Az amerikai Mark Zuckerberg még csak 25 éves lesz idén, a Time magazin szerint viszont már bekerült a világ 100 legbefolyásosabb személyisége közé. 2004. február 4-én egy kollégiumi szobában The Facebook néven indított honlapja ma már globális kommunikációs platform, amelyen 20 millióval több felhasználó ápolja és bővíti kapcsolatrendszerét, mint a második helyezett MySpace-en.
Mark Zuckerberg
Naponta több mint 15 millióan frissítik a személyes oldalukat. Közlik ismerőseikkel, hogy mivel foglalkoznak éppen vagy hová mennek este, fényképeket, videofelvételeket osztanak meg a többiekkel, új ismeretségeket kötnek és rátalálnak régi barátokra, beszélgetnek a csevegőszobában, csatlakoznak felhasználói csoportokhoz - például a Greenpeace-t támogatók köréhez, az International Herald Tribune-t rendszeresen olvasók egyletéhez vagy a "A felhasználók 99,99 százalékával ellentétben a hetvenes években született Facebook-tagok" csoportjához -, vagy éppen virtuális ajándékokkal lepik meg egymást.
"A Facebook az uralkodó, az elsőszámú közösségi portál, amilyen az összes többi portál szeretne lenni" - mondta Rob Enderle, a szilícium-völgyi Enderle Group informatikai elemző cég alapítója.
Az oldalt működtető kaliforniai cégnek közel 800 munkatársa van, és 2004-ben a Microsoft 240 millió dollárt (5,5 milliárd forint) fizetett azért, hogy szerény, 1,6 százalékos részesedést szerezzen a vállalkozásban. Ez azt jelenti, hogy papíron a cég piaci értéke 15 milliárd dollár. Szakértők szerint ez erős túlzás, a Facebook értéke nagyságrendekkel kisebb lehet, Mark Zuckerberg azonban még így is bejutott a 400 leggazdagabb amerikai közé; a Forbes magazin tavalyi listáján a 321 helyen áll, vagyona nagyjából 1,5 milliárd dollár.
Az aktív tagok naponta átlagosan több mint két órát töltenek a portálon, ami 30 perccel több, mint a MySpace esetében. A Facebook tehát központi szerepet játszik milliónyi felhasználó életében, a portálra irányuló figyelmet azonban még nemigen sikerült üzleti nyereséggé váltani. Enderle szerint az idő sürget. "A cég növekedésével együtt az üzleti modellnek is fejlődnie kell. A befektetők ideje véges, szeretnék már viszontlátni a befektetett pénzüket a haszonnal együtt, ezért aztán nyereséget termelő modellt kell kidolgozni, mielőtt elapadnak a források" - mondta az elemző.
Hatot látunk a Windows 7-ből
A nagyik is rákaptak a netre
Egy igazi környezetvédő nem használ Google-t
Interneten roppantják meg cégünket?
Az okostelefonok mindent lenyomnak
MTI