartás és egyéb hipermarketek ellen szóló kormánydöntés egyelőre nem látszanak az árakban. Igaz, hogy amióta bevezették a vasárnapi boltzárat, azóta a legtöbb vasárnap kivétel volt: március 15-én és húsvét vasárnap egyébként is zárva lettek volna a boltok, húsvét előtti vasárnap sok bolt kinyitott élve azzal a lehetőséggel, hogy évente 5 vasárnap nyitva lehetnek, így egy "normális" vasárnap volt csak eddig. Egyelőre az látszik, hogy több hipermarketben nemhogy nem nőttek, de nagyot estek az árak.

Április elsején ismét elmentünk a három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketébe megnézni, hogy hogyan alakultak az árak. Mint mindig, most is az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. A több, mint hét éve tartó vizsgálatnak most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya.

A kormány idén több intézkedést is bevezet, amelyek rosszul érintik a hipermarketeket. A jogszabályváltozások alapján például a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket. Emellett drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszer-ipari felügyeleti díjat és vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek. Ezek súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. És az is valószínű, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd. Egyelőre azonban nem látszik egyértelmű trend. Az év első két hónapjában ugyanis drágulást mértünk, de márciusban és áprilisban estek az árak a hipermarketekben.

 

Hogy változtak az árak?

Áprilisban két hipermarket-lánc is engedett az árakból tavalyhoz képest: az Auchanban és a Tescóban is 4 százalék feletti áresést mértünk, az Intersparban azonban kissé emelkedtek az árak. Márciushoz képest hasonló a helyzet, igaz a Tesco és az Auchan is majdnem 6 százalékot engedett az árakból. 

Ez a változás kissé széthúzta mezőnyt: míg az Auchanban és a Tescóban is meg lehet úszni a nagybevásárlást 17 ezer forint alatt, addig az Intersparban 18 ezer forint feletti összeget kérnének mintakosarunkért. A három áruház átlagára így  17 135 forintra csökkent. Éves alapon összességében 2,8 százalékkal lettek alacsonyabbak az árak, havi alapon pedig 3,6 százalékkal csökkentek.

A legkevesebbet (15676 forint) persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1459 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi alapon drágább lett a tej, a kávé, a tea, a tészta és a párizsi. Olcsóbb lett azonban krumpli, az alma, a csirkemell, a szeszesital és harmadával olcsóbb lett a sajt márciushoz képest.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Tavaly áprilishoz képest a szeszes ital, az ásványvíz, az olaj, a chips és a tea lett valamivel drágább. Nagyot esett azonban a krumpli, az alma, a cukor és a sajt ára is tavalyhoz képest. Olcsóbb lett még egyébként a kávé, a felvágott, sőt a hús is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk?Kosaras módszertan >>

A Privátbankár korábban megírta, hogy több mint tizenöt százalékkal nőhet a kávé tőzsdei ára, mivel nagyon megugrott a kereslet rá. Az Árkosár számításunk alapján igaz, hogy előző hónaphoz képest drágult kávé, de tavalyhoz képest még így is olcsóbb, igaz ez az őrölt kávéra vonatkozik, amit a gyártók fel tudnak hígítani, így tudják tartani az árat, de mi a helyzet a szemes kávéval? Megnéztük és babkávét az Auchanban lehet legolcsóbban kapni egy kiló Bravos kávébab 1349 forintba került ottjártunkkor. Ugyanez a termék 1699 forint a Tescóban, ennél az Intersparban valamivel olcsóbban kapjuk meg a hipermarket sajátmárkás termékét, amelynek 1499 forint kilója.

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció márciusi alakulásáról szóló adatait.

Arról is beszámoltunk, hogy a Greenpeace tesztjén tizenkettőből nyolc paprika megbukott, vegyszermaradványok szennyezték a zöldségeket. Megnéztük mennyibe kerül a paprika a botrány után. Az Auchanban a legdrágább a paprika, ott 1099 forint kilója. Az Intersparban 999 forint egy kiló, a Tescóban pedig 899 forint.

Majonézt a legolcsóbban a Tescóban vehetünk, ahol egy kiló Tesco Value majonéz 432 forint, az Auchan Tuti Tipp terméke 493, míg a Spar Budget majonéz 539 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG