5p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Vége a karácsonynak, de mit tegyünk akkor, ha kedvenc könyvünket két példányban kaptuk meg, vagy az ajándék pulcsi nem jó méretű vagy nem teszik a színe? Mire kell ügyelni és mihez van jogunk a reklamációknál? Íme néhány jótanács a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH) a bosszúságok elkerülésére.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól - hívja fel a figyelmet az NFH.

Ha cipőt cserélnél

Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ha akciósat

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Ha interneten

Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.

Nem dísznek van a használati utasítás

Olvassa el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés az Ön számára rutin tevékenységnek számít, mivel a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat - figyelmeztet a hatóság.

Bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).

Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javítószolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul.

A fogyasztói panaszok jelentős része a jótállás és a szavatosság tárgykörébe tartozik. Sokszor előfordul, hogy a vásárlást követően egy termék meghibásodik, ilyenkor élhetünk a minket megillető jótállási illetve szavatossági jogainkkal. Az alábbiakban ezeket fogalmakat igyekszünk összefoglalni, és ismertetni.

Jótállás = garancia

A jótállást a köznapi nyelvben garanciának is nevezzük. A jótállás lényege, hogy annak időtartama alatt a kötelezett (kereskedő/vállalkozás) vállalja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis hogy a termék kifogástalanul fog működni. Kötelező, azaz jogszabály által biztosított jótállás nem minden termékre vonatkozik. A leggyakrabban azokkal a termékekkel találkozhatunk, amik a 151/2003. Korm. rendelet melléklete felsorol.

Olyan tartós fogyasztási cikkek ezek, amelyekre jótállási kötelezettség terjed ki. A rendelet csak új termékekre vonatkozik, használt cikkekre nem. Ha a vállalkozás nem ért egyet a panaszunkkal, úgy a jótállás ideje alatt neki kell bizonyítania, hogy a termék meghibásodását nem a termék minőségbeli hiányossága okozta. A jótállási időszak a javítás idejével mindig meghosszabbodik, amit munkalappal tud igazolni, ha azt a jótállási jegyre nem vezették fel. Létezik szerződésen alapuló, úgynevezett önkéntesen vállalt jótállás is, így például egy autóra akár 10-15 éves garanciát is vállalhat a gyártó. Ilyenkor azért érdemes elolvasni, pontosan mire is vállalnak garanciát.

Ha nincs

Ha a termékre nincs jótállás, attól még szavatosság van. Ez a hibás teljesítésért vállalt kereskedői felelősséget takarja. Hibás teljesítés azt jelenti, hogy a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

Nem összekeverendő azzal, mikor a fogyasztó a vásárláskor ismerte az árucikk hibáját, ilyenkor ugyanis erre nem hivatkozhat. Sokszor botlunk bele olyan akciókba, amelyek szépséghibás termékekre vonatkoznak, ilyenkor nem kérhetjük a termék javítását a már meglévő hibára. Viszont egyéb probléma esetén a termék megvásárlásától számított 2 éven belül élhetünk szavatossági jogainkkal. Ez a szavatosság minden termékre vonatkozik a zoknitól kezdve a tízforintos gyufáig ez időtartamban két évet jelent fogyasztói szerződés keretében. Ez esetben fontos a bizonyítási határidő, mert itt 6 hónapon belül a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a termék nem volt hibás, például ha a fogyasztó azt nem megfelelően használta és a ruha mosáskor összement, mert túl magas hőfokon mosták. Ha ezt sikerül bizonyítani a kereskedőnek, akkor mentesül a felelősség alól. Fél év után ez a teher megfordul.
Fél év után ez a teher megfordul, és a fogyasztónak kell bizonyítani azt, hogy a termék eleve hibás volt. Ilyenkor a vevőnek kell elvinni a terméket egy független tanúsító szervezethez, ha a vállalkozás elutasítja a panaszát.

Javítás, csere, pénz vissza

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján mind a szavatossági, mind a jótállási igények két lépcsőben érvényesíthetők. A fogyasztó elsősorban kijavítást, illetve cserét kérhet. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne. Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG