5p
Vége a karácsonynak, de mit tegyünk akkor, ha kedvenc könyvünket két példányban kaptuk meg, vagy az ajándék pulcsi nem jó méretű vagy nem teszik a színe? Mire kell ügyelni és mihez van jogunk a reklamációknál? Íme néhány jótanács a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH) a bosszúságok elkerülésére.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

Megtévesztő, ha a forgalmazó olyan tájékoztatást ad, hogy szavatossági igény érvényesítéséhez szükséges az eredeti csomagolás, mivel az nem követelhető a vásárlótól - hívja fel a figyelmet az NFH.

Ha cipőt cserélnél

Hibás lábbeli esetében a fogyasztó a vásárlástól számított két éven belül érvényesítheti szavatossági igényeit. Az első hat hónapban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem gyártási eredetű, a további időszakban a bizonyítási teher megfordul.

Kötelező jótállás alá eső termék esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük csereigényünket, a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani tudja, hanem köteles kicserélni, ha a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

Ha akciósat

Leértékelt terméknél is érvényesíthetőek a szavatossági jogok, kivéve, ha a kereskedő felhívta figyelmünket a termék valamely hibájára, amely a leértékelés oka volt, így ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Ha interneten

Ha nem üzletben vásárolt (például internetes vásárlás, termékbemutató), speciális jogok illetik meg a vásárlót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.

Minőségileg kifogástalan terméket (csak azért, mert nem tetszik a színe, vagy nem megfelelő a méret) a kereskedő nem köteles kicserélni. Természetesen önként dönthet úgy a vállalkozás, hogy ezen kéréseknek is eleget tesz, de ezen lehetőségről érdemes már előre tájékozódni.

Nem dísznek van a használati utasítás

Olvassa el a műszaki termékek használati utasítását akkor is, ha az üzembe helyezés az Ön számára rutin tevékenységnek számít, mivel a helytelen szerelés akár a jótállási jogok elvesztésével is járhat - figyelmeztet a hatóság.

Bizonyos termékek szakember általi üzembe helyezést igényelnek, melynek költsége sokszor összemérhető a termék árával (például gázkészülékek).

Fontos tudni, hogy a kereskedő akkor is köteles a minőségi kifogást intézni, ha a jótállási jegyen a javítószolgálat is fel van tüntetve, de a fogyasztó a kereskedőhöz fordul.

A fogyasztói panaszok jelentős része a jótállás és a szavatosság tárgykörébe tartozik. Sokszor előfordul, hogy a vásárlást követően egy termék meghibásodik, ilyenkor élhetünk a minket megillető jótállási illetve szavatossági jogainkkal. Az alábbiakban ezeket fogalmakat igyekszünk összefoglalni, és ismertetni.

Jótállás = garancia

A jótállást a köznapi nyelvben garanciának is nevezzük. A jótállás lényege, hogy annak időtartama alatt a kötelezett (kereskedő/vállalkozás) vállalja, hogy a szerződést hibátlanul teljesíti, vagyis hogy a termék kifogástalanul fog működni. Kötelező, azaz jogszabály által biztosított jótállás nem minden termékre vonatkozik. A leggyakrabban azokkal a termékekkel találkozhatunk, amik a 151/2003. Korm. rendelet melléklete felsorol.

Olyan tartós fogyasztási cikkek ezek, amelyekre jótállási kötelezettség terjed ki. A rendelet csak új termékekre vonatkozik, használt cikkekre nem. Ha a vállalkozás nem ért egyet a panaszunkkal, úgy a jótállás ideje alatt neki kell bizonyítania, hogy a termék meghibásodását nem a termék minőségbeli hiányossága okozta. A jótállási időszak a javítás idejével mindig meghosszabbodik, amit munkalappal tud igazolni, ha azt a jótállási jegyre nem vezették fel. Létezik szerződésen alapuló, úgynevezett önkéntesen vállalt jótállás is, így például egy autóra akár 10-15 éves garanciát is vállalhat a gyártó. Ilyenkor azért érdemes elolvasni, pontosan mire is vállalnak garanciát.

Ha nincs

Ha a termékre nincs jótállás, attól még szavatosság van. Ez a hibás teljesítésért vállalt kereskedői felelősséget takarja. Hibás teljesítés azt jelenti, hogy a szolgáltatott dolog a teljesítés időpontjában nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

Nem összekeverendő azzal, mikor a fogyasztó a vásárláskor ismerte az árucikk hibáját, ilyenkor ugyanis erre nem hivatkozhat. Sokszor botlunk bele olyan akciókba, amelyek szépséghibás termékekre vonatkoznak, ilyenkor nem kérhetjük a termék javítását a már meglévő hibára. Viszont egyéb probléma esetén a termék megvásárlásától számított 2 éven belül élhetünk szavatossági jogainkkal. Ez a szavatosság minden termékre vonatkozik a zoknitól kezdve a tízforintos gyufáig ez időtartamban két évet jelent fogyasztói szerződés keretében. Ez esetben fontos a bizonyítási határidő, mert itt 6 hónapon belül a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a termék nem volt hibás, például ha a fogyasztó azt nem megfelelően használta és a ruha mosáskor összement, mert túl magas hőfokon mosták. Ha ezt sikerül bizonyítani a kereskedőnek, akkor mentesül a felelősség alól. Fél év után ez a teher megfordul.
Fél év után ez a teher megfordul, és a fogyasztónak kell bizonyítani azt, hogy a termék eleve hibás volt. Ilyenkor a vevőnek kell elvinni a terméket egy független tanúsító szervezethez, ha a vállalkozás elutasítja a panaszát.

Javítás, csere, pénz vissza

A jelenleg hatályos jogszabályok alapján mind a szavatossági, mind a jótállási igények két lépcsőben érvényesíthetők. A fogyasztó elsősorban kijavítást, illetve cserét kérhet. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek aránytalan többletköltséget eredményezne. Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG