5p
Februárban is tovább folytatódott az áremelkedés a hazai hipermarketekben: havi és éves szinten is feljebb mentek az árak. A vizsgált termékek közül drámaian sokat drágult a burgonya egy év alatt. Közelít a Valentin-nap, mennyiért lehet kihozni egy alacsony költségvetésű romantikázást?
Valenti-nap a Tescóban (Fotó: Privátbankár.hu)

Ahogy minden hónap elején, így februárban (ezúttal a cikk megjelenésének napján, február 11-én) is ellátogattunk az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházába, hogy megnézzük, hogyan alakultak az árak. Ehhez most is ugyanazt a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarat használtuk fel.

A vizsgált három hipermarket közül kettőben mértünk drágulást, egyben lejjebb mentek az árak az előző hónaphoz viszonyítva, de csak hajszálnyival: 0,4 százalékkal fizettünk kevesebbet most az Auchanban, mint januárban. Komolyabb drágulás volt a Tescónál, szerényebb az Intersparnal. Előbbinél 5,8 százalékkal, utóbbinál 1,9 százalékkal nőttek az árak egy hónap alatt.

Ha éves távlatban vizsgáljuk az árak alakulását, akkor már mindhárom láncnál drágulást láthatunk. Éves szinten komolyabb, 3,1 százalékos, januárhoz képest már valamivel szerényebb, 2,3 százalék emelkedést mértünk. Az Auchanban 6,6, az Intersparban 1,9, a Tescóban 1 százalékkal volt magasabb a számla vége, mint tavaly február elején. Így jött ki élelmiszerkosarunk átlagára ezúttal rekord szintet elérve, 20 ezer forint fölé, egészen pontosan 20 282 forintra. Több mint 10 éves felmérésünk során, még soha nem került ennyibe a havi nagybevásárlás.

Ezúttal az Interspar elveszítette januári első helyét. Ezúttal a Tescóban fizettük a legkevesebbet (19 994 forintot). Csak itt, ennél az egységnél sikerült 20 ezer forint alatt kihozni a nagybevásárlást. Az Intersparnál ugyanezért 20 277 forintot, az Auchanban 20 574 forintot hagytunk. Január után, amikor is az Auchan drágult a legjobban, ezúttal egyedül csak ennél a hipermarketnél mérséklődtek az árak.

Minden Árkosár-cikkünkbe beleírjuk, így most is megtesszük: akkor járnánk a legjobban, ha mindent ott szereznénk be, ahol a legolcsóbb. Ez lényegében kivitelezhetetlen feladat lenne, de ha nem sajnálnánk rá az időt és az energiát a mostani hidegben, akkor 20 282 forintba kerülne a nagybevásárlás és 1354 forintot spórolhatnánk az átlagárhoz képest.

Az árváltozás százalékos mértéke az előző év azonos időszakához képest
- azaz a Privátbankár.hu Árkosár-felmérésének éves árindexe

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Januárhoz képest komolyabb árcsökkenést az üdítőknél mértünk (15 százalék), a legnagyobb havi áremelkedést (14 százalékot) a burgonyánál találtuk. (Ennek okairól részletesen itt is írtunk). Ugyanakkor ha éves szintet nézünk, ennél még drámaibb az áremelkedés: egy év alatt a burgonya ára 85,3 százalékkal drágult. Felmérésünket alátámasztja az Agrárgazdasági Kutató Intézet nemrég kiadott jelentése is, miszerint január második héten a Budapesti Nagybani Piacon kilogrammonként 140 forint volt a burgonya bruttó termelői átlagára, miközben egy évvel ezelőtt 80 forintot kellett fizetni érte. A kiskereskedelemben a mosott, csomagolt burgonya már 300 forint körüli áron kapható.

A burgonya után komolyabb áremelkedést a chipsnél, a kenyérnél és az égetett szesznél mértük: egy év alatt 23,1 százalékkal kerül többe a ropogtatnivaló, amihez valószínűleg a chipsadó is hozzájárult, a kenyér 20,3 százalékkal kerül többe, mint 2018 elején, de 20 százalék feletti drágulást mértünk az égetett szesz esetében, drágult a kóla (16,3 százalék) és a túró desszert (10,1 százalék) is.

10 százalék felett drágult más terméknél nem mértünk. Januárhoz viszonítva olcsóbb lett viszont az üdítő (-15 százalék), a liszt (-6,3 százalék), a chips (-6,6 százalék) és a narancsléért is (-5,2 százalék) valamivel kevesebbet fizethetünk.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>>

Havi legolcsóbbak

Ahogy minden hónapban, most is kiválasztottunk három terméket, amelyeknek külön megnéztük az árát. Mivel csütörtökön Valentin-nap lesz, idén is megnéztük, mennyibe kerül egy alacsony költségvetésű ünneplés. Hogy összehasonlítható legyen az este, választásunk most is a pezsgőre, az eperre és a tejszínhabra esett. Pezsgőt a legolcsóbban az Auchanban találtunk: a Rex Danubius félszaraz magyar pezsgő 549 forintot kóstált. Az Intersparban 669 forintért kínálták a Burg márkájú pezsgőt, a Tescóban a legolcsóbb buborékos ital, az Szovjetszkoje Igrisztoje pezsgő 699 forintba került. Senkit se tévesszen meg a név, ez egy magyar termék. Érdekesség, tavaly az Auchanban volt a legolcsóbb a pezsgő, a Szovjetszkoje Igrisztoje-t 599 forintért adták.

A KSH kedden teszi közzé a fogyasztói árak januári alakulásáról szóló inflációs adatot.

Annak aki a csütörtöki romantika mellé eperrel is kedveskedne párjának, kicsit nehéz dolga van. A három hipermarket közül egyedül a Tescóban találtunk tél végén a gyümölcsből. 1997 forintos kilónkénti áron adták a spanyol epret, szív formájú dobozban. Egyébként a három hipermarket közül, amelyeket felkerestünk, az Auchan készült leginkább a szerelmesek ünnepére, amit a pénztárnál készített fotónk is bizonyít. Azért a Tesco is készül az ünnepre, ezt a fenti címlapképünk is mutatja.

Valentin-nap az Auchanban (Fotó: Privátbankár.hu)

Az eper mellé tejszínhab is dukál. Aki nem ragaszkodik ahhoz, hogy igazi tejszínhabot kapjon, az már 269 forintért növényi alapú habot is kap, míg a saját márkás tejszínhabot 349 forintért kínálta az Interspar. A Tescóban 289 forint volt a növényi alapú tejszínhab, a saját márkás termék 429 forintba került. Utóbbinál 10 forinttal olcsóbban, 419 forintért találtunk tejszínhabot az Auchanban.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG