4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

A márciusi rekord után két hónapon keresztül csökkentek az élelmiszerárak a hazai hipermarketekben - a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérése szerint azonban júniusra ismét drágább lett a nagybevásárlás. Egy hónap alatt visszaugrottunk a csúcs közelébe - 18 888 forint lett az átlagos havi bespájzolás ára.

Ahogy bő 10 éve minden áldott hónapban, június 6-án is nyakunkba vettük a három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Két hónapja örülünk annak, hogy a csúcsról ereszkednek lefelé az árak, júniusban azonban már ismét áremelkedésről számolhatunk be.

A három áruház közül egyedül a Tescónál van olyan adat, ami nem drágulásról szól, érdemi árcsökkenés azonban itt sincs: az előző havinál 2 forinttal olcsóbban tudhattuk le a nagybevásárlást, míg az Interspar 2,6 százalékot, az Auchan pedig 6,4 százalékot emelt a májusi árakhoz képest. Cserébe tavalyhoz képest épp a Tesco emelt a legnagyobbat az árakon: 6,5 százalékkal volt drágábba bevásárlás, míg az Auchan 2 százalék alatti áremeléssel is beérte, az Interspar pedig gyakorlatilag nem változtatott az árakon (mindössze 7 forintot emeltek egy év alatt).

Ez így alaposan átrendezte és összerázta a mezőnyt: a Tesco ismét megelőzte az Auchant, akikre az Interspar is felzárkózott, 20 forinton belül volt a különbség a júniusi felmérésen. A legdrágább és a legolcsóbb kosár között 852 forint a különbség, mindössze 4,4 százalék.

Összességében az áruházak átlaga adja a Privátbankár.hu Árkosár aktuális értékét, 18 888 forintot - ez az előző havi Árkosárnál 3 százalékkal magasabb összeg, egy év alatt pedig 2,7 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás a hazai hipermarketekben.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Bár egy hónap alatt nagyobb áringadozást mértünk, mint egy év alatt, 10 százalék fölötti kilengést kevesebb terméknél mértünk májushoz képest, mint tavaly júniushoz képet. Komolyabb árcsökkenésre most nem volt példa, a dráguló termékek között az almát (+61%), a banánt (+20%) és a májast (+14%) jegyezhettük fel havi összehasonlításban.

Egy év alatt, tavaly júniushoz képest viszont 10 százalék fölötti mértékben csökkent a krumpli, a tojás és a csirkemell ára - ez utóbbi két termék január óta alacsonyabb áfával kerül a polcokra, így nem véletlen a jelentős árcsökkenés. 10 százalék fölötti mértékben drágult viszont a gyümölcsjoghurt, a tejföl, a cukor, a rizs, a tea és a kenyér, 22 százalékot a kávé, 25 százalékot az alma tavaly júniushoz képest. Sajtot pedig csak 48 százalékkal drágábban találtunk, mint egy évvel ezelőtt.

Havi legolcsóbbak

A hirtelen beköszöntött nyár rányomta a bélyegét az Árkosárra is: megnéztük, márkára és minőségre való tekintet nélkül hol a legolcsóbb a cseresznye, a dobozos jégkrém és a búzasör.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara összefoglalója szerint a cseresznyeszezon a május utolsó-június első napjaiban érő Bigarreau Burlat fajtával indul be igazán, amit számos másik fajta követ az érési sorban. Ez az áruházak többségében már látszik: a Tesco 898 forintért, az Auchan pedig 949 forintért kínálta a magyar cseresznye kilóját ottjártunkkor. Az Intersparban viszont csak olasz gyümölcsöt találtunk kilónként majdnem 1800 forintért.

A legolcsóbb búzasört az Auchanban találtuk: a dobozos Oettinger 199 forintért került ki a polcokra (a 159 forintos grapefruitos "csodát" természetesen kizártuk a búzasörök versenyéből). A Tesco 219 forintért adta az üveges Staropramen szűretlen búzáját (plusz üvegbetét-díj), ami mindenképp jó vételnek mondható.

Dobozos jégkrémből szinte nem ismernek (alsó) határt a gyártók: az Auchanban találtunk literenként mindössze 234 forintba kerülő fagyit is - az Eispro ráadásul a szokásos csoki-vanília-eper-puncs összeállítás mellett oroszkrém-málna-tiramisu ízkombinációval is csak ennyibe került. Ettől nem sokkal drágább a Tescóban árult Ryelands márkájú csoki-vaníliás fagyi (249 forint/liter), míg a Sparban a legolcsóbb fagyi a sajátmárkás Spar eper-vanília literenként 319 forintért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
Vásárló Újabb forradalom indul az otthoni mosógépeknél, nyugdíjba mehetnek a kapszulák
Buksza blog | 2024. március 11. 10:33
Változást hoztak a mosásban a kapszulás mosószerek, amelyek célja a hagyományos mosószeres flakonok kiváltása volt kapszulákkal, ám úgy fest, egy évtizeddel megjelenésük után eljárt felettük az idő.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG