Közép- és Délkelet-Európába költözhet a brit autóipar egy része, ha Nagy-Britannia elveszíti hozzáférését az egységes európai piachoz uniós tagságának megszűnése (Brexit) miatt - mondta Matthias Wissmann, a német VDA autóipari szövetség elnöke.
A BMW-t, a Daimlert és a Boscht is képviselő szervezet elnöke szerint az olyan országok, mint Lengyelország és Szlovákia nagyon vonzóak, alacsony a munkaerő költségük és részei az uniónak.
Theresa May brit miniszterelnök márciusi határidőt adott meg a Brexit tárgyalások hivatalos megkezdésére. Az autógyártók aggódnak, hogy az úgynevezett hard Brexit forgatókönyve valósul meg, azaz Nagy-Britannia elveszíti hozzáférését az európai egységes piachoz, így akár 10 százalékos vámot is felszámolnak az autóexportra.
Csak a német autóipari cégeknek a beszállítókkal együtt több mint 100 gyártó telephelyük van Nagy-Britanniában, e cégek befektetési kedvét visszavetheti a hosszú ideig tartó bizonytalanság Matthias Wissmann szerint.
Így az elnök szerint a brit autóipar az olaszéhoz hasonló lejtmenetbe fordulhat, ahol 20 év alatt évi 2 millióról 500 ezerre esett a gyártott autók száma.
A német autógyárak tavaly 810 ezer autót exportáltak Nagy-Britanniába, többet, mint bármely más országba a világon. Ennek ellenére Matthias Wissmann úgy vélte, Európa sokkal fontosabb piaca a német autóiparnak, mint a szigetország. |