Velük ellentétben a közép- és kelet-európai piacokon relatív egyszerű és olcsó a piaci részesedés megszerzése, ráadásul a nyelvi sokszínűség miatt ezek szinte teljesen védettek a mamutvállalatokkal szemben. Ma még nehéz elképzelni, hogy az Amazon vagy az Alibaba kiemelt figyelmet fordít a Balti-államoknak, Szlovákiának, Magyarországnak, Szlovéniának, Horvátországnak, Szerbiának vagy épp Romániának. Ráadásul az ingyenesen igénybe vehető piacterek is inkább a keleti sajátosságok, amelyek némi hátszelet biztosíthatnak a kis piaci részesedéssel rendelkező webáruházaknak.
Egyelőre kevés hazai webáruházat említhetünk, amely keleti és nyugati piacokon is képes piaci részesedés birtokolni. Az Extreme Digital két évvel ezelőtt nyitotta meg az osztrák edigital.at webáruházát, jelenleg pedig a német shopját készíti elő az indulásra. Szakértők szerint egy jó exporttervvel, megfelelő logisztikai szolgáltatások igénybevételével és jó marketinggel a hazai webáruházak sikeresek lehetnek a szomszédos országokban, ugyanakkor az egyre agresszívabb leárazás kampányok megnehezítik az exporttevékenységre építő e-kereskedők mindennapjait.
Ugyanakkor figyelembe kell venni azt is, hogy a CEE régió országaiban a növekedési potenciál még mindig jelentős mértékű.
Habár a legtöbb piacot az online vásárlói bázis növekedésének lassulása jellemzi, a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték növekedése továbbra is a bővülés motorjaként fog szolgálni. Sőt, ezeken a piacokon olyan termékkörök is meghatározóvá válnak a következő években, amelyek korábban alig voltak jelen az e-kereskedelemben. Elsősorban a gyorsan felhasználható termékre érdemes gondolni, amelyek forgalmazása ma már egyre több nagy webáruház stratégiáját változtatták meg Magyarországon is.
Végérvényesen megdőlni látszik az a teória, miszerint az e-kereskedelem kifejezetten a fiatal generációk kiszolgálását célozza. Magyarországon a tavalyi évben az online vásárlók mintegy 60 százaléka 40 év feletti volt, ami részben bizonyítja az offline plázák létjogosultságát, hiszen a fiatal generációk számára nem csupán vásárlási lehetőséget jelentenek, hanem egyfajta szórakoztatóközpontot is biztosítanak.
Várható, hogy a fejlett online kereskedelem hatással lesz a hagyományos offline kereskedelemre is, egyre nagyobb teret nyernek a szórakoztató tartalmak, amelyek kellemesebbé teszik a csomagátvétellel járó kellemetlenségeket.