4p

De jönnek fel az e-robogók, akárcsak a megosztva használt villanyautók és az e-biciklik is. A korszerűbb közlekedési eszközök, beleértve a közösségieket is, lecserélése elektromosra azonban elég lassan halad a középső és déli országrészeken.

Sokadik virágzását éli ma az olaszoknál a robogókultusz, erről mi is meggyőződhettünk, amikor a közelmúltban Észak-Olaszország több városában is jártunk. Ha nem is boldog-boldogtalan használja a Vespákat és társaikat, de sokan pattannak fel ilyen kétkerekűekre. És egyre többet hajt már villany. Csakhogy a robogóknak manapság már versenytársai is akadnak: e-rollerek, e-biciklik és villanyautók.

Egyre több robogót hajt áram Olaszországban is. Fotó: pixabay
Egyre több robogót hajt áram Olaszországban is. Fotó: pixabay

Egyre több fiatalt látni a városokban, amint nyomkodják a telefonjukat, böngészve az alternatív közlekedési eszközökhöz kapcsolt alkalmazásokat. Kik versenyeznek a megosztásos gazdaság e sajátos területén és mennyi pénzt vágnak zsebre? Az egész országra kiterjedő árnyaltabb képhez segítségül hívtuk az Il Sole 24 ORE című lapot, ahol körképben mutatták be, hogy a közlekedésben hol tart a megosztásos gazdaság.

Az autómegosztásban utazó cégek idén eddig már 850 millió eurós bevételhez jutottak. Szép summa, ezt kétmillió felhasználótól szedték be. Ez utóbbi mutató a becslések szerint 2,75 millióra megy fel három év alatt, akkor az éves bevétel már 1,1 milliárd euró lehet. Egyre gyakoribb, hogy aki egyszer-kétszer kipróbálta és bejött neki, a közeljövőben még többször fogja kibérelni az autókat és mivel Olaszországban is egyre drágul az autózás, könnyen teljesíthető ez a „terv”.

A járművek többsége elektromos, a piacvezető az olasz ENI olajipari óriás leányvállalata, az Enjoy cég. (Európában több országban is a legnagyobb energetikai vállalat indított el saját megosztási programot, nálunk a Mol tette ugyanezt.) Az Enjoy a piac 40 százalékát mondhatja magáénak, megelőzve a magyar piacon is jelenlévő Share Now céget (23 százalék) és a 15 százalékos részesedéssel bíró Zity nevű hálózatot.

A bevételi versenyben összességében erősen lemaradva jönnek az elektromos kerékpárokat üzemeltető cégek, ezek idén eddig 48 millió euróra tettek szert és 2,5 millió ügyfelük volt. Vannak önkormányzatok, ahol egyebek között azzal igyekeznek ösztönözni ezek használatát, hogy az egekbe emelik a parkolási díjakat vagy eleve kitiltanak autókat a szűken vett belvárosból. 

A szakértők nagy jövőt jósolnak az e-bicikliknek, most úgy vélik, hogy a fizetős közbringa-rendszert 2027-re már három millió ember fogja rendszeresen használni, az üzemeltetőknek ez közel 62 millió eurót fog hozni. Itt a Lime és a RideMovi cégek állnak az élen 21-21 százalékos piaci részesedéssel, második a Bird és a Tier 15-15 százalékkal, míg a Bolt 7 százalékkal a harmadik.

Természetesen vannak különféle e-robogók is az olasz utcákon. Az itt versengő vállalkozások még kicsit hátrébb vannak, de az idei 44 millió eurót 2026 végéig könnyedén feltornászhatják 72-73 millió euróra, akkor várhatóan már 500 ezer ügyfelük lesz évente – vélte a Statista piackutató cég.

Lassú még a járműcsere

Több olasz nagyváros is erősen lemaradt a 2030-ig teljesítendő dekarbonizációban, vagyis lassan megy a környezetszennyező járművek (autók, buszok) lecserélése és az alternatív elektromos eszközök sem gyorsan terjednek  – derül ki egy friss európai uniós jelentésből. Összesen 14 ilyen település szerepel a listán, a legrosszabb a helyzet Szicíliában: Cataniában a legmagasabb a lemaradási érték, 76 százalék, Palermoban 73 százalék. Genova, Bari, Reggio di Calabria, Messina és Cagliari is bőven 60 százalék felett van, ami azt jelenti, hogy ha nem változik a tempójuk, akkor jóval 2030 után tudják csak teljesíteni a célokat. Az egyébként is fejlettebb északi városokban viszonylag jól haladnak, a legjobb a helyzet Milanoban, ott csupán 32 százalékos az elmaradás.

Ne feledkezzünk meg az e-rollerekről sem, amiket elég vegyesen fogadtak Itáliában. A szűk utcákban sokszor veszélyesen cikázó fiatalokat pár helyen már kitiltották a belvárosból, szó van a sebességkorlátozásról is. Ennek ellenére nagyon népszerűek, idén az év végig várhatóan három millióra megy fel a felhasználók száma, 2027-re pedig elérheti az 5,7 milliót. 

Idén egyébként mintegy 60 millió eurót hoztak az üzemeltetők konyhájára. A közrolleres piacot a Dott necű cég vezeti 23 százalékos részesedéssel, alig egy százalékkal van mögötte a Helbiz, a Lime 14 százalékkal áll a harmadik helyen, a Bird és a Tier egyaránt 10 százalékot szerzett meg, ők holtversenyben a negyedikek.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem szikrázott az ipar októberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:49
Az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés.
Makro / Külgazdaság Most aztán tényleg előveheti a legszélesebb mosolyát Lázár János
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:30
Immár második hónapja nőtt ugyanis az építési és közlekedési miniszter által felügyelt ágazat éves szinten. Apró szépséghiba, hogy ehhez kellett az alacsony bázis.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen alacsony szintre esett az amerikai külkereskedelmi deficit szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:59
Az áruexport szárnyal, az import csak kisebb mértékben nőtt. Több mint öt éve látott szintre süllyedt a külkereskedelmi hiány.
Makro / Külgazdaság Új GDP-szám érkezett, negyedjére vajon eltalálják az elemzők?
Imre Lőrinc | 2025. december 11. 19:19
Idén már sorozatban a harmadik évben kellett csalódniuk az elemzőknek: az év elején várt érdemi GDP-növekedés helyett 0,5 százalék alatti bővülés jöhet csak össze idehaza 2025-ben. A pozitív oldalon az infláció és a forintárfolyam emelhető ki, ugyanakkor a külső környezetnek való kitettségünk szinte semmit sem változott.
Makro / Külgazdaság Ezt nem teszi ki az Orbán-kormány az ablakba: Brüsszel bekeményített
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 14:34
Több területen is kötelezettségszegési eljárást indított az Európai Bizottság.
Makro / Külgazdaság Megint zsebre vágott 190 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:43
A kamatokon egyelőre nem látszik a leminősítés, sőt.
Makro / Külgazdaság Már jogi lépésekkel is fenyegetik Ursula von der Leyent az orosz vagyon ügyében
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:07
Nem úgy tűnik, mintha meg lehetne törni a belga kormányfő ellenállását. Mi lesz így az Ukrajnának szánt jóvátételi hitellel?
Makro / Külgazdaság Számoltak a hitelminősítők a védőpajzzsal, és mi nem tetszik nekik a magyar gazdaságban? Megszólalt a Fitch elemzője
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 12:32
A fiskális pálya volt a legfőbb, de nem egyetlen oka a kilátás stabilról negatívra rontásánál a Fitch Ratings elemzője szerint.
Makro / Külgazdaság Talált Oroszországon kívül is 800 millió köbméter gázt a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:52
Fontos bejelentést tett Szijjártó Péter.
Makro / Külgazdaság Akár 500 milliót is kaphat, aki most jelentkezik
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:16
Megjelent a a Jedlik Ányos Energetikai Program kiírása.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG