Az elektromos autókat, illetve a hozzájuk szükséges akkumulátorokat gyártó vállalatok szakmai
szervezete máris megkezdte a lobbizást annak érdekében, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok
megválasztott elnöke ne teljesítse egyik választási ígéretét – adta hírül a Reuters. Nevezetesen arra kérik a január végén hivatalába lépő új elnököt, hogy kormánya ne törölje el az elektromos autók gyártásának támogatását. Elsősorban azt a 7500 dolláros (2,9 millió forint) adójóváírási lehetőséget akarják megvédeni, amelyet a villanyautók vásárlói vehetnek igénybe. A Zero Emission Transportation Association tagjai között van a Rivian, az LG, a Tesla, az Uber, a Lucidés a Panasonic.
A lobbizók azzal érvelnek, hogy ha megszűnik a támogatás, akkor visszaesik az elektromos autók értékesítése, ami olyan államokban lehet hatással a beruházásokra és a munkahelyekre, amelyek lakóinak többsége a Republikánus Pártra szavazott a november eleji elnökválasztáson. Ohio, Kentucky, Michigan és Georgia államokban egy rakás munkahely veszhet el és lefékeződhet az amerikai gazdaság növekedése is.
A ZETA marketingcég igazgatója, Albert Gore azzal próbálja megpuhítani Trumpot, hogy azt mondta: az adótámogatásnak kritikus szerepe van a Kína ellen folytatott gazdasági háború megnyerésében. Kérdés, hogy fogékony-e erre az érve a megválasztott elnök átadás-átvétellel foglalkozó csapata.
A Reuters a napokban ugyanis azt az információt szerezte, hogy ez a társaság előkészíti a 7500 dolláros adókedvezmény eltörlését. A villanyautó-akkumulátorokat gyártó cégek tőzsdei árfolyama lejtőre került a hírügynökség jelentése után. Hogy a kép kissé zavarosabb legyen, a Tesla jelezte az átmenetet intéző csapatnak, hogy támogatja a támogatások eltörlését. Egyelőre kérdés, hogy mi lesz az amerikai villanyautó-támogatással, de közvetett hatással lehet a magyar akkumulátorgyárakra és azok rendelésállományára is.
Van egy másik célpont is
Trump ezen az intézkedésen felül el akarja törölni a Biden-adminisztráció másik intézkedését is. Nevezetesen a kipufogógázok maximumának mérséklését 50 százalékkal 2032-re a 2026-os szinthez képest.
Miután átvette a kormányzást, első lépésként eltörölheti azt a lehetőséget, hogy az autókereskedők már a vásárláskor levonják a villanyautó árából a 7500 dollárt, miközben az adóhatóság csak az éves adózás részeként számolhatja el ezt. Később megpróbálhatja teljesen visszavonatni az erről szóló törvényt a Kongresszussal.