4p

Tényleg itt a repülőrajt, jön a gazdasági áttörés?
Mi vár a magyar vállalkozásokra? Mit okoz az árrésstop?

Online Klasszis Klub élőben Oszkó Péterrel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. április 8. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A márciusi rekord után két hónapon keresztül csökkentek az élelmiszerárak a hazai hipermarketekben - a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérése szerint azonban júniusra ismét drágább lett a nagybevásárlás. Egy hónap alatt visszaugrottunk a csúcs közelébe - 18 888 forint lett az átlagos havi bespájzolás ára.

Ahogy bő 10 éve minden áldott hónapban, június 6-án is nyakunkba vettük a három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Két hónapja örülünk annak, hogy a csúcsról ereszkednek lefelé az árak, júniusban azonban már ismét áremelkedésről számolhatunk be.

A három áruház közül egyedül a Tescónál van olyan adat, ami nem drágulásról szól, érdemi árcsökkenés azonban itt sincs: az előző havinál 2 forinttal olcsóbban tudhattuk le a nagybevásárlást, míg az Interspar 2,6 százalékot, az Auchan pedig 6,4 százalékot emelt a májusi árakhoz képest. Cserébe tavalyhoz képest épp a Tesco emelt a legnagyobbat az árakon: 6,5 százalékkal volt drágábba bevásárlás, míg az Auchan 2 százalék alatti áremeléssel is beérte, az Interspar pedig gyakorlatilag nem változtatott az árakon (mindössze 7 forintot emeltek egy év alatt).

Ez így alaposan átrendezte és összerázta a mezőnyt: a Tesco ismét megelőzte az Auchant, akikre az Interspar is felzárkózott, 20 forinton belül volt a különbség a júniusi felmérésen. A legdrágább és a legolcsóbb kosár között 852 forint a különbség, mindössze 4,4 százalék.

Összességében az áruházak átlaga adja a Privátbankár.hu Árkosár aktuális értékét, 18 888 forintot - ez az előző havi Árkosárnál 3 százalékkal magasabb összeg, egy év alatt pedig 2,7 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás a hazai hipermarketekben.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Bár egy hónap alatt nagyobb áringadozást mértünk, mint egy év alatt, 10 százalék fölötti kilengést kevesebb terméknél mértünk májushoz képest, mint tavaly júniushoz képet. Komolyabb árcsökkenésre most nem volt példa, a dráguló termékek között az almát (+61%), a banánt (+20%) és a májast (+14%) jegyezhettük fel havi összehasonlításban.

Egy év alatt, tavaly júniushoz képest viszont 10 százalék fölötti mértékben csökkent a krumpli, a tojás és a csirkemell ára - ez utóbbi két termék január óta alacsonyabb áfával kerül a polcokra, így nem véletlen a jelentős árcsökkenés. 10 százalék fölötti mértékben drágult viszont a gyümölcsjoghurt, a tejföl, a cukor, a rizs, a tea és a kenyér, 22 százalékot a kávé, 25 százalékot az alma tavaly júniushoz képest. Sajtot pedig csak 48 százalékkal drágábban találtunk, mint egy évvel ezelőtt.

Havi legolcsóbbak

A hirtelen beköszöntött nyár rányomta a bélyegét az Árkosárra is: megnéztük, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol a legolcsóbb a cseresznye, a dobozos jégkrém és a búzasör.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara összefoglalója szerint a cseresznyeszezon a május utolsó-június első napjaiban érő Bigarreau Burlat fajtával indul be igazán, amit számos másik fajta követ az érési sorban. Ez az áruházak többségében már látszik: a Tesco 898 forintért, az Auchan pedig 949 forintért kínálta a magyar cseresznye kilóját ottjártunkkor. Az Intersparban viszont csak olasz gyümölcsöt találtunk kilónként majdnem 1800 forintért.

A legolcsóbb búzasört az Auchanban találtuk: a dobozos Oettinger 199 forintért került ki a polcokra (a 159 forintos grapefruitos "csodát" természetesen kizártuk a búzasörök versenyéből). A Tesco 219 forintért adta az üveges Staropramen szűretlen búzáját (plusz üvegbetét-díj), ami mindenképp jó vételnek mondható.

Dobozos jégkrémből szinte nem ismernek (alsó) határt a gyártók: az Auchanban találtunk literenként mindössze 234 forintba kerülő fagyit is - az Eispro ráadásul a szokásos csoki-vanília-eper-puncs összeállítás mellett oroszkrém-málna-tiramisu ízkombinációval is csak ennyibe került. Ettől nem sokkal drágább a Tescóban árult Ryelands márkájú csoki-vaníliás fagyi (249 forint/liter), míg a Sparban a legolcsóbb fagyi a sajátmárkás Spar eper-vanília literenként 319 forintért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Furcsa sorsa jutott egy csapat Audi – ezt is Trump intézte el
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 13:57
Audi-szállítmányok ragadtak bent az amerikai kikötőkben.
Vásárló Nagyobb benzinár-esésre ébrehetünk kedden
Privátbankár.hu | 2025. április 7. 09:54
Ha a kiskereskedők is úgy gondolják, akár 5-6 forinttal is olcsóbban tankolhatunk.
Vásárló Mennyit ér valójában az árrésstop? Megnéztük, tényleg olcsóbb lett-e minden
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. április 7. 05:42
Az árrésstop bevezetése óta először jelenik meg a Privátbankár Árkosár-felmérés – a mi méréseink szerint is nagyjából annyival csökkentek az árak, mint amennyit a miniszter számolt. A jelentős beavatkozással a négy hónappal ezelőtti szintre sikerült visszalökni a családi élelmiszer-bevásárlás árát, a jövő havi inflációs mutató is kedvezőbb lehet – de hogy mindez milyen hatásokat okoz majd hosszabb távon, azt nem tudni.
Vásárló Hasznos tudnivalók cserépkályha tisztításával kapcsolatban
Márkázott tartalom | 2025. április 2. 09:20
Természetes folyamat a cserépkályhák használata során, ha a belső járatok koszolódnak, kormosodnak, ami indokolhat időszakos tisztítást. Ez minden fűtés esetén szükséges, akár radiátorról, akár egyéb alternatíváról van szó, mert a hatásfokot nagymértékben meghatározza a működtetésből eredő lerakódás.
Vásárló Portugália édes gyöngyszeme: a gyümölcsös gin
Márkázott tartalom | 2025. április 1. 09:01
Portugália sokak számára a futball hazája, ám az ország más területeken is kiemelkedő, például a gasztronómia és az italgyártás terén. A mediterrán éghajlat, a gazdag kulturális örökség és a helyi alapanyagok együttese egyedi karaktert ölt, amely időről időre újdonságokkal színesíti az italvilágot. 
Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG