4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vasárnapi zárva tartás és egyéb hipermarketek ellen szóló kormánydöntés egyelőre nem látszanak az árakban. Igaz, hogy amióta bevezették a vasárnapi boltzárat, azóta a legtöbb vasárnap kivétel volt: március 15-én és húsvét vasárnap egyébként is zárva lettek volna a boltok, húsvét előtti vasárnap sok bolt kinyitott élve azzal a lehetőséggel, hogy évente 5 vasárnap nyitva lehetnek, így egy "normális" vasárnap volt csak eddig. Egyelőre az látszik, hogy több hipermarketben nemhogy nem nőttek, de nagyot estek az árak.

Április elsején ismét elmentünk a három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketébe megnézni, hogy hogyan alakultak az árak. Mint mindig, most is az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. A több, mint hét éve tartó vizsgálatnak most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya.

A kormány idén több intézkedést is bevezet, amelyek rosszul érintik a hipermarketeket. A jogszabályváltozások alapján például a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket. Emellett drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszer-ipari felügyeleti díjat és vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek. Ezek súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. És az is valószínű, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd. Egyelőre azonban nem látszik egyértelmű trend. Az év első két hónapjában ugyanis drágulást mértünk, de márciusban és áprilisban estek az árak a hipermarketekben.

 

Hogy változtak az árak?

Áprilisban két hipermarket-lánc is engedett az árakból tavalyhoz képest: az Auchanban és a Tescóban is 4 százalék feletti áresést mértünk, az Intersparban azonban kissé emelkedtek az árak. Márciushoz képest hasonló a helyzet, igaz a Tesco és az Auchan is majdnem 6 százalékot engedett az árakból. 

Ez a változás kissé széthúzta mezőnyt: míg az Auchanban és a Tescóban is meg lehet úszni a nagybevásárlást 17 ezer forint alatt, addig az Intersparban 18 ezer forint feletti összeget kérnének mintakosarunkért. A három áruház átlagára így  17 135 forintra csökkent. Éves alapon összességében 2,8 százalékkal lettek alacsonyabbak az árak, havi alapon pedig 3,6 százalékkal csökkentek.

A legkevesebbet (15676 forint) persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1459 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Havi alapon drágább lett a tej, a kávé, a tea, a tészta és a párizsi. Olcsóbb lett azonban krumpli, az alma, a csirkemell, a szeszesital és harmadával olcsóbb lett a sajt márciushoz képest.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

Tavaly áprilishoz képest a szeszes ital, az ásványvíz, az olaj, a chips és a tea lett valamivel drágább. Nagyot esett azonban a krumpli, az alma, a cukor és a sajt ára is tavalyhoz képest. Olcsóbb lett még egyébként a kávé, a felvágott, sőt a hús is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk?Kosaras módszertan >>

A Privátbankár korábban megírta, hogy több mint tizenöt százalékkal nőhet a kávé tőzsdei ára, mivel nagyon megugrott a kereslet rá. Az Árkosár számításunk alapján igaz, hogy előző hónaphoz képest drágult kávé, de tavalyhoz képest még így is olcsóbb, igaz ez az őrölt kávéra vonatkozik, amit a gyártók fel tudnak hígítani, így tudják tartani az árat, de mi a helyzet a szemes kávéval? Megnéztük és babkávét az Auchanban lehet legolcsóbban kapni egy kiló Bravos kávébab 1349 forintba került ottjártunkkor. Ugyanez a termék 1699 forint a Tescóban, ennél az Intersparban valamivel olcsóbban kapjuk meg a hipermarket sajátmárkás termékét, amelynek 1499 forint kilója.

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció márciusi alakulásáról szóló adatait.

Arról is beszámoltunk, hogy a Greenpeace tesztjén tizenkettőből nyolc paprika megbukott, vegyszermaradványok szennyezték a zöldségeket. Megnéztük mennyibe kerül a paprika a botrány után. Az Auchanban a legdrágább a paprika, ott 1099 forint kilója. Az Intersparban 999 forint egy kiló, a Tescóban pedig 899 forint.

Majonézt a legolcsóbban a Tescóban vehetünk, ahol egy kiló Tesco Value majonéz 432 forint, az Auchan Tuti Tipp terméke 493, míg a Spar Budget majonéz 539 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG