Forrás: Giorgio Martini/Wikimedia Commons |
Ebben a hónapban teszteli új szolgáltatását a McDonald's Amerikában - írja a Reuters. A gyorsétterem-hálózat most egy olyan alkalmazást szeretne kifejleszteni, amivel a vendégek már a telefonjukról, illetve önkiszolgáló kioszkokból is leadhatják a rendelést - közvetlen abba az étterembe, ahova mennek.
Az online rendelés azonban mindig kockázattal jár, különösen igaz ez a gyorsan mozgó fogyasztási cikkekre. A legtöbb esetben az étterem képtelen lenne felgyorsítani folyamatait, hogy ne menjen a minőség kárára, így azonban rövid idő alatt több rendelés futhat be, mint amit képesek kiszolgálni.
Újra feltalálják a gyorséttermeket?
A McDonald's új alkalmazásával szeretné visszacsalogatni vendégeit, egyúttal megállítani a vásárlók számának évek óta tartó, lassú csökkenését. Az új chicagoi étterem olyan dizájnt kapott, ami a tervek szerint lerövidíti a várakozás folyamatát, de az online rendelés bevezetésével munkaerőt is felszabadítanak - így az alkalmazottak kiszolgálhatják a betérőket az asztaluknál, de akár a parkolóba is kivihetik az elviteles zacskókat. Reméljük, az új rendszer könnyíti és gyorsítja a vásárlást - mondta Steve Easterbrook, a multinacionális vállalat vezérigazgatója.
A következő időszak az állandó tesztelésről és a technikai problémák leküzdéséről szól majd, de a tervek szerint hamarosan mintegy 20 ezer ilyen étterem nyílhat világszerte. A McDonald's-ban a konyha a lelke mindennek és fennáll a veszély, hogy az új rendszer miatt megakad a zavartalan kiszolgálás - mondta a cég egyik főrészvényese. A vállalat azonban már készül az esetleges fennakadásokra, így egy ideig még operátorok segítik a rendelés folyamatát.
Inkább a legjobbak leszünk, mintsem az elsők - mondta Easterbrook. A cég információi szerint California állam 29 étteremben máris elindultak a próbakörök, de Washingtonban még további 51 új üzlet nyílik az új koncepció szerint.
De hogyan működik?
Az új rendszer nemcsak az elkészítési időn rövidít, de kilométereket spórol a konyhai dolgozóknak. Más alkalmazásokkal ellentétben az új applikáció valós időben követi a fogyasztót, így biztosítva, hogy a megfelelő étterembe érkezzen a rendelés. A gyorsétterembe belépve az alkalmazással ki is fizethetjük rendelésünk, a végső verzióban pedig lehetőség nyílik asztalfoglalásra, de akár a kiszállításra is.
Az Egyesült Államokban az eladások mintegy 70 százalékát a drive-in szolgáltatások teszik ki, ilyen lehetőségek mellett pedig akár 20 autóssal többet tudnánk kiszolgálni óránként – mondta a vezérigazgató.
Az amerikai Panera Bakery pékséghálózatnak több mint egy évébe került, mire ételrendelő alkalmazásukat képesek voltak a fogyasztói elvárásokhoz igazítani, a Starbucks nemzetközi kávéházlánc pedig kénytelen volt leállítani internetes rendelőszolgáltatását régebben, a túlzott megrendelések okozta folyamatos késések miatt. A McDonald's azonban már tanult a hibákból, a vezetőség szerint az új üzleti modell teljesen integrálja a éttermi szolgáltatás minden aspektusát.
Folyamatosan gyengül a forgalom
Bár még mindig tartja világelső helyét, az utóbbi években folyamatos recesszió jellemzi a gyorsétteremlánc bevételeit. A vállalat vezérigazgatója sem próbálta ezt kendőzni: szerinte az utóbbi negyedéveket nem csak gyengülés, hanem konkrétan visszaesés jellemezte. Ugyanakkor a helyzet nem olyan rossz, mint azt sok befektető gondolja.
Tényleg kivonul a McDonald's Magyarországról? További részletek >>> |
A vezérigazgató szerint az utóbbi évek visszaesése nem a vásárlók elvesztésében, hanem azok látogatásainak gyakoriságában keresendő. Ez egyrészt frusztráló, ugyanakkor egyszerűbb meggyőzni a jelenlegi vásárlókört, hogy gyakrabban látogassák éttermeiket a mostaninál.
Elkerülhetetlen azonban a házhoz szállítás bevezetése. Easterbrook megerősítette: máris jelentős az igény erre a szolgáltatásra, a vállalat nem próbál új igényeket alkotni. Bár a McDonald’s elég kényes az ételek szavatosságára (az elkészült sajtburgerek csak tíz percig fekhetnek a tárolóban, azután ki kell dobni őket), a statisztikák szerint az amerikai háztartások 75 százalékának 5 km-es körzetén belül már találhatunk egy McDonald's-ot, így kiszállítás szempontjából jelentős előnybe kerülhetnének a versenytársakkal szemben.