1p
Negyven hónap legalacsonyabb értékén zárt a sanghaji tőzsdeindex pénteken, de Sencsen és Hongkong tőzsdéje sem remekelt. Tornyosulnak a felhők Kína felett, az utóbbi idők gazdaság mutatói nem túl biztatóak, nőnek az eladatlan készletek, az elemzők tovább romló kilátásokra figyelmeztetnek.

Kína is be tudja húzni a féket?

A legnagyobb gyártókapacitásokkal rendelkező dél-kínai térségből érkező jelentések egyre nagyobb arányú árufelhalmozásról szólnak. Szemben a várakozásokkal, májustól dagadnak a készletek, júniusban csúcsot értek el, és ez még tovább fokozódhat augusztusban. A gyártók csökkentik a termelést, és egyes megfigyelők úgy vélik: előbb-utóbb leállásokra is sor kerül.

A világ második legnagyobb gazdasága júliusban 1 százalékos exportnövekedést ért el éves bázison, a gyártóipar teljesítménye az ösztönzők hatására is gyengülést mutat. A kínai központi pártlap a Zsenmin Zsipao (Renmin Ribao) pénteken arról jelentetett meg vezércikket, hogy az országnak fel kell készülnie a gazdaság jelentős mértékű lassulására, miközben a hosszú távra szóló strukturális kiigazításra kell összpontosítani.

A lap a közeli jövőre vetíti a bizonytalansági tényezők okozta "rövid távú megrázkódtatásokat", de úgy véli, ettől még a hosszú távú terveket nem szabad feladni. Mindazonáltal szakértők már veszélyben látják az éves 7,5 százalékos növekedési cél teljesíthetőségét.

Elszabadultak az ingatlanárak, túl sok az autó

A kínai kormány és a pénzügyi vezetés korábban azt hangoztatta, hogy szemben a 2008-as válságidőszakkal, most nem készülnek súlyos dollár százmilliókat tartalmazó mentőcsomagot összeállítani, de fogadkoztak, hogy a sokat hangoztatott szerkezeti átalakítások és a hatékonyság növelése mellett ösztönző intézkedésekkel megpróbálják a gazdaságot ismét lendületbe hozni.

Az elszabadult ingatlanpiaci árak "megfogását" célzó intézkedések következtében az utóbbi időben csökkentek az építkezések, visszaesett az építőanyag felhasználás, emberek maradtak munka nélkül. Kiderült az is, hogy az autók számának növekedésével még a nagyvárosok sem képesek lépést tartani, a szükséges infrastruktúrát nem tudták a bővülés üteméhez igazítani. A kényszerű korlátozásokkal egyre-másra visszafogják az eladásokat, ami óhatatlanul a kínálati, a termelési oldalon is megérződik. Így keletkeznek az eladatlan autóhegyek.

A kínai vállalatok vezetői panaszkodnak, egyes ágazatokban a tavalyi eladások 30-50 százalékát tudták teljesíteni, a raktárkészletek kezdik az elviselhetőség határát súrolni. Többen tudják, hogy ha leállnak, beszállítóik sokaságát veszélyeztetik, akikre a jövőben is - remélik - szükségük lesz.

Az utóbbi hetekben emlegetett, sokak által reménykeltőnek tartott, többéves beruházási tervek állítólag többnyire az ötéves tervben amúgy is szereplő célokat ismétlik. Ez azt jelenti, hogy bizonyára indulnak újabb és újabb infrastrukturális és egyéb beruházások, de a kérdés: milyen szinten tartható fenn a növekedés általuk, mit lesz a termelő ágazatokkal. A kínai pártlap szerint az alacsony infláció nem elég az üdvösséghez, s a jelekből úgy ítéli meg: a gazdaság stabilizálásának folyamatában a "neheze még hátra van".

A világpiaci kilátások visszaütnek Pekingre

A világpiac egyértelműen nem kedvez Kínának. Európa, Japán, az Egyesült Államok enyhén szólva is korlátozottan képes felvenni a kínai árucikkeket, a tengeren túli recesszió, az európai hitelválság közvetett hatása immár a kínai városok, falvak kis és nagy üzemeit, illetve azok dolgozóit, a bérüket veszélyezteti.

Ezzel egy időben a világgazdaság legnagyobb motorja törvényszerűen kevesebb terméket és szolgáltatást vásárol, ami a világ más tájain ugyanúgy tovább fogja növelni az árufelesleget. Ezek egyenes következménye ott is az árak, a jövedelmek, a termelés visszaesése lesz, ami miatt még több munkahely válik majd feleslegessé.

Amikor a kínai gazdaság bajban van, amikor bedugul a piac és csökkennek a részvényárak, Kínában mindenki a kormányra néz, s várja, hogy "megoldja" a helyzetet. Peking nem szívesen nyúlna ismét sokba kerülő látszatmegoldáshoz, de tudja, hogy bekövetkezhet a legrosszabb, amitől tart, hogy az emberek az utcára kerülnek, s ha nem lesz kenyerük, ott is maradnak és felborogatják az Audikat. A nyomás nagy, a "megoldás" viszont, ami ugyanúgy a németországi munkásnak is sürgető, egyelőre nem látszik kirajzolódni.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság „Nem vagyok biztos benne, hogy megvan az a 280 milliárd forint” – milyen csontvázak vannak Matolcsy György szekrényében?
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:35
Úgy tűnik, szabad elvonulást engedélyezett Matolcsy Györgynek Orbán Viktor, cserébe a távozó jegybankelnök is szépeket mond róla búcsúzóul. De mi van, ha esetleg mégis megkapargatják kicsit az ügyeit, például a a Kúria és az Alkotmánybíróság döntése szerint „közpénz-jellegüket el nem vesztett” milliárdokat kezdik keresni?
Makro / Külgazdaság Több tucatnyian kerültek kórházba romlott osztriga miatt
Privátbankár.hu | 2024. december 21. 14:05
Több mint 80 beteg lett rosszul, miután nyers osztrigát ettek a Los Angeles-i étterembemutató rendezvényén. 
Makro / Külgazdaság Egy napja nem kap olajat több uniós ország sem a Barátság vezetéken keresztül
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 19:35
Magyarország is érintett, de a vezetéket üzemeltető orosz cég nem reagál.
Makro / Külgazdaság 4122 milliárdos hiánycéllal, 100 milliárdos tartalékkal vág bele Magyarország 2025-be – megszavazták a költségvetést
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 12:22
Megszavazták a jövő évi költségvetést, vajon utoljára még jól számolt Varga Mihály?
Makro / Külgazdaság Karácsony előtt még jön egy kellemetlen meglepetés a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 11:56
Szombattól változás jön az üzemanyagáraknál.
Makro / Külgazdaság A miniszterelnök szerint is bajban leszünk, ha januárban nem lő ki a magyar gazdaság
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 08:48
Repülőrajtot kell venni 2025-ben, ez a siker kulcsa Orbán Viktor szerint. Donald Trump miatt is aggódik a kormányfő, derült ki pénteki rádiós megszólalásából.
Makro / Külgazdaság Mekkora fizetésre számíthat Magyarországon jövőre az átlagember?
Privátbankár.hu | 2024. december 20. 08:30
Jelentős emelkedést mutatnak a magyarországi fizetések. Ahogy a reálbérmutató is szépen nőtt, amire nagy szükség is volt a tavalyi esés után. 
Makro / Külgazdaság Ingyenes lesz a tömegközlekedés Budapest „testvérvárosában”
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:58
Szerbia fővároságban, Belgrádban 2025 első napjából kezdve ingyenesen lehet majd utazni a tömegközlekedésen. A város lakossága szempontjából akkora, mint Budapest.
Makro / Külgazdaság Egy sor kockázattal kell számolni 2025-ben is
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:44
Együttműködés, elszántság, higgadtság – a világgazdasági szereplők részéről ezek szükségesek ahhoz, hogy visszatérjünk a fenntartható növekedési pályára – állapítja meg friss előrejelzésében a KPMG. A cég várakozásai szerint a globális GDP 2025-ben enyhén, 3,2 százalékkal emelkedik, az infláció pedig 3,5 százalékra csökken. A geopolitikai kockázatok azonban továbbra is magasak. Az Egyesült Államok választások utáni politikája, illetve a közel-keleti, valamint az ukrajnai konfliktus lesz komoly hatással a növekedésre.
Makro / Külgazdaság Kardot ránt a román kormány a magyar „lopakodással” szemben?
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 12:02
A román kormány nem igazán van elragadtatva attól a lehetőségtől, hogy az MVM megvegye az egyik legnagyobb romániai energiaszolgáltató céget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG