A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett vállalatcsoport teljes éves árbevétele 200 milliárd forint volt, vagyis 45 százalékkal növekedett 2020-hoz képest. A hazánkban piacvezető takarmánygyártó EBITDA-ja ugyanebben az időszakban megközelítette a 6 milliárd forintot, amely szintén jelentős emelkedés az egy évvel korábbi 2,1 milliárdhoz képest - közölte lapunkkal a társaság.
A kiugró árbevétel-növekedés az organikus bővülés mellett a jelentősen megemelkedett alapanyagáraknak köszönhető, amelyet a Csoport a saját árképzésében is érvényesített. Az UBM Csoport stratégiai céljai között szerepel a jelenlegi 575 ezer tonna takarmánygyártás és kereskedelem 1 millióra növelése elsősorban régiós akvizíciók, bővülés segítségével. A tőzsde egyetlen mezőgazdasági vállalata néhány éven belül nyilvános hazai részvénykibocsátást is tervez.
Az UBM Holding Nyrt. pénteki közgyűlésen a részvényesek elfogadták a társaság éves beszámolóját, mely szerint a Csoport rekordárbevétellel és rekordnyereséggel zárta a 2021-22-es üzleti évet: teljes konszolidált árbevétele 200 milliárd forint, amely 45 százalékos növekedés a korábbi, 2020-as 138 milliárdhoz képest. A magyar tulajdonban lévő vállalatcsoport nyereségessége is kiugró növekedést mutat, a 2020-as 2,1 milliárdhoz képest a 2021-22-es üzleti évből 9 hónapot reprezentáló EBITDA közel 6 milliárd forintra emelkedett.
Az árbevétel-növekedés az organikus bővülés mellett nagyrészt az alapanyagárak jelentős drágulásának köszönhető. A szemes termények és fehérjehordozók átlagosan 52 százalékos áremelkedést mutattak 2022-re az egy évvel korábbihoz képest, amely emelkedést a vállalat saját árképzésében is érvényesítette. Emellett kisebb mértékben, a korábbi 47-ről 48,5 százalékra emelkedett az exportértékesítések aránya. Az orosz-ukrán háború sajátos következménye, hogy a helyi termelők és kereskedők piacszűkülés miatt árat csökkentettek, ami magasabb profitot biztosított az UBM csoport gabona- és szójakereskedelmi üzletágának.
Horváth Péter, az UBM Holding vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat stratégiai célja a hazai piacvezető pozíció további megerősítése mellett a regionális növekedés elsősorban a román, szlovák beruházásokon és a szerb piacépítésen keresztül. Folytatják annak a trendnek a kiaknázását, melynek során az állattenyésztés termelési kapacitása Nyugat-Európából fokozatosan a kelet-közép-európai régióba helyeződik át.
Az UBM Csoport folyamatosan keresi a további régiós bővülés lehetőségét, elsősorban akvizíciós vagy vegyesvállalat-alapítási formában. A tervekhez kapcsolódóan a vállalat középtávú célja a jelenlegi éves 575 ezerről az 1 millió tonna takarmánykibocsátás elérése. Az UBM Holding a tavalyi, 5 milliárd forint összegű tőkeemelése kellően erős pénzügyi hátteret biztosít a további növekedéshez, ugyanakkor a Budapesti Értéktőzsde egyetlen mezőgazdasági vállalataként néhány éven belül nyilvános hazai részvénykibocsátást is tervez.