November 8-án munkatársaink végigjárták az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy hipermarketét, és begyűjtötték az adatokat a Privátbankár Árkosár történetének 82. havi felméréséhez. Ezúttal is ugyanazt a 30 élelmiszerből álló mintakosarat vettük alapul vizsgálatunkhoz, mint 2007. februárja óta minden alkalommal, és megvizsgáltuk, hogyan alakul egy átlagos család nagybevásárlásának ellenértéke az előző hónaphoz illetve az előző év novemberéhez képest.
A KSH októberben közzétett legutóbbi jelentése szerint az infláció a szakértői várakozásokkal ellentétben nem csökkent tovább, hanem kissé emelkedett - ebben a szeszesitalok és a dohánytermékek áremelkedése játszott közre leginkább, de a KSH adataival az egy nappal korábban közölt Privátbankár Árkosár adatai is egybecsengtek. Az 1,4 százalékos éves infláció mindazonáltal továbbra is igen alacsony, és messze van a jegybank által kitűzött 3 százalékos céltól.
Ami a legfrissebb felmérésünket illeti: a vásárlóknak mindenképp jó hír, hogy a kosarat olcsóbban tölthettük meg, mint egy hónappal ezelőtt. A három vizsgált áruház közül az Auchan ugyan emelte a kosár árát, a Tesco és az Interspar viszont kevesebbért is odaadta ugyanazt, mint egy hónapja. Éves összehasonlításban egyedül az Interspar engedett az árakból.
Ez kis átrendeződést jelentett a sorrendben, és összébb is rázta a mezőnyt: az Auchan az áremelés ellenére is megőrizte vezető helyét, az Interspar viszont ezúttal megelőzte a Tescót a képzeletbeli dobogón. A nagybevásárlás átlagára a három áruház adatait figyelembe véve 17 603 forint lett, ami 4,3 százalékkal több, mint egy évvel ezelőtt.
A legolcsóbb és a legdrágább áruház között csak 4,3 százalék a különbség, azaz legfeljebb 788 forintot tudtunk volna spórolni az áruházak közötti választással. Persze ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbb, akkor 2365 forinttal több maradna a zsebünkben, mint a három áruház átlaga - ehhez azonban vagy 3 helyre is el kell látogatnunk, vagy pedig tripla létszámban, három csapatra szakadva kell végeznünk a nagybevásárlást.
Az éves áremelkedés százalékos mértéke, azaz a Privátbankár Árkosár árindexe. |
Mi lett olcsóbb? Mi drágult?
Egy hónap alatt komolyabb árcsökkenést csak a banánnál mértünk, ami normális a télhez közeledve: 13 százalékkal olcsóbb ez a gyümölcs, mint egy hónapja. Az alma viszont egy hónap alatt közel 30 százalékkal drágább lett. 10 százaléknál többet emeltek a kávé és a tea árán is az áruházak.
A banán nem csak 1 hónap alatt lett olcsóbb: a tavalyi árnál is 20 százalékkal kevesebbet kérnek most érte. A liszt és az olaj is nagyjából ennyivel olcsóbb, és durván 10 százalékot csökkent a cukor, májas és az ásványvíz ára is. Egy év alatt a krumpli drágult leginkább (+60%), 30 százalékkal drágább az alma, több mint 20 százalékkal a tej, a sajt és a tészta. Meghaladta a 10 százalékot a narancslé, és egyes felvágottak árának emelkedése is.
Havi legolcsóbbak
A várakozásokkal ellentétben a kormány csökkenti az élő sertés és a fél disznó áfáját januártól, így az idei disznóvágás lehet az utolsó, amit világrekorder áfa mellett kell elvégezni. Megnéztük, hogyan alakul a karaj ára a hipermarketekben. A legolcsóbb természetesen a csontos változat, a Tescóban a hosszúkaraj kilója 1349-nél kezdődik, az Auchanban 1359-nél. Az Interspar 1740-ért adja a karajt, ennél olcsóbban csak bőrös változatot kínáltak.
Oké, hogy 1 doboz, de kilónként mennyi? Lassan tényleg vége a nyárnak, már benne járunk az őszi meghűlések időszakában. Jól esik ilyenkor egy forró tea - gondban van azonban, aki spórolni akar a filteres változaton. Minden alkalommal arra buzdítjuk ugyanis olvasóinkat, hogy vásároljanak tudatosan, hasonlítsák össze a termékek egységárát is, hiába írják apró betűkkel - sokszor az derül ki, hogy két kisebb kiszerelés valójában olcsóbb, mint egy nagyobb (bármennyire is értelmetlennek tűnik), illetve két különböző márkájú-kiszerelésű termék összehasonlítása (számológép vagy komolyabb fejszámoló-képesség nélkül) épp az egységár segítségével válik lehetővé. A tea esetében viszont csúnyán leszerepelt az áruházak egy része: a filteres teáknál sok esetben nem tüntetik fel az egységárat, vagy csak annyit írnak, hogy 1 doboz 359 forintos tea egységára épp 359 forint, ami egy kicsit sem informatív - tekintve, hogy a filterek számában, a tartalmazott teafű mennyiségében bőven van eltérés a különböző márkák között. "Rendet" ezúttal csak az Auchanban találtunk, ez alapján a legolcsóbb termék a Golden Leaf márkájú ízesített fekete tea, amelynek 20 filteres kiszerelését 84 forintért árulják, a címke szerint kilónként 2800 forintos egységár mellett. Hogy a Tescóban és az Intersparban melyik a legolcsóbb? Fogalmunk sincs. Ha az egységárak ilyen módon történő feltüntetése (vagy fel nem tüntetése) esetleg meg is felel a jogszabályoknak, az biztos, hogy a vásárlók érdekeit nem szolgálja. |
Mindenesetre ha megvan az olcsó teánk, meg is kell azt ízesíteni: mézet a Tescóban találtunk a legolcsóbbat, 1398 forint a magyar virágméz kilója. Kilónként 1483-ért az Auchanban Tuti Tipp márkájú magyar virágmézet kínálnak, az Interspar legolcsóbb, szintén magyar virágméze kilónként 1498 forintba került.
Az olcsó citromlé választásánál vigyázni kell, mi kerül a kosárba: a legolcsóbb termékek tartalmazzák a legkevesebb citromot, és igazából "teaízesítőnek" hívják őket. A King's teaízesítő literenként csak 92 forint az Auchanban és a Tescóban, azonban mindössze 10 százaléknyi citromot tartalmaz. A Spar literenként 169-ért adja sajátmárkás citromlevét, ami azonban ötszörös koncentrációban, azaz 50 százalékban tartalmaz citromot.