Az USA, az EU és partnerei a háború kétéves évfordulója előtt Brüsszelben tartott találkozón szerdán megvitatták az Oroszországgal szembeni szankciókat. A becslések szerint a szankciók eddig 400 milliárd dollárnyi bevételbe kerültek Oroszországnak, és a hadsereg fejlesztését is hátráltatták.
"Sokan közülünk készen állnak arra, hogy meglehetősen erőteljes évfordulós csomagokat terjesszenek elő" - mondta egy magas rangú amerikai tisztviselő. A tisztviselő hozzátette, hogy az amerikai fellépés magában foglalja majd a szankciók kijátszása elleni fellépést.
Árnyéktankerek célkeresztben
Hacsak a Kreml technokratái nem találnak ki új, kikerülő technikákat, az ukrajnai háború óta Oroszország árnyéktanker-flottájának gyors terjeszkedése bizony visszaesésbe fordulhat. Indiára és más olyan országokra is meredeken nő a Nyugat nyomásgyakorlása, amelyek diszkréten segítettek Oroszországnak kijátszani az olaj- és gázszállítási szankciókat.
Az árnyékflotta ellen az Egyesült Államok Pénzügyminisztériumának Külföldi Vagyonellenőrzési Hivatala (OFAC) már vívja a saját háborúját, amely a végrehajtás veszélye mellett mindent megtesz annak érdekében, hogy a hajózási ágazatot eltántorítsa a gyanús hajókkal való bármilyen kapcsolatfelvételtől.
Figyelmeztetéseket adnak ki többek között a kikötői hatóságoknak, a hajótulajdonosoknak és -üzemeltetőknek, a lobogó szerinti lajstromozóknak, a szállítmányozóknak, a hajóosztályozó társaságoknak és a biztosítótársaságoknak a "rossz szereplők" azonosításához szükséges átvilágítás elmulasztásának kockázatairól.
Indiai cégek a fő bűnösök
Amint azt az OFAC a hajózási ágazatnak szóló, 2023 októberében kiadott iránymutatásában megállapította, "az árnyékkereskedelem egyre hangsúlyosabbá válik, amelyben gyakran olyan szereplők és szállítmányok vesznek részt, amelyek szankciók hatálya alá tartozó országokhoz és személyekhez kapcsolódnak, vagy más tiltott tevékenységgel kapcsolatosak". Az OFAC rendszeresen frissíti az árnyéktankerekkel való együttműködéssel gyanúsított személyek listáját.
A hajózási szakértők vizsgálatai szerint a fő bűnösök között vannak olyan indiai vállalatok, amelyek különböző országokban gyanús hajózási nyilvántartásokat hoztak létre. Ezek olyan hajókat jegyeznek be, amelyeket szinte biztosan nem valós lobogó alatt jegyeztek be.
Bár nem rendelkezik szárazfölddel, Laosz is hirtelen népszerűvé vált, mint hajózási nyilvántartóhely. Ezek a nemzetek a közép-afrikai Gabon nyomdokain haladnak, amely jelenleg egy tankerflotta átlajstromozását végzi a „Sovcomflot”, az orosz állami hajózási óriáscég nevében.
Az orosz árnyéktartályhajó-flotta hirtelen megjelenése, amelyet a hajók üzemeltetésétől függően "szürke" vagy "sötét" flottának is neveznek, zavart keltett az iparágban, mivel a kikötők, az árutőzsdei kereskedők és más felek azon küzdenek, hogy eldöntsék, mely hajókkal dolgozhatnak legálisan és melyekkel nem.
Mit mutat az elemzés?
A Windward, egy tengeri kockázatkezelési tanácsadó cég, amely elemezte, hogyan próbálja Oroszország kijátszani a szankciókat, elmagyarázza, hogy a szürke flotta az orosz olajcsempészet közvetlen eredménye.
"A szürke flotta egy teljesen új jelenség, amely az orosz háborúból fejlődött ki. A háború kitörése után gyorsan létrehoztak tengerentúli cégeket, hogy elfedjék a hajók eredetét és tulajdonjogát, és törvénytisztelőnek/nem szankcionáltnak tűnjenek"
- állapítja meg a Windward. A tanácsadó cég becslése szerint egy 900 hajóból álló szürke flotta üzemel, amely naponta mintegy 2,6 millió hordót szállít.
A Windward számításai szerint a „sötét flotta” még nagyobb, akár 1100 tartályhajó is lehet. E hajók közül sok hibás, és nagyon magas árakon vásárolták fel őket. Azért "sötét" hajók, mert titokban hajóznak, gyakran kikapcsolt automatikus azonosító rendszerrel. Lényegében ez egy titkos flotta, amely minden szabályt megszeg, beleértve a biztosítással kapcsolatos szabályokat is.
Amikor Európa és az orosz fosszilis tüzelőanyagok más hosszú távú vásárlói az ukrajnai inváziót követően felbontották a szerződéseket, olyan országok, mint India, Kína és Törökország ugrottak be, mint az Oroszországból származó törvényes és törvénytelen szállítmányok vásárlói. Ezzel egyidejűleg Hong Kongban és az Egyesült Arab Emírségekben fedőcégeket hoztak létre, hogy elrejtsék a titkos flotta tulajdonosainak és üzemeltetőinek valódi kilétét.
A megtévesztő hajózási gyakorlatok egyértelműen aláássák a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet szabályait, amely mélyen aggódik az árnyékflotta miatt.
A szervezet 2023 végén megjegyezte, hogy az árnyékflotta nagy része virtuális rozsdás bárkákból áll - "idősebb hajók, köztük olyanok, amelyeket régóta nem vizsgáltak meg, amelyek karbantartása nem megfelelő, tulajdonosi viszonyaik tisztázatlanok és súlyos biztosítási hiányosságok jellemzik őket".
Óriási kockázatok
És mivel az olaj átadása gyakran a tengeren történik a hajók közötti műveletek során, hogy elkerüljék a felderítést, "megnő az olajszennyezés és az ütközés kockázata". Röviden, az árnyék tartályhajó-flotta rendszeresen figyelmen kívül hagyja a tenger és a partok védelmét szolgáló törvényeket és rendeleteket.
2022-ben egy hatalmas, venezuelai olajat szállító Young Young nevű nyersolajszállító hajó Indonézia partjainál zátonyra futott, 2023 májusában pedig egy Iránhoz köthető Pablo nevű tartályhajó robbant fel Indonézia partjainál, amely legénység három tagjának halálával járt.
Mindeközben a rozsdás bárkák tulajdonosai luxusban élnek. A Clarksons Research tengerészeti tanácsadó cég szerint 2021 és 2022 között a használt tartályhajók árindexe 15 éve a legmagasabb szintre ugrott. Normál körülmények között az ilyen hajókat már régen szétbontottak volna, de most az árnyékflotta számára elkapkodták őket.
A feketelistára került Sovcomflot a szankciókat kijátszó, sokféle megtévesztő gyakorlatot alkalmazó árnyékflotta szimbólumává vált. A Sovcomflot például létrehozta a Sun Ship Management nevű leányvállalatát Dubaiban, amely a flotta egy részét ellenőrzi, és - mint fentebb említettük - Gabonban szorgalmasan átlajstromozza más hajóit.
Ezek a taktikák azonban nem veszélytelenek. Ahogy az OFAC és más szabályozó hatóságok fellépnek az árnyékflotta rossz szereplői ellen, úgy nőnek a kockázatok a velük üzletelő felek számára.
(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)