5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A múlt hónaphoz képest nem kell sokkal többet fizetnünk a hipermarketekben, tavaly ilyenkor viszont még jóval kevesebből is megúszhattuk a nagybevásárlást. A krumpli, a tej és a tészta ára nagyot ugrott, de legalább a liszt sokkal olcsóbb, mint tavaly. Lehet, hogy ezért számít 7 százalékos inflációra a lakosság?

Október 7-én sokéves szokásunknak megfelelően újra végigjártuk három hipermarket-lánc egy-egy áruházát. Azt vizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára az előző hónaphoz illetve tavaly októberi felmérésünkhöz képest.

Egy múlt héten közölt kutatás szerint a magyar lakosság körében ugyan javult a fogyasztói bizalom, de az inflációs várakozások nem változtak érdemben az előző negyedévhez képest. A válaszadók átlagosan 7 százalékos növekedést várnak a következő 12 hónapban. Ez a szám igencsak magasnak tűnik a rezsicsökkentés fényében, hiszen az infláció az idei évre a legpesszimistább várakozások szerint is 3 százalék alatt lesz, a jegybank az idei évre 2 százalékos áremelkedéssel számol.

Egy év alatt 8 százalékot ugrottak az árak

A lakosság jelentősen túllőtt "inflációs célja" talán annak köszönhető, hogy azokból a termékekből indulnak ki, amelyekkel hónapról hónapra találkoznak a boltokban, Az élelmiszerek pedig akár ilyen mértékben is drágulhatnak. A Privátbankár Árkosár  felmérése szerint például októberben 8 százalékkal emelkedett az élelmiszerek ára a tavalyi azonos időszakhoz képest.

A Privátbankár felmérése augusztusban és szeptemberben is kellemes meglepetést hozott: júliushoz képest 6 százalékkal mérséklődtek az árak augusztusban és egy kicsit tovább csökkentek szeptemberben is. Szeptemberben év/év alapon is csekély, 3,4 százalékos áremelkedést mértünk.

Októberben az árcsökkenés véget ért, bár előző hónaphoz képest nem nőttek az árak nagy mértékben, csak 0,7 százalékkal lettek drágábbak, tavaly októberhez hasonlítva már jelentősen megugrottak, 8 százalékos áremelkedésről beszélhetünk a vizsgált hipermarketek esetében.

Ebben a hónapban csak a Tesco árai csökkentek szeptemberhez képest, de a tavalyi árakhoz hasonlítva itt emelkedtek legjobban az árak: 12,4 százalékkal. Éves alapon az Auchan is 10 százalék körüli áremelést hajtott végre, míg az Interspar szolidabb, 2,8 százalékost, szeptemberhez képest azonban itt drágultak leginkább az élelmiszerek.

 

 

Az említett változásoknak köszönhetően októberben már csak az Auchanban úsztuk meg a minta-bevásárlást 18 ezer forint alatt, sőt a francia áruházlánc árai jócskán lefelé húzzák az átlagot (17 663 forint), hiszen 16 485 forintból vásárolhattunk itt be. Ha a legolcsóbb helyet választjuk a legdrágábbal szemben, 1878 forintot spórolhatunk a mintakosáron, míg ha minden terméket ott vennénk meg ahol a legolcsóbb, akkor 15 916 forintból megúsznánk a vásárlást, de ez természetesen csak elméletben működik, hiszen így három helyet kellene végigjárni, vagy három párhuzamosan dolgozó bevásárló csapatot kellene elindítani.

A két "régi" versenyző átlaga valamelyest csökkent

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Egy hónap alatt 15 százalék felett drágult a májas és a tojás, de majdnem ugyanakkora áremelkedést mértünk a chips esetében is, a whisky pedig 11 százalékkal kerül többe. Olcsóbb lett viszont az alma 16 százalékkal, 13 százalékkal csökkent a banán, a tea, és a kávé ára, de a csoki is tizedével olcsóbb lett szeptemberhez képest.

Tavalyhoz képest a termékek harmadánál mértünk 10 százalékot meghaladó drágulást: még mindig a krumpli (67%) és a száraztészta (61%) ára ugrott legnagyobbat, de a tej ára is jelentősen, 30 százalékkal megnőtt. Húsz százalék körüli drágulás figyelhető meg a whiskeynél, a sajtnál és a csirkemellnél is, de jócskán megdrágult a párizsi (15%), a rizs (12%) és a sör (12%) is. A liszt ára azonban 25 százalékkal esett, a kávé 17, az olaj 13 és a májas 12 százalékkal lett olcsóbb egy év alatt.

Havi legolcsóbbak: Hello, Halloween!

Ezúttal is választottunk 3 terméket, és megnéztük, hogy minőségre, márkára, összetevőkre és küllemre való tekintet nélkül, egyedül egyetlen szempontot - az árat - szem előtt tartva melyik hipermarketben tudnánk azokat a legolcsóbban beszerezni.

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Közeleg Mindenszentek és az angolszász kultúrából átvett szokás szerint lassan kezdhetjük faragni a töklámpást. A piacokon és a hipermarketek polcain is megjelent a sütőtök, amely nem csak kiváló dísz, de nagyon finom sütve vagy főzve is. Az Auchanban kapható a legolcsóbb tök, itt már 129 forintos kilónkénti áron megvehetjük kanadai fajtát, a nagydobosihoz jobban a zsebünkbe kell nyúlni, 169 forinttal kell kalkulálni. A Tescóban 149, míg az Intersparban 179 forintért adják a sütőtököt.

Halloween-buliba vigyünk pálinkát: ha igazi pálinkát keresünk (nem likőrt vagy egyéb szeszesitalt) akkor az Auchanban verhetetlen áron találjuk a Zsindelyes által gyártott Crystal márkájú törkölypálinkát -  literenkénti ára 2495 forint, a többi hipermarketben a pálinkák 4300 forint körül kezdődnek.

Érik az alma, olcsóbb is lett szeptemberhez képest: átlagosan 16 százalékkal. Almát legolcsóbban (164 forintért) az Auchanban vehetünk, de a Tesco 169-es kilónkénti ára sem sokkal drágább, az Intersparban kicsivel többet kérnek érte, 266 forint kilója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Meglepő újdonsággal állt elő az Aldi, mérföldkő lehet a boltlánc életében
Buksza blog | 2024. április 28. 08:33
Az Aldi és építőipari beruházó partnere új szintre emelte Németországban közös tevékenységét azzal, hogy többre vállalkozott egyszerűen egy új áruház felépítésénél. A bolt felett lakóház épült.
Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG