5p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Júliusban rekordot döntöttek az árak: sosem került még annyiba a nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, mint egy hónappal ezelőtt. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a következő hónapban jött egy kisebb korrekció: a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredménye szerint ugyanis a háromból két hipermarketben is csökkentek az árak augusztusban. Tavaly augusztushoz képest viszont ezúttal is többet kellett fizetnünk a kasszánál. A dinnyeháború nagy erőkkel zajlik, talán csak Lőrinc és Viktor vethet véget neki.

Ahogy 10 és fél éve minden hónapban, ezúttal is nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, és megvizsgáltuk, hogyan változott az ára 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunknak. A júliusi csúcsdöntéshez képest az átlagár lejjebb került. Az Auchan, a Tesco és az Interspar átlagosan 138 forinttal adta olcsóbban a nagybevásárlást, mint egy hónapja - ez 0,7 százalékos csökkenést jelent.

Persze nem egyformán alakították az árakat a láncok: alaposan fel is borult a sorrend, miután a Tesco az előző havi komolyabb áremelés után ezúttal a legnagyobbat engedte az árakból. Közel 6 százalékkal olcsóbban letudtuk a bevásárlást, míg az Auchan csak bő 1 százalékot faragott az árakból az előző hónaphoz képest. Az Intersparban 5 százalékot meghaladó havi áremelést mértünk: így az előző havi harmadik helyezett Tesco ezúttal az élre ugrott, megelőzve az Auchant és az egyedüliként 19 ezer forint fölé dráguló Interspart.

Tavalyhoz képest viszont egyáltalán nem beszélhetünk árcsökkenésről: mindhárom áruházban drágábban tudtuk telerakni a kosarat, mint egy éve. Ez beleillik a KSH által rendre jelentett inflációs adatsorba, aminek legfrissebb adata egyébként éppen holnap jelenik meg. A legkisebb áremeléssel a Tesco érte be tavalyhoz képest, az Auchan és az Interspar egyaránt 2 százalék fölötti mértékben emelte árait. Az átlagos drágulás egy év alatt 1,7 százalékos lett, az átlagos kosárérték 18 877 forint lett a három áruházban.

Az éves árváltozás mértéke - azaz a Privátbankár Árkosár árindexe.

A sorrend átrendeződése egyben csökkentette a különbségeket is, a legdrágább és a legolcsóbb kosár között 885 forint, mindössze 4,5 százalék a különbség augusztusban. A legjobban persze akkor járnánk, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják - ehhez persze tripla utazgatás vagy tripla létszámú bevásárlócsapat kéne és komoly logisztika; mindenesetre így akár 17 142 forintból is megkaphatnánk ugyanazt a termékkört.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Augusztusban az előző hónaphoz képest komolyabb, 30 százalékos árcsökkenést mértünk a banánnál. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést tapasztalhattunk az almánál, a tojásnál, a száraztésztánál és a csirkemellnél is.

25 százalékkal drágább lett viszont az UHT-tej, de jelentősebb áremelkedést mértünk az előző hónaphoz képest a májasnál, a tejfölnél, a rizsnél és egyes "tömény" szeszesitaloknál is.

Ami érdekesebb, hogy mi változott nagyot tavaly óta: a banán és az áfacsökkentett csirkemell esetében 20 százalék körüli, a tésztánál és a pezsgőnél 10 százalék körüli árcsökkenést mértünk.

Egy év alatt 20 százalék körüli mértékben drágult a tejföl, a sajt, a májas, a tea és a kenyér is. 10 százaléknál többet drágult emellett tavalyhoz képest a gyümölcsjoghurt, a rudi, egyes felvágottak és a chips.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal két dolog érdekelt minket nagyon: hogy áll a dinnyeháború és mennyiből lehet összehozni egy jó lecsót.

Csak Lőrinc (és Viktor) vet véget az árháborúnak?

Nincs már egyébként olyan messze a szezon vége, a néphagyomány szerint akkor romlik majd nagyot a minőség, ha Lőrinc belepisil a dinnyékbe - a naptárban van egy Lőrinc-nap augusztus 10-én, ami már csak 3 nap múlva lesz, ez elég korai lenne szezonzárásnak. Van viszont egy másik Lőrinc-nap is: ez szeptember 5-ére esik, így viszont van még egy hónapunk. Szerintünk egyébként ez az igazi Lőrinc-nap, már csak azért is, mert ez egyben Viktor-nap is.

Dinnyefronton nem számolhatunk be békéről. Július elején a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kiakadt a Tesco 99 forintos akcióján, amit "a magyar termelőket megalázó és etikátlan" akciónak neveztek. Szerintük ugyanis ellehetetleníti a gazdálkodókat, ha kilónként 100 forintnál olcsóbban adják a dinnyét. Félve közöljük, hogy a helyzet ennél még rosszabb: ottjártunkkor a magyar dinnye kilóját 80 forintért árulták a Tescóban, az Auchanban pedig 89-ért. Az Interspar 119 forintért kínálta a dinnye kilóját.

A lecsószezon is tart még, a szerencsésebbek bográcsban készíthetik el a hagyományos magyar ételt. Ehhez paradicsomot a legolcsóbban a Tesco kínált kilónként 329 forintért, míg az Interspar és az Auchan 349-ért adta. Lecsópaprikát 329-ért kínáltak az Auchanban (II. osztályút), 341-ért a Tescóban és 399-ért az Intersparban. Érdekesség, hogy a hagyományosan drágább tv-paprika a Tescóban most jóval olcsóbb volt - 279 forintos kilónkénti ára mindent vert.

Lecsókolbászt is a Tescóban találtunk legolcsóbban, a 741 forintos termék baromfihús felhasználásával készült. Az Auchan sajátmárkása 769 forint volt kilónként, a Sparé pedig 890 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG