5p
A gleccserek olvadnak, a tengerszint emelkedik, a dokkokat pedig magasabbra kell emelni, hogy a jövőben is le tudjanak horgonyozni a hajók. De az átépítések azért is szükségesek, hogy a kikötők jobban ellen tudjanak állni az egyre vadabbá váló viharoknak - igaz, az építmények módosítására még viszonylag sok idő van.
Teherhajókat rakodnak ki a norfolki kikötőben, Virginiában. (Fotó: AP)

A klímaváltozás, gleccserolvadás, tengerszint-emelkedés háromszögben a különféle klímatanulmányok általában azt hangsúlyozzák, hogy a jelenség miatt hamarosan rengeteg part menti városban-településen élő embernek kell szednie a sátorfáját, mert az árvizek a megnövekedő víztömeggel világszerte egyre csak sűrűbbek lesznek.

Wall Street Journal most a probléma elsőre kevésbé drámainak tűnő oldalával foglalkozik: azzal, hogy az emelkedő tengerszint miatt egyre magasabbra kell építeni a kikötőket. Bár ez elsőre nem tűnik húsbavágó kérdésnek, mégis óriási a jelentősége, hiszen ha a kikötők alkalmatlanná válnak a teherhajók fogadására, akkor a tengeri kereskedelemnek egyszerűen lőttek.

Jön a víz

A cikk a virginiai kikötő Norfolk International termináljainak most folyó felújításával kezdi körbejárni a jelenséget. A renoválásra meghatározott 375 millió dolláros büdzsé egy része olyan, elsőre furcsának tűnő részmunkákat tartalmazott, mint a villamos berendezések több lábbal való megemelése, és a kikötő szerverparkjának áthelyezése - olyan messze a víztől, amennyire az csak lehetséges.

Könnyen belátható, miért volt szükség ezekre a különös munkálatokra: a Virginiai Tengertudományi Intézet jelentése szerint az állam délkeleti partvidéke ott van az USA vízszint-emelkedés által leginkább fenyegetett területei között. Az alacsonyan fekvő partvidék nem csak a teherkikötőnek ad helyet, de a norfolki haditengerészeti bázisnak is.

Az elmúlt 100 év során több mint 40 centivel emelkedett meg a vízszint Virginia partjainál, és a klímaváltozás felgyorsulása miatt a következő 30 évben emelkedhet még ugyanennyit. A National Climate Assessment tavaly novemberi becslése szerint 2000 és 2050 között 15-35 centivel növekedhet globálisan a vízszint, 2100-ig pedig összejöhet az 1,3 méteres emelkedés is.

Van még idő

Mindezek ellenére eddig csak a virginiai kikötőben kezdték el a védelmi építési munkálatokat. A szakértők szerint ez azért van így, mert az amerikai kikötőkben mind elég magasra építették a dokkokat, hogy fogadni tudják a teherhajókat, illetve azért, mert az előrejelzések szerint a tengerszint viszonylag hosszú idő alatt emelkedik meg veszélyesen - tehát a kikötők vezetőségének van még ideje arra, hogy elindítsa a munkálatokat.

Walter Kemmsies, kikötőkre szakosodott ingatlanszakértő azt nyilatkozta a WSJ-nek, hogy bár a kikötők üzemeltetői tudatában vannak a veszélyeknek, az átalakítások azért nem jelentek meg a távlati tervek többségében, mert azok nem 40-50 évre, hanem annál rövidebb időtartamra szólnak. Azon kikötők, melyek kikötőhelyei legalább 4 méterrel a tengerszint felett vannak, a közeljövőben még védettek lesznek az áradásoktól, folytatta Kemmsies, hozzátéve, hogy majd akkor ráérnek átalakítani a kikötők többségét, amikor kedvezőbbre fordul a munkálatok költség-haszon aránya.

A houstoni kikötőben például még nem aggódnak. Ott 5,5 méterrel emelkednek ki a teherhajók kikötőhelyek a vízből. Ez a komplexum ráadásul kétszer is kiállta már a szélsőséges időjárás próbáját: 2008-ban az Ike, 2017-ben a Harvey hurrikán tépázta meg, de a teherhajó-dokkok érintetlenek maradtak. A houstoni kikötőnek otthont adó Galveston-öbölre 45 centis-1,2 méteres szintemelkedést jósolnak 2065-ig, de a kikötő infrastrukturális fejlesztésekért felelős vezetője szerint jelenleg nincs tervben a kikötőhelyek magasítása - 2065-ig meg valószínűleg amúgy is teljesen újraépítik majd a dokkokat. Az áradások által kiemelten fenyegetett New Orleans kikötőjében sem történik semmi, itt az intézmény szóvivője szerint még nem tapasztalták a tengerszint-emelkedés direkt hatásait, és jelenleg nincsenek is tervek változtatásokra.

Ha az áradásokra még nem is akar felkészülni az amerikai kikötők többsége, a klímaváltozás visszafogásáért azért ők is igyekeznek tenni. Ahhoz, hogy tavaly óriásit ugrott az USA széndioxid-kibocsátása, komolyan hozzátette a magáét a szállítmányozás is.

A kikötők ezért igyekeznek visszafogni az emissziójukat, mégpedig úgy, hogy elektromos konténerkezelő gépekre váltanak, és parti áramforrásokat biztosítanak a dokkoló hajóknak, melyek így addig sem pöfögnek, míg a kipakolásra várnak. Emellett ösztönző intézkedésekkel igyekeznek elérni, hogy a kikötőben megforduló kamionsofőrök tisztább motorokra váltsanak.

Kritikus szakaszba ért a klímaváltozás

Az Institute for Public Policy Research friss jelentése szerint a politikusok és döntéshozók eddig nem voltak képesek megfelelő komolysággal kezelni a klímaváltozást, mely mostanra már kritikus szakaszába ért. A BBC által bemutatott dokumentum összefoglalja azt, amit különálló jelentésekből már ismerhetünk: egyszerre több környezeti krízis is fenyegeti a Földet, melyek "halálos" kombinációt alkothatnak, és destabilizálhatják a társadalmakat és a világgazdaságot. A változó klíma mellett ott van az ennek kapcsán begyorsuló tömeges fajpusztulás, a termőtalaj eróziója, a rohamos ütemben fogyatkozó erdők és a savasodó óceánok is. "Ez a destabilizáció olyan sebességgel folyik, mely példa nélküli az emberiség történetében, és egyes esetekben évmilliárdos távlatokban is" - áll a jelentésben. Kiemelik azt is, hogy 2005 óta világszerte a tizenötszörösére növekedett az áradások száma, a szélsőséges hőmérsékletű időszakoké meghússzorozódott, tűzvészből pedig hétszer több kerekedett, mint korábban. Az IPPR, mint minden más tudós társaság, arra figyelmeztet, hogy rohamosan szűkül a lehetőségünk arra, hogy elkerüljük a jelenségek katasztrofális következményeit.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor elárulta: Trump megadta, amit kért, jön a szankciómentesség
Kollár Dóra | 2025. november 7. 21:31
Sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: van néhány ötletem, hogyan gyakoroljak nyomást Putyinra
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:58
Washingtoni látogatása során arról kérdezték a magyar kormányfőt, egyetért-e Trumppal abban hogyan lehetne tárgyalóasztalhoz kényszeríteni Vlagyimir Putyint. Azt mondta, van néhány ötlete, és ezeket meg is osztja Trumppal.
Makro / Külgazdaság Zelenszkij: Ha Orbán Viktor választási tűzijátékához kell a békecsúcs, azt nem támogatom
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 19:14
Az ukrán elnök hosszan beszélt Orbán Viktorról pénteken, és azt mondta: a magyar kormányfő most Oroszország élő üzenetküldő szolgáltatása az Egyesült Államokban.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton: Dolgozunk a Budapest-New York járat helyreállításán
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 16:42
A nemzetgazdasági miniszter a turizmusról tárgyalt az Egyesült Államokban. 
Makro / Külgazdaság Szigorítja az orosz állampolgárok vízumfeltételeit az EU
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 14:32
Az orosz állampolgároknak minden alkalommal új vízumot kell igényelniük, ha az Európai Unióba akarnak utazni. Az EU a kérelmezők szoros és gyakori ellenőrzése miatt döntött így.
Makro / Külgazdaság Mol: Lehetséges a leválás az orosz olajról
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 13:58
Változtatott álláspontján a Mol, most már lehetségesnek tartják, hogy az Adria-kőolajvezetéken keresztül is ellássák a százhalombattai finomítót. A bejelentés éppen az Orbán-Trump találkozó napján érkezett.
Makro / Külgazdaság Ez lehet a nagy deal: kiszivárgott, miről állapodhatott meg Orbán Viktor és Donald Trump
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:40
A Bloomberg szellőztette meg a várható megállapodás részleteit.
Makro / Külgazdaság Ha csak Varga Mihályon múlna, egy ideig még nem lenne kamatcsökkentés
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 12:00
A közép-kelet-európai országok az elmúlt években kiemelkedő eredményeket értek el az infláció csökkentésében, ugyanakkor továbbra is fontos feladat az inflációs várakozások mérséklése, az árstabilitás helyreállítása és megőrzése – erről beszélt Varga Mihály a 7. Magyar – Lengyel Jegybanki Konferencián Varsóban.
Makro / Külgazdaság Nyílt levelet kapott Orbán Viktor a Trump-találkozó előtt
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 11:40
Erőteljes üzenetet küldtek az amerikai szenátorok, méghozzá az orosz olajvásárlásokkal kapcsolatban.
Makro / Külgazdaság Megüzenték Trumpék: nem érdemes az oroszokkal bizniszelni
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 11:20
Hatott az amerikai kommunikáció, a ciprusi központú Gunvor Group vissza is vonta az oroszországi cégre tett felvásárlási ajánlatát. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG