Magyar érzelmű lesz, nem fapados a Sólyom Airways a vezérigazgató szerint. A társaság egyébként hat gépre már aláírta a lízingszerződést. |
Közép-Keleten három nagyon jelentős központ van: Dubai, Doha és Abu-Dhabi, mindháromnak nagyon jelentős légitársasága van, évi 10-40 millió utassal. Jellemzőjük ugyanakkor, hogy a saját utasforgalmuk nagyon gyér, tranzitutasokat szállítanak - mondta Turi Ferenc, a Capital Consulting Group stratégiai tanácsadója a Gazdasági Rádiónak. Hozzátette: az olajkészletek kifutásával ezekben az országokban egy fontos stratégiai trend, hogy a logisztikai ipart fejlesztik.
Tavaly is felmérték a magyar lehetőségeket
Turi Ferenc elmondta, hogy a legnagyobb az Emirates Airlines, Dubai központtal, 200 repülőgépe van. Nem köt stratégiai szövetséget senkivel, viszont meghatározó. A másik az Etihad Airways, amely felvásárolta az Air Berlin csaknem 30 százalékát. Ők egy nagyon aktív stratégiai terjeszkedési politikát folytatnak. A harmadik a Qatar Airlines.
A Malév 2012-es csődjénél is már felmerült, hogy külföldi légitársaságok vizsgálják, miként tudnának belépni az európai piacra. A szakértő a Gazdasági Rádiónak elmondta, hogy már akkor felmerült a Qatar és az Etihad neve, de végül is ez meghiúsult. A verseny viszont éleződik, és ebben a terjeszkedésből eddig kimaradt cég egy tesztként, projekt jelleggel megfuttatja, hogy mire tud jutni ezen a piacon. Az Etihad egyébként augusztusban kap engedélyt arra, hogy megvásárolja a Jat szerb légitársaság 49 százalékát. Ezért az ágazat szakmai köreiben az a feltételezés, hogy valamelyik kompetitív társaság az, amelyik megnézné a Sólyommal, miként lehet ellensúlyozni a versenytársak terjeszkedését.
Eddig egyedül az Emirates nem terjeszkedett, ezért vélhetően leszűkíthető erre a cégre a befektetők köre – véli Turi Ferenc. A név vélhetően azért nem hangzott el eddig, mert egy teszt jellegű projektről van szó. A Sólyom vezérigazgatója is azt mondta, hogy egy olyan jellegű üzemeltetésbe fognak, amelynek keretében a gépeket a pilótákkal együtt veszik meg. Az sem kizárt ugyanakkor, hogy az Emirates egy olyan résztulajdonosa áll a Sólyom megalapítása mögött, amely konkurens társaságokban is érdekelt. A teljes beszélgetés a Gazdasági Rádió honlapján érhető el.
Frissítés: az Emirates cáfol Az Emirates "tervei között nem szerepel az, hogy más légitársaságban tulajdonrészt szerezzen, illetve ilyen vállalkozást pénzügyileg finanszírozzon" - közölte a társaság a hvg.hu-val, cáfolva a Gazdasági Rádiónak nyilatkozó szakember véleményét. |