7p
Összehasonlítottuk sok európai ország taxitarifáit, térségünkben, a volt szocialista országok között majdnem megszereztük a pálmát, csak Prága drágább egy kicsivel. Bécs vagy Párizs nem annyival drágább, mint amennyivel ott a bérek magasabbak, de minden nyugati országban többet kell fizetni a taxiért, mint itt. Sok helyen van hatósági ár, és a Vasfüggönytől keletre nem árt óvakodni a hiénáktól.

A korábbi szabad piacot önkormányzati, hatósági díjszabás váltotta fel Budapesten 2013-ban, ennek nyomán jelentősen emelkedtek a taxis tarifák, hozzávetőleg 20-40 százalékkal. (Ezt korábban itt mutattuk be.) Vajon ez azt eredményezte, hogy nemzetközi összehasonlításban nagyon drága lett a budapesti taxi? Nyilván elsősorban a környező, volt szocialista országokhoz érdemes magunkat mérni.

Pozsonyban nincs hatósági ár, az egyik turistáknak szóló információs oldalról az derül ki, hogy bár viszonylag kis város, vagy húszféle taxistársaság létezik, plusz cégekhez nem tartozó taxik is vannak. Ahány cég, annyi tarifa.  Valószínűleg dzsungelharc folyik, több helyen is javasolják a turistáknak, hogy utcai foglalásnál inkább indulás előtt alkudjanak ki egy fix árat. A telefonos rendelés jóval olcsóbb.

Van még, ahol telefonon érdemes

Kevés cég írja ki árait az internetre is, egy ilyet és a Numbeo adatbázisát vettük figyelembe. (Itt az olvasók által beküldött adatokat összegzik egy adatbázisban.) Úgy tűnik, az utcai tarifák magasabbak a budapestinél, a kiállási díj is magas – vélhetően azért, mert relatíve kis város, nincsenek nagy távolságok, másképp nem érné meg kis távolságokra kimenni. Összességében olcsóbb a taxizás, mint idehaza, ha az utcai tarifát sikerül elkerülni.

Varsóban a jelek szerint hatóságilag maximálták a tarifákat, de a Numbeo adatbázisából és két nagyobb taxitársaság áraiból ítélve a kilométerdíjak ez alatt vannak. Jóval alacsonyabb a nappali, mint az éjszakai kilométerdíj, a kiállási díj magasabb, de a kilométer- és a percdíj sokkal alacsonyabb, mint nálunk. A turistákat nagyon óvják a nem hivatalos, a fővárossal szerződésben nem álló taxiktól, a hiénázóktól.

Jó taxiba tessék szállni

„A bukaresti taxik sárgák, mindenütt ott vannak és olcsók, de csak ha a megfelelő taxiba szállsz” – írja az egyik turistáknak szóló oldal. Úgy látszik, a hiénázás kelet-európai jelenség, a nyugati nagyvárosok taxijainál nem találkoztunk hasonló figyelmeztetésekkel. A nem-hiénákat állítólag onnét ismerni meg, hogy rá van festve az ajtóra az ár, és az nem magasabb 1,69 lejnél/kilométer.

Ugyanakkor a jelek szerint erős a verseny, a kialakult piaci ár különböző olcsó szolgáltatóknál eléggé egységesen 1,39 lej, ez derül ki a Taximetre összehasonlító oldal adataiból és a Numbeo adatbázisából is. Ez jelenleg száz forint sincsen, úgyhogy összehasonlításunkban a bukaresti taxik árban verhetetlenek.

Emberi maradványt és elhullott állatot tilos

Imádjuk, amikor az állam vagy önkormányzat weboldalt készít, Belgrád városa például közli angolul az egyes tarifák hatósági árait, de elfelejti leírni, melyik tarifa mire vonatkozik. (De legalább megtudjuk, hogy emberi maradványok és elhullott állatok szállítása tilos.) A taxizás költsége a városban mindenesetre jóval alacsonyabb, mint nálunk, a nappali és az éjszakai tarifával egyaránt.

Szófiára csak egy pillantást vetettünk, a bukarestinél valamivel magasabbak, a belgrádinál valamivel alacsonyabbak az árak. (Itt és itt.) Ljubljanában számos tarifát találtunk és szintén nagy a különbség telefonos és utcai fuvar között, az egyik cégnél például 0,77 euró és 1,29 euró, majdnem kétszeres. Így elfogadtuk a Numbeo átlagárát. A kilométerdíj így 40 fillérrel magasabb lett, mint a budapesti, de a kiállási díj jóval alacsonyabb, így inkább olcsóbbak valamivel nálunk.

Prága lett a legdrágább

Egy prágai kalauz is úgy kezdi, „hogy kerüljük el a problémákat a taxisokkal”, csak regisztrált, céghez tartozó taxiba szálljunk, amelynek ajtaján ott a száma és a tarifa. Az önkormányzat által maximált árak vannak, de találtuk nyomát annak, hogy ebből szoktak árangedményt adni a cégek. Így feltüntettük a Numbeo átlagárát is. Mindenesetre ez az ár is valamivel magasabb, mint a budapesti, így a kelet-európai kategóriában kis különbséggel ugyan, de Prága lett a legdrágább taxizós város, nem Budapest.

Münchenben sávos rendszer van, az első öt kilométeren drágább, majd öt és tíz kilométer között és tíz felett sávosan olcsóbb a kilométerdíj. Viszont sokféle felárat számolnak fel, felár van csomagonként, állatokra, sőt a taxirendelésre is.

Centiméterrel mérik

Berlinben is többféle felár van, olyannyira, hogy ezek együttes összegét szükségesnek tartották 13 euróban maximálni. A csomagokon kívül például a kártyás fizetésért is elkérnek 1,5 eurót. A hét kilométeren felüli távolságokra 1,5 euró, az az alattiakra két euró a kilométerdíj, ami jelentős különbség. A város persze nagyon nagy.

Bécsben 2012 vége óta érvényesek a hatósági árak, itt is bonyolult sávos rendszer van, szinte deciméterre pontosan megadott díjakkal. A 3,80 eurós kiállási díjért például pontosan 859 métert és 30 centimétert lehet utazni további kilométerdíj nélkül. (Plusz még sávos 20 centes minimumdíjak is vannak a kilométerdíj mellé, itt a rendelet, ha érdekli.) De egyértelműen magasabbak az árak, mint nálunk, főleg a kiállási díj húzós, de azt mondanánk, hogy nem annyival magasabbak, mint a fizetések.

Fél minimálbér egy reptéri transzferért

A párizsi árak nagyon hasonlóak a bécsiekhez, de úgy hírlik, a taxik száma erősen korlátozott, és egyes időszakokban nagyon nehéz kocsihoz jutni.

Londonban van csak igazán bonyolult tarifarendszer, repkednek a méterek, deciméterek (yardok?), másodpercek és tizedmásodpercek a díjtáblázatban. A kiállási díjért például munkaidőben 252,4, éjjel vagy hétvégén 165,4 métert lehet utazni, hétköznap este meg megint más tarifa van érvényben. Mindez azonban nem kendőzheti el, hogy egyértelműen ott a legdrágább a taxi a vizsgált városok közül. Egy éjszakai fuvar a Heathrow reptérről a centrumba 85 fontba, azaz mintegy 35 ezer forintba is belekerülhet.

(A devizákat mai árfolyamon számoltuk át, egy euró=315 forint.)

Taxiárak egyes európai városokban
Alapdíj Kilométerdíj Várakozás Hatósági Megjegyzés, információ
forintban forintban Ft/perc ár?
London 3. tarifa 983 987 276 hatósági? éjjel, hétvégén
London 1. tarifa 983 649 181 hatósági? munkanap nap közben
München 1103 504 137 hatósági 5-10 kilométer között; felár csomagra, kutyára, rendelésre
Berlin 1229 473 158 hatósági Hét kilométeren belül 2, afelett 1,5 euró/km; felárak
Barcelona 2 662 410 114 hatósági éjszakai (kivéve hétvégén éjszaka)
Párizs B tarifa 1206 406 200 maximált éjszakai, hétvégi tarifa
Bécs 2 1355 403 146 Hatósági éjszakai, hétvégi tarifa
Pozsony (Fun Taxi, utcai) 1257 365 82 szabadáras
Barcelona 1 662 347 112 hatósági nappali
Bécs 1 1197 340 146 Hatósági nappali tarifa
Párizs A tarifa 1206 331 185 maximált nappali tarifa
Prága (max.) 466 326 70 maximált maximált hatósági ár
Prága (Numbeo) 466 292 70 maximált jellemző átlagár
Ljubljana (Numbeo) 315 280 72 szabadáras jellemző átlagár
Budapest 450 280 70 hatósági
Varsó 2 (Merc, Halo) 573 258 48 maximált éjszakai, hétvégi tarifa
Zágráb (Numbeo) 576 247 27 szabadáras jellemző átlagár
Belgrád 2 437 218 32 hatósági éjszakai, hétvégi tarifa
Vilnius (Numbeo) 221 217 46 jellemző átlagár
Riga (Numbeo) 630 189 42 jellemző átlagár
Pozsony (Fun Taxi, telefonos) 1257 176 82 szabadáras
Tallin (Numbeo) 788 173 116 jellemző átlagár
Varsó 1 (Merc, Halo) 565 169 47 maximált nappali tarifa
Belgrád 1 437 167 32 hatósági nappali tarifa
Pozsony (Numbeo) 945 167 63 szabadáras jellemző átlagár
Szófia (Numbeo) 127 127 35 szabadáras jellemző átlagár
Bukarest 97 97 16 szabadáras A Taximetre.ro alapján

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ketyeg a bomba a magyar élelmiszerüzletekben – óriásit ugrottak egy év alatt az árak
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. március 10. 05:43
Elmaradt az újabb csúcsdöntés a magyar hipermarketekben, de egy év alatt óriásit drágultak az élelmiszerek: 20 hónapja nem mért ekkora éves áremelkedést a Privátbankár Árkosár-felmérése. A minisztérium fenyegetőzik, az áruházak bizonygatják, hogy eddig is akcióztak – vajon újra felrobban az árstop-bomba?
Vásárló Egyre hangosabban kopogtatnak az előfizetős autók
Privátbankár.hu | 2025. március 8. 11:58
Olyan szolgáltatássá válhat az autózás, mint a mobiltelefon-használat. 
Vásárló Felderül a kedve, ha szombaton a benzinkúton jár!
Privátbankár.hu | 2025. március 7. 11:16
A benzin beszerzési ára bruttó 8 forinttal csökken, míg a gázolaj nagykerára 6 forinttal lesz kevesebb szombattól.
Vásárló Tényleg berágtak a kanadaiak
Privátbankár.hu | 2025. március 6. 15:43
A kanadai kormány egyik válasza az Egyesült Államok büntetővámjaira az onnan érkező szeszes italokra kivetett 25 százalékos importtarifa, ám a boltok tudnak ennél keményebb reakciót is.
Vásárló Megjött az Auchan válasza Nagy Mártonnak
Privátbankár.hu | 2025. március 5. 18:08
Miután a nemzetgazdasági miniszter fenyegető hangú közleményben követelt árcsökkentést, az Auchan jelezte, mennyit akciózott már eddig is az első két hónapban.
Vásárló Bevetették a „gazdasági elsötétítést” Trump ellen
Privátbankár.hu | 2025. március 4. 12:46
Egy amerikai civil szervezet vezetésével indult mozgalom vásárlási bojkottot hirdetett az Egyesült Államok kormányzati szerveinél végrehajtott elbocsátások elleni tiltakozásul. Első körben sikertelenül. 
Vásárló Évtizedek óta nem látott eredmény született a gazdagok miatt
Buksza blog | 2025. március 4. 12:05
Az Egyesült Államok GDP-jének kétharmada a fogyasztásból származik, amelyből egyre nagyobb részt hasít ki a népesség magas jövedelmű része. Az háztartások kilenctizedének helyzete romlik.
Vásárló Energia- és költséghatékony fűtési-hűtési megoldás
Márkázott tartalom | 2025. március 3. 11:51
Napjainkban különösen fontossá vált a korszerű fűtési-hűtési lehetőségek kiaknázása. Ennek oka többek között az energiaválság, valamint a klímaváltozás felgyorsult ütemében keresendő. Mindenki a gazdaságosabb megoldásokat keresi, a cégek éppúgy, mint a lakossági felhasználók.
Vásárló A modern kerítések előnyei a mai világban
Márkázott tartalom | 2025. március 3. 11:17
Az urbanizáció és a modern építkezési technológiák térhódításával egyre inkább középpontba kerülnek a praktikus, időtálló kerítések. Amikor az ember a saját otthona biztonságáról és esztétikájáról dönt, különösen fontos annak figyelembevétele, hogy az adott megoldás mennyire időtálló. 
Vásárló Mutatjuk: így ugrottak meg az árak a magyar diszkontokban – egyetlen jó hír érkezett
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 3. 05:43
Továbbra is hegymenetben vannak az árak a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Februárban a felmérésben szereplő termékek átlagára a három diszkontláncban 12 435 forint volt, ami bő 2 százalékos havi áremelkedésnek felel meg. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG