Az elképzelés értelmében a korábban tervezett 5,8 milliárd helyett mindössze 1,2 milliárd eurót fordítanának a szektor támogatására 2025 és 2030 közt, ami újabb fordulatot jelenthet az eleve nagy nehézségekkel küzdő Stellantis autóipari egyesülés és Giorgia Meloni vezette kormány közt – írja az Automotive News Europe-ra hivatkozva a telex.
A portál utal rá, hogy a következő évben eredetileg 762 millió eurót szántak volna az autóipar támogatására és vásárlásösztönzésre, illetve további 1 milliárd eurót 2026 és 2030 közt. Ehhez képest hatalmas változás lehet, ha a következő öt évben mindössze 200 millió euró áll majd rendelkezésre erre a két célra.
A képet tovább árnyalja a a lap szerint az olasz iparért felelős miniszter, Adolfo Urso nyilatkozata is, aki azt mondta, elkötelezett amellett, hogy az autóipari ellátási lánc rendelkezzen a szükséges eszközökkel a zöld átálláshoz. Mint hozzátette, minden erőforrást a termelési beruházásokra fordítanak majd, ami azt jelenti, hogy Olaszországban a jövő évtől nem lesz állami támogatás az új elektromos autók vásárlására, ha december végéig elfogadják a javaslatot.
Az olasz kormány és a Stellantis közt korábban abból is viták kerekedtek, hogy miközben az Alfa Romeo, a Citroën, a Fiat, a Peugeot, vagy éppen az Opel gyártójának üzemei egyre csökkenő teljesítményt produkálnak Olaszországban, például felfüggesztették a Fiat 500e villanyautó, illetve a Panda gyártását is, egyre több típus gyártását telepítik más országokba. Erre egyebek mellett az Alfa Romeo Junior nevű SUV lehet példa, amelyet a Stellantis lengyelországi gyárában szerelnek össze, ezért az olasz kormány nyomására nem is adhatták neki az eredetileg kitalált Milano nevet – toldotta meg a magyar lap.