5p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Júliusban rekordot döntöttek az árak: sosem került még annyiba a nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, mint egy hónappal ezelőtt. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a következő hónapban jött egy kisebb korrekció: a Privátbankár.hu legfrissebb Árkosár-felmérésének eredménye szerint ugyanis a háromból két hipermarketben is csökkentek az árak augusztusban. Tavaly augusztushoz képest viszont ezúttal is többet kellett fizetnünk a kasszánál. A dinnyeháború nagy erőkkel zajlik, talán csak Lőrinc és Viktor vethet véget neki.

Ahogy 10 és fél éve minden hónapban, ezúttal is nyakunkba vettük három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, és megvizsgáltuk, hogyan változott az ára 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunknak. A júliusi csúcsdöntéshez képest az átlagár lejjebb került. Az Auchan, a Tesco és az Interspar átlagosan 138 forinttal adta olcsóbban a nagybevásárlást, mint egy hónapja - ez 0,7 százalékos csökkenést jelent.

Persze nem egyformán alakították az árakat a láncok: alaposan fel is borult a sorrend, miután a Tesco az előző havi komolyabb áremelés után ezúttal a legnagyobbat engedte az árakból. Közel 6 százalékkal olcsóbban letudtuk a bevásárlást, míg az Auchan csak bő 1 százalékot faragott az árakból az előző hónaphoz képest. Az Intersparban 5 százalékot meghaladó havi áremelést mértünk: így az előző havi harmadik helyezett Tesco ezúttal az élre ugrott, megelőzve az Auchant és az egyedüliként 19 ezer forint fölé dráguló Interspart.

Tavalyhoz képest viszont egyáltalán nem beszélhetünk árcsökkenésről: mindhárom áruházban drágábban tudtuk telerakni a kosarat, mint egy éve. Ez beleillik a KSH által rendre jelentett inflációs adatsorba, aminek legfrissebb adata egyébként éppen holnap jelenik meg. A legkisebb áremeléssel a Tesco érte be tavalyhoz képest, az Auchan és az Interspar egyaránt 2 százalék fölötti mértékben emelte árait. Az átlagos drágulás egy év alatt 1,7 százalékos lett, az átlagos kosárérték 18 877 forint lett a három áruházban.

Az éves árváltozás mértéke - azaz a Privátbankár Árkosár árindexe.

A sorrend átrendeződése egyben csökkentette a különbségeket is, a legdrágább és a legolcsóbb kosár között 885 forint, mindössze 4,5 százalék a különbség augusztusban. A legjobban persze akkor járnánk, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják - ehhez persze tripla utazgatás vagy tripla létszámú bevásárlócsapat kéne és komoly logisztika; mindenesetre így akár 17 142 forintból is megkaphatnánk ugyanazt a termékkört.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Augusztusban az előző hónaphoz képest komolyabb, 30 százalékos árcsökkenést mértünk a banánnál. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést tapasztalhattunk az almánál, a tojásnál, a száraztésztánál és a csirkemellnél is.

25 százalékkal drágább lett viszont az UHT-tej, de jelentősebb áremelkedést mértünk az előző hónaphoz képest a májasnál, a tejfölnél, a rizsnél és egyes "tömény" szeszesitaloknál is.

Ami érdekesebb, hogy mi változott nagyot tavaly óta: a banán és az áfacsökkentett csirkemell esetében 20 százalék körüli, a tésztánál és a pezsgőnél 10 százalék körüli árcsökkenést mértünk.

Egy év alatt 20 százalék körüli mértékben drágult a tejföl, a sajt, a májas, a tea és a kenyér is. 10 százaléknál többet drágult emellett tavalyhoz képest a gyümölcsjoghurt, a rudi, egyes felvágottak és a chips.

Havi legolcsóbbak

Ezúttal két dolog érdekelt minket nagyon: hogy áll a dinnyeháború és mennyiből lehet összehozni egy jó lecsót.

Csak Lőrinc (és Viktor) vet véget az árháborúnak?

Nincs már egyébként olyan messze a szezon vége, a néphagyomány szerint akkor romlik majd nagyot a minőség, ha Lőrinc belepisil a dinnyékbe - a naptárban van egy Lőrinc-nap augusztus 10-én, ami már csak 3 nap múlva lesz, ez elég korai lenne szezonzárásnak. Van viszont egy másik Lőrinc-nap is: ez szeptember 5-ére esik, így viszont van még egy hónapunk. Szerintünk egyébként ez az igazi Lőrinc-nap, már csak azért is, mert ez egyben Viktor-nap is.

Dinnyefronton nem számolhatunk be békéről. Július elején a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kiakadt a Tesco 99 forintos akcióján, amit "a magyar termelőket megalázó és etikátlan" akciónak neveztek. Szerintük ugyanis ellehetetleníti a gazdálkodókat, ha kilónként 100 forintnál olcsóbban adják a dinnyét. Félve közöljük, hogy a helyzet ennél még rosszabb: ottjártunkkor a magyar dinnye kilóját 80 forintért árulták a Tescóban, az Auchanban pedig 89-ért. Az Interspar 119 forintért kínálta a dinnye kilóját.

A lecsószezon is tart még, a szerencsésebbek bográcsban készíthetik el a hagyományos magyar ételt. Ehhez paradicsomot a legolcsóbban a Tesco kínált kilónként 329 forintért, míg az Interspar és az Auchan 349-ért adta. Lecsópaprikát 329-ért kínáltak az Auchanban (II. osztályút), 341-ért a Tescóban és 399-ért az Intersparban. Érdekesség, hogy a hagyományosan drágább tv-paprika a Tescóban most jóval olcsóbb volt - 279 forintos kilónkénti ára mindent vert.

Lecsókolbászt is a Tescóban találtunk legolcsóbban, a 741 forintos termék baromfihús felhasználásával készült. Az Auchan sajátmárkása 769 forint volt kilónként, a Sparé pedig 890 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Megváltozhatnak az áruházak, 237 000 milliárd forintból
Buksza blog | 2024. március 19. 08:36
Az EU rendületlenül alkotja azokat az új szabályokat, amelyek célja a kontinens iparának támogatása a fenntarthatóvá válásban és a digitalizálás elsajátításában. A kiskereskedelem is beállt a sorba.
Vásárló Fordulat az Ikeánál, már látszik, mire számíthatnak a magyar vásárlók
Privátbankár.hu | 2024. március 16. 16:19
Az Ikea vissza akarja hozni az elmúlt évek drasztikus inflációja előtti időszakot, ez pedig az árak jelentős csökkentését helyenként akár a profit rovására is.
Vásárló Extrém ízeket kaphatnak a kenyerek
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 16. 11:36
A margetingguruk legújabb ötlete, hogy kézzelfoghatóvá, pontosabban ízlelhetővé teszik az emberi érzelmeket, amihez a mesterséges intelligenciát hívták segítségül. Kiderül, beveszik-e ezt az emberek.
Vásárló Hányszor kell mosni a paplant?
Buksza blog | 2024. március 15. 13:28
A matracokat kínáló cégek reklámszövege, hogy a termékeikben rejlik a zavaró álmok nélküli alvás titka. Kevesen tudják, hogy a jó matracnál egyszerűbben is tehetnek valamit a pihentetőbb alvásért.
Vásárló A „méret a lényeg” jegyében akar megújulni a Meki
Buksza blog | 2024. március 15. 10:21
Még az infláció megugrása előtt az embereknek több pénzük volt arra, hogy gyorséttermekben egyenek, és a McDonald’s azt vette a fejébe, hogy a jövőben visszatér ehhez.
Vásárló Teljes átalakulásról döntött a Decathlon, a magyar boltokat is érinti a lépés
Buksza blog | 2024. március 13. 12:39
Nagy lehetőségek nyíltak meg a francia Decathlon sportáruházlánc marketingesei előtt, a vállalat ugyanis a feje búbjától a talpáig átszabja imázsát azzal az ambícióval, hogy sportmárkává váljon.
Vásárló Az Aldi bátor lépésre készül, a jövőben összesen 800 üzletet nyitna az amerikai piacon
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. március 12. 16:29
A kiskereskedelem a fejlett országokban a legkeményebb versenypiacok közé tartozik, ám ezen belül vélhetően az Egyesült Államokban kell a legjobban megharcolni a vevőkért. Úgy tűnik, az Aldi nem riadt meg ettől.
Vásárló Környezetbarát megoldás a kellemetlen szagok megszüntetésére a lakásban
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 17:47
Az ózon kitűnően alkalmas a szagok semlegesítésére, ezért az ózongenerátorok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Különösen olyan helyeken, ahol kiemelten fontos a kellemetlen szagok megszüntetése, a tiszta, friss környezet megteremtése.   
Vásárló Mosdószekrény-választás a praktikum és esztétikum jegyében
Márkázott tartalom | 2024. március 11. 13:57
A fürdőszoba egyik legpraktikusabb és legdominánsabb eleme a mosdószekrény. Sokan úgy vélik, hogy egyszerű kiválasztani azt az egyet, ami a fürdőhelyiségbe kerül, ez azonban nem feltétlenül van így, hiszen a széles körű választék könnyen bizonytalanná teheti a vásárlót.
Vásárló Megalapozottnak látszik a piros pont, amit a Tesco kapott
Buksza blog | 2024. március 11. 12:13
Növelni tudta piaci részesedését az Egyesült Királyságban a Tesco szakértők szerint annak köszönhetően, hogy tőzsdén jegyzett vállalatként jobb pénzügyi helyzetben van versenytársainál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG