4p

De jönnek fel az e-robogók, akárcsak a megosztva használt villanyautók és az e-biciklik is. A korszerűbb közlekedési eszközök, beleértve a közösségieket is, lecserélése elektromosra azonban elég lassan halad a középső és déli országrészeken.

Sokadik virágzását éli ma az olaszoknál a robogókultusz, erről mi is meggyőződhettünk, amikor a közelmúltban Észak-Olaszország több városában is jártunk. Ha nem is boldog-boldogtalan használja a Vespákat és társaikat, de sokan pattannak fel ilyen kétkerekűekre. És egyre többet hajt már villany. Csakhogy a robogóknak manapság már versenytársai is akadnak: e-rollerek, e-biciklik és villanyautók.

Egyre több robogót hajt áram Olaszországban is. Fotó: pixabay
Egyre több robogót hajt áram Olaszországban is. Fotó: pixabay

Egyre több fiatalt látni a városokban, amint nyomkodják a telefonjukat, böngészve az alternatív közlekedési eszközökhöz kapcsolt alkalmazásokat. Kik versenyeznek a megosztásos gazdaság e sajátos területén és mennyi pénzt vágnak zsebre? Az egész országra kiterjedő árnyaltabb képhez segítségül hívtuk az Il Sole 24 ORE című lapot, ahol körképben mutatták be, hogy a közlekedésben hol tart a megosztásos gazdaság.

Az autómegosztásban utazó cégek idén eddig már 850 millió eurós bevételhez jutottak. Szép summa, ezt kétmillió felhasználótól szedték be. Ez utóbbi mutató a becslések szerint 2,75 millióra megy fel három év alatt, akkor az éves bevétel már 1,1 milliárd euró lehet. Egyre gyakoribb, hogy aki egyszer-kétszer kipróbálta és bejött neki, a közeljövőben még többször fogja kibérelni az autókat és mivel Olaszországban is egyre drágul az autózás, könnyen teljesíthető ez a „terv”.

A járművek többsége elektromos, a piacvezető az olasz ENI olajipari óriás leányvállalata, az Enjoy cég. (Európában több országban is a legnagyobb energetikai vállalat indított el saját megosztási programot, nálunk a Mol tette ugyanezt.) Az Enjoy a piac 40 százalékát mondhatja magáénak, megelőzve a magyar piacon is jelenlévő Share Now céget (23 százalék) és a 15 százalékos részesedéssel bíró Zity nevű hálózatot.

A bevételi versenyben összességében erősen lemaradva jönnek az elektromos kerékpárokat üzemeltető cégek, ezek idén eddig 48 millió euróra tettek szert és 2,5 millió ügyfelük volt. Vannak önkormányzatok, ahol egyebek között azzal igyekeznek ösztönözni ezek használatát, hogy az egekbe emelik a parkolási díjakat vagy eleve kitiltanak autókat a szűken vett belvárosból. 

A szakértők nagy jövőt jósolnak az e-bicikliknek, most úgy vélik, hogy a fizetős közbringa-rendszert 2027-re már három millió ember fogja rendszeresen használni, az üzemeltetőknek ez közel 62 millió eurót fog hozni. Itt a Lime és a RideMovi cégek állnak az élen 21-21 százalékos piaci részesedéssel, második a Bird és a Tier 15-15 százalékkal, míg a Bolt 7 százalékkal a harmadik.

Természetesen vannak különféle e-robogók is az olasz utcákon. Az itt versengő vállalkozások még kicsit hátrébb vannak, de az idei 44 millió eurót 2026 végéig könnyedén feltornászhatják 72-73 millió euróra, akkor várhatóan már 500 ezer ügyfelük lesz évente – vélte a Statista piackutató cég.

Lassú még a járműcsere

Több olasz nagyváros is erősen lemaradt a 2030-ig teljesítendő dekarbonizációban, vagyis lassan megy a környezetszennyező járművek (autók, buszok) lecserélése és az alternatív elektromos eszközök sem gyorsan terjednek  – derül ki egy friss európai uniós jelentésből. Összesen 14 ilyen település szerepel a listán, a legrosszabb a helyzet Szicíliában: Cataniában a legmagasabb a lemaradási érték, 76 százalék, Palermoban 73 százalék. Genova, Bari, Reggio di Calabria, Messina és Cagliari is bőven 60 százalék felett van, ami azt jelenti, hogy ha nem változik a tempójuk, akkor jóval 2030 után tudják csak teljesíteni a célokat. Az egyébként is fejlettebb északi városokban viszonylag jól haladnak, a legjobb a helyzet Milanoban, ott csupán 32 százalékos az elmaradás.

Ne feledkezzünk meg az e-rollerekről sem, amiket elég vegyesen fogadtak Itáliában. A szűk utcákban sokszor veszélyesen cikázó fiatalokat pár helyen már kitiltották a belvárosból, szó van a sebességkorlátozásról is. Ennek ellenére nagyon népszerűek, idén az év végig várhatóan három millióra megy fel a felhasználók száma, 2027-re pedig elérheti az 5,7 milliót. 

Idén egyébként mintegy 60 millió eurót hoztak az üzemeltetők konyhájára. A közrolleres piacot a Dott necű cég vezeti 23 százalékos részesedéssel, alig egy százalékkal van mögötte a Helbiz, a Lime 14 százalékkal áll a harmadik helyen, a Bird és a Tier egyaránt 10 százalékot szerzett meg, ők holtversenyben a negyedikek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Rózsa András: Várhatóan még lesznek feljelentések Zugló korábbi gazdálkodása miatt
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 09:58
Zugló polgármestere az átvilágítások mellett a kerületet terhelő közlekedésről, a kormányzati gigaberuházásokról, Rákosrendező fejlesztéséről és az idei évi vállalásairól is beszélt az Mfornak adott interjújában.
Makro / Külgazdaság Több mint 51 pont jött össze márciusban
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 09:00
Lassú felívelésre utalnak az adatok. 
Makro / Külgazdaság Ezek a legújabb magyar számok: 4002 milliárd a rossz oldalon
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 08:30
A kormányzati szektor hiánya GDP-arányosan 4,9 százalékos volt a múlt évben. 
Makro / Külgazdaság Trump Magyarországgal is kibabrálhat
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 08:10
Az Egyesült Államok a hét végén közvetve megfenyegette Magyarországot is egy 25-50 százalékos büntetővámmal, amit azokra az országokra vetnének ki, amelyek orosz olajat vásárolnak.
Makro / Külgazdaság Visszafordult a forint
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 06:39
A hétfői gyengülést erősödésre cserélte a forint. 
Makro / Külgazdaság Gazdasági atombombát dobhat Magyarországra Donald Trump
Király Béla | 2025. április 1. 05:44
A magyar kormány tagjai az elmúlt években nagyon sokszor gazdasági atombombaként jellemezték azokat az uniós törekvéseket, amelyek az orosz olaj vásárlásának esetleges tiltására vonatkoztak. Most viszont Donald Trumpban merült fel, hogy olyan intézkedéseket hozzon, amely Oroszországot és az olajvásárlókat is erősen sújtaná.
Makro / Külgazdaság Elemzők: legalább 8 százalékkal nőhetnek az idén az átlagbérek
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 16:19
A nettó átlagbér januárban mindösszesen 4,6 százalékkal emelkedett.
Makro / Külgazdaság Mi van a fizetések emelkedése mögött? Mi vár Amerikára?
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 15:05
A friss béradatokról és Donald Trump kaotikus dolgairól, valamint azok gazdasági, valamint autópiaci hatásairól is beszélt munkatársunk, Csernátony Csaba a Trend FM reggeli műsorában. 
Makro / Külgazdaság A kormány szerint lassabban nőhet a gazdaság, mint korábban remélték
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 12:49
Lassabb gazdasági bővüléssel számol a kabinet 2025-ben.
Makro / Külgazdaság Hosszabb távon is lehet hatása az árrésstopnak? Oszkó Péter lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:50
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója április 8-án, kedden 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. A mindenkit foglalkoztató makrogazdasági témák mellett Oszkó Péterrel terveink szerint azt is átbeszéljük, milyen kilátásaik vannak ma Magyarországon a kis- és közepes vállalkozásoknak. Természetesen nem csak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG