A tanulmány szerzői arra is rámutattak, hogy az ilyen filmeknél figyelmeztetni kellene a nézőket - és a szülőket - a veszélyre a látvány és a példakövetés közötti közvetlen kapcsolat miatt.
A Radboud Egyetem kutatói 80 önként jelentkező 18-29 éves férfi diákkal végeztek kísérletet. A részvevők kétféle filmet és reklámot láttak. Azok, akik olyan filmet és reklámot néztek, amelyben szerepet játszott az alkoholfogyasztás, a látvány hatására átlagban másfél üveg sört ittak meg a film ment egy órányi ideje alatt. Azok viszont, akiknek filmjében és reklámjában nem kapott hangsúlyt az ivás, kevesebb alkoholt fogyasztottak.
A diákok a kísérlet alatt kényelmes kanapékkal és székekkel berendezett laboratóriumban ültek, és azt mondták nekik, hogy annyi sört, bort és üdítőt ihatnak, amennyit csak akarnak. A legtöbbet fogyasztó négy üveggel ivott, de volt, aki egy cseppet sem - írták a kutatók hozzátéve, hogy azt nem lehet megjósolni, hogy az alkohol látványa lehet-e hatással a hosszú távú viselkedésre.
Rutger Engels, az egyik szerző közleményében leszögezte, hogy "ez volt az első olyan kísérleti tanulmány, amely a képernyőn megjelenő alkohol közvetlen hatását mutatta ki a tévénézőkön".
Mint fogalmazott: az eredmény arra is rávilágít, hogy miközben fontos lenne, hogy bizonyos csoportok alkoholfogyasztása mérséklődjön, talán ésszerű volna, ha a nekik szánt programok és reklámok kevesebb alkoholfogyasztást mutatnának.
A pián és a cigin spórol a magyar
Óriási károkat okoz a nőknél az alkohol
Tagadjuk, hogy piálunk
MTI