4p
A márciusi rekord után két hónapon keresztül csökkentek az élelmiszerárak a hazai hipermarketekben - a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérése szerint azonban júniusra ismét drágább lett a nagybevásárlás. Egy hónap alatt visszaugrottunk a csúcs közelébe - 18 888 forint lett az átlagos havi bespájzolás ára.

Ahogy bő 10 éve minden áldott hónapban, június 6-án is nyakunkba vettük a három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Két hónapja örülünk annak, hogy a csúcsról ereszkednek lefelé az árak, júniusban azonban már ismét áremelkedésről számolhatunk be.

A három áruház közül egyedül a Tescónál van olyan adat, ami nem drágulásról szól, érdemi árcsökkenés azonban itt sincs: az előző havinál 2 forinttal olcsóbban tudhattuk le a nagybevásárlást, míg az Interspar 2,6 százalékot, az Auchan pedig 6,4 százalékot emelt a májusi árakhoz képest. Cserébe tavalyhoz képest épp a Tesco emelt a legnagyobbat az árakon: 6,5 százalékkal volt drágábba bevásárlás, míg az Auchan 2 százalék alatti áremeléssel is beérte, az Interspar pedig gyakorlatilag nem változtatott az árakon (mindössze 7 forintot emeltek egy év alatt).

Ez így alaposan átrendezte és összerázta a mezőnyt: a Tesco ismét megelőzte az Auchant, akikre az Interspar is felzárkózott, 20 forinton belül volt a különbség a júniusi felmérésen. A legdrágább és a legolcsóbb kosár között 852 forint a különbség, mindössze 4,4 százalék.

Összességében az áruházak átlaga adja a Privátbankár.hu Árkosár aktuális értékét, 18 888 forintot - ez az előző havi Árkosárnál 3 százalékkal magasabb összeg, egy év alatt pedig 2,7 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás a hazai hipermarketekben.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Bár egy hónap alatt nagyobb áringadozást mértünk, mint egy év alatt, 10 százalék fölötti kilengést kevesebb terméknél mértünk májushoz képest, mint tavaly júniushoz képet. Komolyabb árcsökkenésre most nem volt példa, a dráguló termékek között az almát (+61%), a banánt (+20%) és a májast (+14%) jegyezhettük fel havi összehasonlításban.

Egy év alatt, tavaly júniushoz képest viszont 10 százalék fölötti mértékben csökkent a krumpli, a tojás és a csirkemell ára - ez utóbbi két termék január óta alacsonyabb áfával kerül a polcokra, így nem véletlen a jelentős árcsökkenés. 10 százalék fölötti mértékben drágult viszont a gyümölcsjoghurt, a tejföl, a cukor, a rizs, a tea és a kenyér, 22 százalékot a kávé, 25 százalékot az alma tavaly júniushoz képest. Sajtot pedig csak 48 százalékkal drágábban találtunk, mint egy évvel ezelőtt.

Havi legolcsóbbak

A hirtelen beköszöntött nyár rányomta a bélyegét az Árkosárra is: megnéztük, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol a legolcsóbb a cseresznye, a dobozos jégkrém és a búzasör.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara összefoglalója szerint a cseresznyeszezon a május utolsó-június első napjaiban érő Bigarreau Burlat fajtával indul be igazán, amit számos másik fajta követ az érési sorban. Ez az áruházak többségében már látszik: a Tesco 898 forintért, az Auchan pedig 949 forintért kínálta a magyar cseresznye kilóját ottjártunkkor. Az Intersparban viszont csak olasz gyümölcsöt találtunk kilónként majdnem 1800 forintért.

A legolcsóbb búzasört az Auchanban találtuk: a dobozos Oettinger 199 forintért került ki a polcokra (a 159 forintos grapefruitos "csodát" természetesen kizártuk a búzasörök versenyéből). A Tesco 219 forintért adta az üveges Staropramen szűretlen búzáját (plusz üvegbetét-díj), ami mindenképp jó vételnek mondható.

Dobozos jégkrémből szinte nem ismernek (alsó) határt a gyártók: az Auchanban találtunk literenként mindössze 234 forintba kerülő fagyit is - az Eispro ráadásul a szokásos csoki-vanília-eper-puncs összeállítás mellett oroszkrém-málna-tiramisu ízkombinációval is csak ennyibe került. Ettől nem sokkal drágább a Tescóban árult Ryelands márkájú csoki-vaníliás fagyi (249 forint/liter), míg a Sparban a legolcsóbb fagyi a sajátmárkás Spar eper-vanília literenként 319 forintért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG