Jelentősen nőtt tavaly az autólopások száma. Több mint 5 ezer 500 autót loptak el, ami 14 százalékos emelkedés 2011-hez képes. Ennek ellenére az autótulajdonosok több mint fele nem tart attól, hogy ellophatják az autóját - derül ki a Genertel legutóbbi felméréséből.
Nagyon kevesen használnak komolyabb lopásgátlót, az autók jelentős része pedig – különösen a fővárosban – nem védett helyen parkol éjszakánként. Ennek ellenére a megkérdezettek 77 százaléka semmilyen biztosítást nem köt lopás esetére. A többség nem is tudja, hogy lopás elleni casco már évi néhány ezer forintért is elérhető.
Az árulkodó jelek
A Genertel szerint nemcsak a közösségi oldalakon segítséget kérők száma nőtt meg, hanem valóban nőtt a lopások száma. Ráadásul a fővárosban a legrosszabb a helyzet. A több mint öt és félezer ellopott autó kétharmada Budapesten tűnt el. Ennek - legalábbis a a felmérés szerint - egyelőre nem látszik az autósokon az, hogy félnének a lopástól. Sőt. Igazából csak a tulajdonosok 13 százaléka tartja valós veszélynek. Harmaduk pedig csak mérsékelten tart tőle.
Nemcsak a prémiumot keresik
Csikós Dániel a Genertel vezérigazgatója szerint tévesen gondolják az autósok, hogy elsősorban az értékesebb, újabb autókra vadásznak a tolvajok. A statisztikákból ugyanis kiderül: egyre inkább az a jellemző, hogy azért lopják el az autót, hogy alkatrészként adják el, vagy használják fel később. Ennek megfelelően a bűnözők is egyre inkább a leggyakoribb márkákra - Suzuki, Volkswagen, Renault, Opel - ezen belül is a kis- és középkategóriás autókra állnak rá, és a néhány évnél idősebb autókat ugyanúgy ellopják.
Ráadásul a fővárosban könnyebb a tolvajok dolga. Vidéken ugyanis az autók 60-65 százalékát garázsban tartják, Budapesten ez az arány mindössze 30 százalék. A felmérés adatai szerint Budapesten az autósok 45 százaléka éjszaka az utcán kénytelen tárolni autóját, amihez könnyen hozzáférnek a bűnözők.
A biztosítási szakember szerint a gyári indításgátlón és egy riasztón kívül kevesen használnak mást az autók védelméért. Ezek az autók negyedében találhatók meg. Ugyanakkor műholdas követőt mindössze a megkérdezettek 2 százaléka használ. Vidéken pedig a kutyában bíznak, mint lopásgátlóban.
Csikós Dániel szerint sokszor csak a "vakszerencse" dönti el, hogy kinek az autóját lopják el, miközben az autósok háromnegyede semmilyen biztosítással nem rendelkezik. A szakember szerint ez azért "megdöbbentő", mert akár évi 3 ezer forintért is lehet kötni lopáscascót.