5p
Vége a karácsonynak, de mit tegyünk akkor, ha kedvenc könyvünket két példányban kaptuk meg, vagy az ajándék pulcsi nem jó méretű vagy nem teszik a színe? Mire kell ügyelni és mihez van jogunk a reklamációknál? Íme néhány jótanács a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH) a bosszúságok elkerülésére.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól - hívja fel a figyelmet az NFH.

Ha cipőt cserélnél

Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ha akciósat

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Ha interneten

Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.

Nem dísznek van a használati utasítás

Olvassa el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés az Ön számára rutin tevékenységnek számít, mivel a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat - figyelmeztet a hatóság.

Bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).

Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javítószolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul.

A fogyasztói panaszok jelentős része a jótállás és a szavatosság tárgykörébe tartozik. Sokszor előfordul, hogy a vásárlást követően egy termék meghibásodik, ilyenkor élhetünk a minket megillető jótállási illetve szavatossági jogainkkal. Az alábbiakban ezeket fogalmakat igyekszünk összefoglalni, és ismertetni.

Jótállás = garancia

A jótállást a köznapi nyelvben garanciának is nevezzük. A jótállás lényege, hogy annak időtartama alatt a kötelezett (kereskedő/vállalkozás) vállalja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis hogy a termék kifogástalanul fog működni. Kötelező, azaz jogszabály által biztosított jótállás nem minden termékre vonatkozik. A leggyakrabban azokkal a termékekkel találkozhatunk, amik a 151/2003. Korm. rendelet melléklete felsorol.

Olyan tartós fogyasztási cikkek ezek, amelyekre jótállási kötelezettség terjed ki. A rendelet csak új termékekre vonatkozik, használt cikkekre nem. Ha a vállalkozás nem ért egyet a panaszunkkal, úgy a jótállás ideje alatt neki kell bizonyítania, hogy a termék meghibásodását nem a termék minőségbeli hiányossága okozta. A jótállási időszak a javítás idejével mindig meghosszabbodik, amit munkalappal tud igazolni, ha azt a jótállási jegyre nem vezették fel. Létezik szerződésen alapuló, úgynevezett önkéntesen vállalt jótállás is, így például egy autóra akár 10-15 éves garanciát is vállalhat a gyártó. Ilyenkor azért érdemes elolvasni, pontosan mire is vállalnak garanciát.

Ha nincs

Ha a termékre nincs jótállás, attól még szavatosság van. Ez a hibás teljesítésért vállalt kereskedői felelősséget takarja. Hibás teljesítés azt jelenti, hogy a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

Nem összekeverendő azzal, mikor a fogyasztó a vásárláskor ismerte az árucikk hibáját, ilyenkor ugyanis erre nem hivatkozhat. Sokszor botlunk bele olyan akciókba, amelyek szépséghibás termékekre vonatkoznak, ilyenkor nem kérhetjük a termék javítását a már meglévő hibára. Viszont egyéb probléma esetén a termék megvásárlásától számított 2 éven belül élhetünk szavatossági jogainkkal. Ez a szavatosság minden termékre vonatkozik a zoknitól kezdve a tízforintos gyufáig ez időtartamban két évet jelent fogyasztói szerződés keretében. Ez esetben fontos a bizonyítási határidő, mert itt 6 hónapon belül a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a termék nem volt hibás, például ha a fogyasztó azt nem megfelelően használta és a ruha mosáskor összement, mert túl magas hőfokon mosták. Ha ezt sikerül bizonyítani a kereskedőnek, akkor mentesül a felelősség alól. Fél év után ez a teher megfordul.
Fél év után ez a teher megfordul, és a fogyasztónak kell bizonyítani azt, hogy a termék eleve hibás volt. Ilyenkor a vevőnek kell elvinni a terméket egy független tanúsító szervezethez, ha a vállalkozás elutasítja a panaszát.

Javítás, csere, pénz vissza

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján mind a szavatossági, mind a jótállási igények két lépcsőben érvényesíthetők. A fogyasztó elsősorban kijavítást, illetve cserét kérhet. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne. Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG