(Fotó: 123rf.com) |
Biztató eredményeket hozott a 17 európai országra kiterjedő Cetelem Körkép 2018. című kutatása, az eredmények ugyanis rácáfolni látszanak a papírforma szerinti felfogásra a fiatalokról. A kutatás alapján visszatért az optimizmus, az emberek országuk és saját helyzetüket is derűsebbnek látják az egy évvel korábbinál, ezt közölte a Cetelem a Privátbankár.hu-val: a saját országuk helyzetét átlagosan 5,2 pontra értékelték a megadott, 1-10-ig terjedő skálán a megkérdezettek, szemben az egy évvel korábbi 4,9, illetve a 2016-os 4,8 ponttal.
Ami a személyes helyzet alakulását illeti, az elmúlt öt évet vizsgálva trendszerű javulás látszik, hiszen ebben az időszakban 4,8-ről 5,8 pontra emelkedett a 17 ország összességére kiszámolt érték. Magyarország ugyanakkor itt is elmarad az átlagtól, bár a javuló trend nálunk is kitapintható: a 2014-es 4,2 ponttal szemben idén már 4,6-et mutatott ki a felmérés. A saját helyzetüket a skandinávok látják a legjobbnak, a svédek és a dánok 6,6, a norvégok pedig 6,5 pontot adtak erre.
Generációs ütközőpályán
A18-35 éves korosztály, az Y generáció helyzetével és megítélésével külön foglalkozott a felmérés, amelyből kiderül, hogy nagyon markánsak a különbségek a fiatal felnőttek külső megítélése és a magukról alkotott kép között. A 35 év felettiek ugyanis több negatív tulajdonságot társítanak az Y generációhoz: konkrétan a jellemzésükre használt jelzők 88 százaléka kedvezőtlen. Míg az idősebbek mindössze 6 százaléka tartja megfontoltnak a fiatalokat, az Y-generáció 41 százaléka vélekedik így saját magáról.
Emellett az Y-generáció tagjainak 34 százaléka állítja magáról, hogy szorgalmas, miközben a 35 éven felülieknek csak 7 százaléka gondolja ezt róluk, sőt, utóbbiak 28 százaléka szerint a fiatalok kifejezetten lusták. Az elégedettségben is óriási a különbség: az európai Y-ok 29 százaléka vallja magát boldognak, míg a 35 év felettieknek csupán 4 százaléka hiszi el ezt róluk, és sokkal inkább fásultnak, lemondónak látják a fiatalokat, derül ki a felmérésből.
Ugyanakkor a kutatás fiatalokkal kapcsolatos előítéleteket is megcáfol, ugyanis ez a korosztály olyan hagyományos, alapvető értékeket tart meghatározónak az életében, amilyen a családdal, szeretteivel töltött idő. Ezt nevezték ugyanis a legfontosabb dolognak az életükben, de a dobogóra a stabil munkahely és az egészséges életmód is felfért.
Hűségesek és spórolnak
Sokan gondolhatják a 18-35 évesekről, hogy a vásárlásnak csak az online formáját preferálják, a felmérés szerint azonban ez nem igaz: a fiatalok az internetes és fizikai boltok egymás mellett élését tartják üdvözítőnek. Figyelemre méltó például, hogy az Y-ok 57 százalékának kifejezett örömet okoz, ha üzletben vásárolhat, miközben a 35 felettieknél csak 42 százalék az arány. A magyar eredmények is nagyon elütnek az átlagtól, a mi fiataljaink 57 százaléka ugyanis inkább tehernek érzi a vásárlást.
Talán meglepő, de az öncélú fogyasztás sem jellemző az Y-generációra: 73 százalékuk saját bevallása szerint inkább spórol, mint fogyaszt, miközben 76 százalékuk csak valóban hasznos dolgokra igyekszik költeni. Ami az egyes üzleteket illeti, a 18-35 éves korosztály 78 százaléka szívesen vesz ezt-azt élelmiszerüzletben, miközben a plázákat 74 százalékuk kedveli (utóbbiak elfogadottsága az összes megkérdezett körében 65 százalék). A fiatal generáció emellett a márkafüggetlen üzleteket is szereti: a válaszadók 56 százaléka törekszik arra, hogy ilyen boltban vásároljon.
De akkor mit vesznek online?
Az online vásárlás súlya egyáltalán nem növekszik akkora mértékben a 18-35 éveseknél, mint arra számítani lehetett: csupán 14 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy kulturális termékeket kizárólag neten vásárol, míg a technológiai termékeknél 9, a háztartási gépeknél pedig 8 százalékos az arány. Az üzletekkel való digitális kapcsolat erősödik: az Y-generáció tagjainak több mint fele – 55 százaléka – követ valamilyen üzletet a közösségi médiában, és harmaduk közösségi médián keresztül kommunikál is az üzlettel.