Az első negyedévben 1,6 százalékkal több árut adtak el a boltok, mint tavaly január-márciusban. A forgalom 3,5 százalékkal, míg az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok fogyasztói ára 1,9 százalékkal emelkedett - állapította meg a Nielsen piackutató vállalat „Growthreporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
![]() |
Magyarországon az élelmiszer és a háztartási vegyiáru kiskereskedelmi forgalmának trendjei. (Az előző év azonos időszakához viszonyítva. Forrás: Nielsen |
Legutóbb 2011. negyedik negyedévében nőtt idehaza a bolti eladás: akkor 1,4 százalékkal. Utána a mélypontot a 2012. évi negyedik negyedév jelentette, mínusz 4,6 százalékkal. Ezt követően tavaly az első negyedévben a negatív mutató kezdett egyre kisebb lenni. Idén pedig, az első három hónapban újra pluszt tartalmaz a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
Dánia és Svájc mellé értünk
Habár tíz országban javult a mutató az előző negyedévhez viszonyítva, tíz országban kisebb lett. A legnagyobb mértékű javulást Dánia, Magyarország és Svájc érte el - mondta Jean-Jacques Vandenheede, a Nielsen európai kiskereskedelmi tanácsadási igazgatója.
Magyarországon tavaly a második negyedévi 41 pont után, a harmadikban már 45, a negyedikben pedig 51 pontot ért el az index. Idén az első negyedévben tovább nőtt, 54 pontra a fogyasztók bizalma. Ez az index összegzi a fogyasztók véleményét személyes pénzügyi helyzetük és a munkahelyek kilátásairól, valamint vásárlási hajlandóságukról.
Ahol esett a mutató
Ha az európai helyzetet nézzük, a huszonegy vizsgált országban átlagosan újra kevesebbet adtak el, mint múlt év január-március között. Mennyiséget tekintve a mínusz 0,6 százalékos mutató ugyanakkora, mint a 2013-as negyedik negyedévi. "Itt figyelemre méltó, hogy az EU öt nagy piaca közül háromban, az Egyesült Királyságban, Németországban és Olaszországban negatív a trend" – állapítja meg a Nielsen európai igazgatója.
Mennyiségben a legkedvezőbb mutatókat a török, francia, norvég és belga piac érte el.