1p
Negyven hónap legalacsonyabb értékén zárt a sanghaji tőzsdeindex pénteken, de Sencsen és Hongkong tőzsdéje sem remekelt. Tornyosulnak a felhők Kína felett, az utóbbi idők gazdaság mutatói nem túl biztatóak, nőnek az eladatlan készletek, az elemzők tovább romló kilátásokra figyelmeztetnek.

Kína is be tudja húzni a féket?

A legnagyobb gyártókapacitásokkal rendelkező dél-kínai térségből érkező jelentések egyre nagyobb arányú árufelhalmozásról szólnak. Szemben a várakozásokkal, májustól dagadnak a készletek, júniusban csúcsot értek el, és ez még tovább fokozódhat augusztusban. A gyártók csökkentik a termelést, és egyes megfigyelők úgy vélik: előbb-utóbb leállásokra is sor kerül.

A világ második legnagyobb gazdasága júliusban 1 százalékos exportnövekedést ért el éves bázison, a gyártóipar teljesítménye az ösztönzők hatására is gyengülést mutat. A kínai központi pártlap a Zsenmin Zsipao (Renmin Ribao) pénteken arról jelentetett meg vezércikket, hogy az országnak fel kell készülnie a gazdaság jelentős mértékű lassulására, miközben a hosszú távra szóló strukturális kiigazításra kell összpontosítani.

A lap a közeli jövőre vetíti a bizonytalansági tényezők okozta "rövid távú megrázkódtatásokat", de úgy véli, ettől még a hosszú távú terveket nem szabad feladni. Mindazonáltal szakértők már veszélyben látják az éves 7,5 százalékos növekedési cél teljesíthetőségét.

Elszabadultak az ingatlanárak, túl sok az autó

A kínai kormány és a pénzügyi vezetés korábban azt hangoztatta, hogy szemben a 2008-as válságidőszakkal, most nem készülnek súlyos dollár százmilliókat tartalmazó mentőcsomagot összeállítani, de fogadkoztak, hogy a sokat hangoztatott szerkezeti átalakítások és a hatékonyság növelése mellett ösztönző intézkedésekkel megpróbálják a gazdaságot ismét lendületbe hozni.

Az elszabadult ingatlanpiaci árak "megfogását" célzó intézkedések következtében az utóbbi időben csökkentek az építkezések, visszaesett az építőanyag felhasználás, emberek maradtak munka nélkül. Kiderült az is, hogy az autók számának növekedésével még a nagyvárosok sem képesek lépést tartani, a szükséges infrastruktúrát nem tudták a bővülés üteméhez igazítani. A kényszerű korlátozásokkal egyre-másra visszafogják az eladásokat, ami óhatatlanul a kínálati, a termelési oldalon is megérződik. Így keletkeznek az eladatlan autóhegyek.

A kínai vállalatok vezetői panaszkodnak, egyes ágazatokban a tavalyi eladások 30-50 százalékát tudták teljesíteni, a raktárkészletek kezdik az elviselhetőség határát súrolni. Többen tudják, hogy ha leállnak, beszállítóik sokaságát veszélyeztetik, akikre a jövőben is - remélik - szükségük lesz.

Az utóbbi hetekben emlegetett, sokak által reménykeltőnek tartott, többéves beruházási tervek állítólag többnyire az ötéves tervben amúgy is szereplő célokat ismétlik. Ez azt jelenti, hogy bizonyára indulnak újabb és újabb infrastrukturális és egyéb beruházások, de a kérdés: milyen szinten tartható fenn a növekedés általuk, mit lesz a termelő ágazatokkal. A kínai pártlap szerint az alacsony infláció nem elég az üdvösséghez, s a jelekből úgy ítéli meg: a gazdaság stabilizálásának folyamatában a "neheze még hátra van".

A világpiaci kilátások visszaütnek Pekingre

A világpiac egyértelműen nem kedvez Kínának. Európa, Japán, az Egyesült Államok enyhén szólva is korlátozottan képes felvenni a kínai árucikkeket, a tengeren túli recesszió, az európai hitelválság közvetett hatása immár a kínai városok, falvak kis és nagy üzemeit, illetve azok dolgozóit, a bérüket veszélyezteti.

Ezzel egy időben a világgazdaság legnagyobb motorja törvényszerűen kevesebb terméket és szolgáltatást vásárol, ami a világ más tájain ugyanúgy tovább fogja növelni az árufelesleget. Ezek egyenes következménye ott is az árak, a jövedelmek, a termelés visszaesése lesz, ami miatt még több munkahely válik majd feleslegessé.

Amikor a kínai gazdaság bajban van, amikor bedugul a piac és csökkennek a részvényárak, Kínában mindenki a kormányra néz, s várja, hogy "megoldja" a helyzetet. Peking nem szívesen nyúlna ismét sokba kerülő látszatmegoldáshoz, de tudja, hogy bekövetkezhet a legrosszabb, amitől tart, hogy az emberek az utcára kerülnek, s ha nem lesz kenyerük, ott is maradnak és felborogatják az Audikat. A nyomás nagy, a "megoldás" viszont, ami ugyanúgy a németországi munkásnak is sürgető, egyelőre nem látszik kirajzolódni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Elemzők: legalább 8 százalékkal nőhetnek az idén az átlagbérek
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 16:19
A nettó átlagbér januárban mindösszesen 4,6 százalékkal emelkedett.
Makro / Külgazdaság Mi van a fizetések emelkedése mögött? Mi vár Amerikára?
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 15:05
A friss béradatokról és Donald Trump kaotikus dolgairól, valamint azok gazdasági, valamint autópiaci hatásairól is beszélt munkatársunk, Csernátony Csaba a Trend FM reggeli műsorában. 
Makro / Külgazdaság A kormány szerint lassabban nőhet a gazdaság, mint korábban remélték
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 12:49
Lassabb gazdasági bővüléssel számol a kabinet 2025-ben.
Makro / Külgazdaság Hosszabb távon is lehet hatása az árrésstopnak? Oszkó Péter lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:50
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója április 8-án, kedden 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. A mindenkit foglalkoztató makrogazdasági témák mellett Oszkó Péterrel terveink szerint azt is átbeszéljük, milyen kilátásaik vannak ma Magyarországon a kis- és közepes vállalkozásoknak. Természetesen nem csak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Rossz hírrel indul az április az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:33
De nem mindegyiknek!
Makro / Külgazdaság Velük indult minden – nevek az MNB-alapítványok első vezető testületeiből
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:16
Jelenlegi és volt miniszterek, mostani és korábbi MNB-alelnökök, regnáló ÁSZ-elnök, a legfőbb ügyész felesége.
Makro / Külgazdaság Ennyit keresnek a magyarok a KSH szerint – Ön érzi?
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 08:41
2025 januárjában a bruttó és nettó keresetek egyaránt több mint tíz százalékkal emelkedtek, a reálkeresetek is nőttek az infláció ellenére – állítja a KSH.
Makro / Külgazdaság Lehangoló adatok: kivérzik a magyar export
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 08:30
2025 februárjában csökkent a kivitel volumene, miközben az import alig változott, így a külkereskedelmi mérleg az egy évvel korábbihoz képest jelentősen romlott.
Makro / Külgazdaság „Matolcsy György nagyon-nagyon sok mindent tud” – még visszaszállhat a kormányra az MNB-botrány
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 15:19
Az MNB-alapítványok botránya, amely során mintegy 500 milliárd forint közpénz szívódott fel a gyanú szerint, a Klasszis Média Ez Viszont Privát című műsorában is részletesen szóba került.
Makro / Külgazdaság Trump drákói szigor bevezetésével kedvez a kis pajtásának
Buksza blog | 2025. március 30. 13:46
A Tesla lehet a nagy nyertese Donald Trump új importautóvámjának, ezen belül a Model Y SUV modell versenytársai másfél-kétmillió forinttal többe kerülhetnek, miután az új tarifák életbe lépnek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG