5p
A Privátbankár.hu a közelmúltban lehetőséget kapott arra, hogy betekinthessen néhány német manufaktúra életébe, elbeszélgessen a vezetőikkel, és választ keressen sikerük titkára. A német tapasztalatok tanulságul szolgálhatnak a magyar műhelyek számára is. Sorozatunk harmadik részében egy szemüvegkészítő manufaktúrát mutatunk be, amelyet egy művészi vénájú "bizniszbohóc" futtatott fel. Az IC Berlin az árral szemben úszik – vagy legalábbis ezt hirdeti magáról.
Ralph Anderl. (IC Berlin)

A német főváros egyik peremkerületében található IC Berlin központja úgy néz ki, mint egy gigantikus legénylakás és egy flower-power kommuna keveréke, és csak nyomokban emlékeztet egy klasszikus irodára.

Hinták és kanapék

A hatalmas, egybenyitott tér egyik sarkában konyha, másik sarkában fejlesztési részleg található; a mennyezetről hinták lógnak le, a dolgozók pedig kanapékon terpeszkedhetnek, ha éppen ahhoz van kedvük. Mindössze néhány íróasztal juttatja eszünkbe, hogy egy cégközpontban járunk.

A (nap)szemüvegeket gyártó manufaktúra a berlini (és persze a Szilícium-völgyi) start up szcéna divatját követi. A külsőségekkel is azt sugallja, hogy itt egy laza, posztmodern team dolgozik, amely jól akarja magát érezni munka közben, és amelynek legalább annyira fontos a "flow", mint a megélhetés.

Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Bár az IC Berlin első látásra fiatalos start upnak tűnik, valójában egy több mint húszéves vállalkozásról van szó.

Ne hazudj, ne egyél sokat

A társaságot 1996-ban IC Brille néven alapította Ralph Anderl, akinek kedvenc tanácsa egyébként így szól:

Soha ne hazudj vagy soha ne egyél túl sokat. Vagy mindkettő.

A cég alapötlete a csavarok nélküli szemüveg, amelynek 0,5 milliméteres rugóacélból készül a szára. A dizájner alapítóknak sem gazdasági végzettségük, sem tapasztalatuk nem volt, ezért teljesen új szemszögből közelítették meg az üzletet, és „organikusan” építették fel az IC (értsd: I see) brandet.

Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Árral szemben

A start up kezdettől fogva a nagy divatcégek, a tömegtermelés- és fogyasztás ellenében definiálja magát, és kézzel készíti szemüvegeit.

A Divat korszakának vége. Az Emberiségnek elege van a fogyasztás újabb és újabb, soha véget nem érő ciklusaiból. Túlfeszítették a húrt. Ahogy hátraesünk a székünkben, és korunk zajától megfáradtan becsukjuk szemünket és fülünket, azt kiabáljuk: túl sok, túl sok!

- hirdeti a cég filozófiája.

A Divat korszakát megelőzte a kézművesség korszaka. Akkoriban kevés dolog készült, de annak jónak és tartósnak kellett lennie. Valaha érték volt a törődés, a javítás, a foltozás, nem kellett mindig újat venni.

Bizniszbohóc művészi vénával

Ralph Anderl. (IC Berlin)

Az első modellből, a Jackből mindössze ötvenet dobtak piacra. Anderl biciklivel járta a várost, bekopogott a potenciális ügyfelekhez, és sikerült rávennie néhány színészt, hogy az ő szemüvegüket viselje a nyilvános eseményeken.

Az alapító, aki egyébként maga is zenél és énekel, és sokáig egyfajta bizniszbohócként vezette a céget (Friedrich Liechtenstein német zenész, színész nevezi őt így az IC Berlin honlapján található portréjában), szoros kapcsolatot épített ki más dizájnerekkel, kisebb divatbrandekkel – Kix, Bathing Ape, Superfine –, valamint a művészvilággal és a showbiznisszel. Egy időben még a mobilszámát is rányomatta a szemüvegtokokra, hogy így demonstrálja, milyen közvetlen a kapcsolata a vevőkkel.

A brand egy művészsztori Ralph Anderltől és Ralph Anderlről. Így lett tehát az IC Berlinből kúl márka.

Törhetetlen szemüvegek

De technikailag mi különbözteti meg termékeiket a versenytársakétól?

A mi szemüvegeink tartósak, hajlíthatóak, az extrém eseteket leszámítva nem törnek

- mondta a Privátbankár.hu-nak Jörg Reinhold ügyvezető, aki 2013 óta irányítja a vállalatot. Áruk 300 és 500 euró, azaz 100 és 160 ezer forint között mozog.

Jörg Reinhold. (Privátbankár.hu/Wéber Balázs)

Az online piac erősödése miatt azonban romlott a cég helyzete, ami szerepet játszott abban, hogy Anderl a társaság 70 százalékát eladta a Premium Equity Partners befektetési társaságnak 2017-ben.

„Mások vagyunk”

Az IC Berlinnek ma 180 alkalmazottja, valamint New York-i és tokiói leánycége van. Több mint 60 országban árulja napszemüvegeit, amelyeket már olyan hírességek is viseltek, mint Madonna, Brad Pitt, Samuel L. Jackson és a marokkói király.

A központ azonban továbbra is Berlinben van, ahol 140 munkatárssal, egy épületben működik a gyártó-, a dizájn-, a marketing-, a sales-, a szolgáltató- és a logisztikai részleg.

Privátbankár.hu/Wéber Balázs

Múlt évben mintegy 200 ezer szemüveg készült itt, amelynek nyolcvan százaléka már külföldön, például az Egyesült Államokban és Ázsiában talál gazdát. Az árbevétel legutóbb mintegy 20 millió euróra rúgott.

Reinhold ma már egyedül viszi az üzletet, és a cég logója is megújult. A kezdeti alapgondolatot, a „mi mások vagyunk” imázst azonban a jövőben is szeretnék megőrizni.

Kapcsolódó anyagok:
A srácok, akik milliókért adnak egy pár cipőt – Mesés manufaktúrák 1.
A nő, aki szerelmes lett a mustárba – Mesés manufaktúrák 2.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Másolni szabad, de a méretet tilos ugyanakkorára venni
Kenessei András | 2025. június 21. 14:27
Az utóbbi hetekben-hónapokban többször is ellátogattunk távoli országok érdekes árveréseire, ahol aukciós világcégek adtak többnyire jó példát arról, hogy miképp is kell bánni egy művészeti értékkel. Most azonban nem megyünk más kontinensekre, csak ide, a szomszédba. Mert érdekesség itt is van.
Kultúra Amikor egy félig érett banán többet ér, mint egy luxuslakás
László Éva Lilla | 2025. június 14. 14:09
Ki fizet egy gyereknagyságú műanyag figuráért 52 millió forintnak megfelelő összeget? Vagy egy hajtincsért közel 5,5 millió forintot? A kérdés prózai, természetesen vannak, akik kimondottan ezekre vágynak és meg is engedhetik maguknak. 
Kultúra Érdekes fejlemény: megfestették a születési és pénzarisztokráciát
Kenessei András | 2025. június 7. 18:22
A Sotheby’s New Yorkban rendezett árverést festményekből és kisplasztikákból, Mesterművek 1300-1900 címmel és ezen az aukción 138 tételt vitt kalapács alá, köztük négy (pontosabban 3+1) magyar művész egy-egy alkotását. Nézzük meg közelebbről, milyen üzleti sikert értek el nem is akármilyen magyar festők művei egy távoli ország jelentős városában.
Kultúra Időutazás – ahol Puskás Öcsi ma is labdába rúghat
Kenessei András | 2025. május 17. 10:44
Ha május, akkor indulnak a fagyosszentek és a tavaszi aukciók, ez a menetrendje az árverési naptárnak itthon már évtizedek óta. Összesen több mint kétezer tétel a felhozatal, amely kilenc árverési napon kerül kalapács alá. Összegyűjtöttük a legfontosabbakat és a legérdekesebbeket.
Kultúra Egy vázáért 148 ezret is adtak – kalapács alá kerültek az üvegkincsek
Kenessei András | 2025. május 10. 17:06
Egyedülálló díszüveg-gyűjtemény került kalapács alá az antikvarium.hu online árverésén – a szecesszió és az art deco jegyében.
Kultúra Gazdaggá tenné Jennifer Lopez Kazahsztánt?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 06:27
Asztanában lép fel a sztár, a helyi vezetés szerint jókora hasznot hozhat az esemény.
Kultúra Megtalált képek – mesterművek a magyar festészetben
Kenessei András | 2025. március 3. 14:29
Egy elveszettnek hitt festészeti korszak tárul fel a Megtalált képek kiállításon. Molnos Péter kutatásai új fényt vetnek a 20. századi magyar művészetre.
Kultúra Meglepően népszerű a háborús szabotázskézikönyv
Bózsó Péter | 2025. február 15. 09:47
Amerikában a jelenleg legnépszerűbb ingyenesen letölthető könyv a Szabotázsok praktikus kézikönyve, amelyet 1944-ben írt a CIA elődje. Ez a siker nem lepi meg a hírszerzéstörténészeket, hiszen Donald Trump és Elon Musk első intézkedései ellen egyfajta ellenállás kezd formálódni.
Kultúra A legjobb befektetések nyomában
László Éva Lilla | 2025. február 6. 15:03
Elstartolt az idei Art and Antique Budapest kiállítás, amire több mint negyven klasszikus és kortárs galéria válogatta össze műalkotásainak legjavát. A rendezvény főszervezője, Tausz Ádám a megnyitó előtt a helyszínen néhány műhelytitkot is elárult.   
Kultúra A fontos épület, amelyet Szijjártó Péter is felkeresett Prágában
Privátbankár.hu | 2025. február 6. 14:34
A magyar külügyminiszter a helyi magyar közösség életében is jelentős Szent Henrik templomban járt.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG