5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Tovább gyorsul az élelmiszerárak emelkedése a hazai hipermarketekben: novemberben ismét másfél éve nem látott tempójú áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében. A jelentős ugrásnak köszönhetően már a 20 ezer forintot közelíti a nagybevásárlás értéke. A tojás ára meghökkentően gyorsan elszállt, a baj az, hogy ennél is drágább lesz hamarosan.

November 3-án ismét bejártuk három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Bő 10 és fél éve járjuk az üzleteket, de még sosem került ennyibe a nagybevásárlás.

Ez annak köszönhető, hogy az Auchan, a Tesco és az Interspar is emelte az árait - mind az előző hónaphoz, mind pedig tavaly novemberhez képest. A legkevésbé az Auchan drágult, a legnagyobb áremelést az Intersparban tapasztaltuk havi és éves szinten is. A három áruházban átlagosan 3,8 százalékkal többért tudtuk telepakolni a kosarat, mint egy hónapja - ez 733 forintos áremelkedést jelent.

Tavalyhoz képest viszont ennek majdnem duplája az áremelkedés: 6,8 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás egy év alatt, ami azt jelenti, hogy átlagosan 1265 forinttal többet kell a kasszánál hagynunk ugyanazért az élelmiszer-kosárért.

Az éves áremelkedés mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár árindexe

A 19 838 forintos átlagos kosárérték az eddigi legmagasabb érték az Árkosár-felmérések történetében. Persze 18 ezer forint alatt is meg lehet venni ugyanezt a 30 terméket, ehhez azonban mindent abban az áruházban kellene megvennünk, ahol azt a legolcsóbban adják. Ez azonban vagy tripla utazgatást vagy tripla bevásárló-csapatot igényelne, ami azért nem feltétlenül reális egy átlagos család életében.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH csütörtökön teszi közzé a legfrissebb adatokat az infláció szeptemberi alakulásáról.

Novemberben az előző hónaphoz képest 15-25 százalék körüli mértékben csökkent a banán, a chips és a májas ára. Óriásit ugrott viszont a tojásár (lásd keretes írásunkat), bő 30 százalékkal drágult a krumpli és a liszt, 20 százalék körüli áremelés történt a csirkemellnél és a kenyérnél egy hónap alatt, de az almáért is bő 10 százalékkal többet kértek el, mint októberben.

Tavalyhoz képest bő 10 százalékkal olcsóbb lett a banán, a chips és a májas, a cukorért pedig majdnem 25 százalékkal kevesebbet kell adni, mint egy éve. A tojás árának közel 50 százalékos emelkedése mellett 30 százalék körüli mértékben drágult az alma, a kenyér, a liszt és a tejföl is, 10 százalékot meghaladó éves áremelést mértük a narancslénál, egyes tömény szeszesitaloknál, a gyümölcsjoghurtnál valamint az UHT-tejnél.

Mitől ilyen elképesztően drága a tojás?
Míg korábban (még 1-2 hónappal ezelőtt is) a legkisebb, S-es méretű tojásokból egy 10-es dobozt akár 250 forint körüli áron is megvehettünk a hipermarketekben, most sehol sem találtunk 439 forintnál olcsóbb dobozos tojást. Az átlagár egyetlen hónap alatt 50,7 százalékot (!) ugrott, tavalyhoz képest 44,7 százalékos az áremelkedés, pedig még az áfa is jelentősen csökkent (27-ről 5 százalékra).
A Baromfi Termék Tanács előre szólt, de nem hittük, hogy ez ilyen gyors folyamat lesz. Az árváltozásokat az okozza, hogy az év eleji madárinfluenza-járvány, illetve a közelmúltbeli fipronilos rovarirtószeres tojásszennyezési ügy miatt Európa-szerte sok tyúkot kellett levágni, ezért az európai tojástermelés csökkent.

A szakértők szerint a mostani árnövekedés az év végéig kitarthat, és 50-60 forint közötti hazai tojásárak is kialakulhatnak.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal is kiválasztottunk 3 terméket, és megnéztük, hol lehet a legolcsóbban beszerezni márkára vagy minőségre való tekintet nélkül.

Beértünk a téli / déli gyümölcsök időszakába: narancsot legolcsóbban az Auchanban találtunk, kilónként 389 forintért. Az Interspar a dél-afrikai narancsot 399-ért adta ottjártunkkor, a Tescóban 499 forintért találtunk gyümölcsöt.

Hogyan számoltunk?
Kosaras módszertan >>

Teából is több fogy ilyenkor: hideg is van, meg is vagyunk fázva - a filteres kategóriában a legolcsóbb az Interspar sajátmárkás gyümölcsteája, 99 forint a 20-as kiszerelés. Az Auchanban a Tuti Tipp zöld tea 129 forintért kapható, a Tescóban 249-ért volt a polcon a legolcsóbb sajátmárkás.

Végül ne feledjük, hogy száraz november van (itt mutattuk be a kezdeményezést), így megnéztük az alkoholmentes sörök kínálatát - azokét, amelyek valóban alkoholmentesek, vagy ahogy a gyártók jelzik 0,0 százalékos alkoholtartalmúak. (A "sima" alkoholmentes sörökben valójában lehet némi, akár fél térfogatszázaléknyi alkohol is, ami egy igazi száraz novemberbe nem fér bele.) Ebben a kategóriában a legolcsóbb versenyzők egytől egyig radlerek, azaz gyümölcsös készítmények - a legolcsóbbat az Auchanban találtuk, a fél literes dobozos Pécsi Radler 179 forintba került bodza, meggy és citrom ízesítésben. A Tescóban is ez volt a legolcsóbb 0 százalékos "sör", de itt 189-ért adták és volt licsis ízben is. Az Intersparban 199-ért a Soproni radlerét kínálták több ízben is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG