4p
A vasárnapi zárva tartás és egyéb hipermarketek ellen szóló kormánydöntés egyelőre nem látszanak az árakban. Igaz, hogy amióta bevezették a vasárnapi boltzárat, azóta a legtöbb vasárnap kivétel volt: március 15-én és húsvét vasárnap egyébként is zárva lettek volna a boltok, húsvét előtti vasárnap sok bolt kinyitott élve azzal a lehetőséggel, hogy évente 5 vasárnap nyitva lehetnek, így egy "normális" vasárnap volt csak eddig. Egyelőre az látszik, hogy több hipermarketben nemhogy nem nőttek, de nagyot estek az árak.

Április elsején ismét elmentünk a három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketébe megnézni, hogy hogyan alakultak az árak. Mint mindig, most is az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. A több, mint hét éve tartó vizsgálatnak most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya.

A kormány idén több intézkedést is bevezet, amelyek rosszul érintik a hipermarketeket. A jogszabályváltozások alapján például a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket. Emellett drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszer-ipari felügyeleti díjat és vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek. Ezek súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. És az is valószínű, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd. Egyelőre azonban nem látszik egyértelmű trend. Az év első két hónapjában ugyanis drágulást mértünk, de márciusban és áprilisban estek az árak a hipermarketekben.

 

Hogy változtak az árak?

Áprilisban két hipermarket-lánc is engedett az árakból tavalyhoz képest: az Auchanban és a Tescóban is 4 százalék feletti áresést mértünk, az Intersparban azonban kissé emelkedtek az árak. Márciushoz képest hasonló a helyzet, igaz a Tesco és az Auchan is majdnem 6 százalékot engedett az árakból. 

Ez a változás kissé széthúzta mezőnyt: míg az Auchanban és a Tescóban is meg lehet úszni a nagybevásárlást 17 ezer forint alatt, addig az Intersparban 18 ezer forint feletti összeget kérnének mintakosarunkért. A három áruház átlagára így  17 135 forintra csökkent. Éves alapon összességében 2,8 százalékkal lettek alacsonyabbak az árak, havi alapon pedig 3,6 százalékkal csökkentek.

A legkevesebbet (15676 forint) persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1459 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi alapon drágább lett a tej, a kávé, a tea, a tészta és a párizsi. Olcsóbb lett azonban krumpli, az alma, a csirkemell, a szeszesital és harmadával olcsóbb lett a sajt márciushoz képest.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Tavaly áprilishoz képest a szeszes ital, az ásványvíz, az olaj, a chips és a tea lett valamivel drágább. Nagyot esett azonban a krumpli, az alma, a cukor és a sajt ára is tavalyhoz képest. Olcsóbb lett még egyébként a kávé, a felvágott, sőt a hús is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk?Kosaras módszertan >>

A Privátbankár korábban megírta, hogy több mint tizenöt százalékkal nőhet a kávé tőzsdei ára, mivel nagyon megugrott a kereslet rá. Az Árkosár számításunk alapján igaz, hogy előző hónaphoz képest drágult kávé, de tavalyhoz képest még így is olcsóbb, igaz ez az őrölt kávéra vonatkozik, amit a gyártók fel tudnak hígítani, így tudják tartani az árat, de mi a helyzet a szemes kávéval? Megnéztük és babkávét az Auchanban lehet legolcsóbban kapni egy kiló Bravos kávébab 1349 forintba került ottjártunkkor. Ugyanez a termék 1699 forint a Tescóban, ennél az Intersparban valamivel olcsóbban kapjuk meg a hipermarket sajátmárkás termékét, amelynek 1499 forint kilója.

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció márciusi alakulásáról szóló adatait.

Arról is beszámoltunk, hogy a Greenpeace tesztjén tizenkettőből nyolc paprika megbukott, vegyszermaradványok szennyezték a zöldségeket. Megnéztük mennyibe kerül a paprika a botrány után. Az Auchanban a legdrágább a paprika, ott 1099 forint kilója. Az Intersparban 999 forint egy kiló, a Tescóban pedig 899 forint.

Majonézt a legolcsóbban a Tescóban vehetünk, ahol egy kiló Tesco Value majonéz 432 forint, az Auchan Tuti Tipp terméke 493, míg a Spar Budget majonéz 539 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG