4p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

De jönnek fel az e-robogók, akárcsak a megosztva használt villanyautók és az e-biciklik is. A korszerűbb közlekedési eszközök, beleértve a közösségieket is, lecserélése elektromosra azonban elég lassan halad a középső és déli országrészeken.

Sokadik virágzását éli ma az olaszoknál a robogókultusz, erről mi is meggyőződhettünk, amikor a közelmúltban Észak-Olaszország több városában is jártunk. Ha nem is boldog-boldogtalan használja a Vespákat és társaikat, de sokan pattannak fel ilyen kétkerekűekre. És egyre többet hajt már villany. Csakhogy a robogóknak manapság már versenytársai is akadnak: e-rollerek, e-biciklik és villanyautók.

Egyre több robogót hajt áram Olaszországban is. Fotó: pixabay
Egyre több robogót hajt áram Olaszországban is. Fotó: pixabay

Egyre több fiatalt látni a városokban, amint nyomkodják a telefonjukat, böngészve az alternatív közlekedési eszközökhöz kapcsolt alkalmazásokat. Kik versenyeznek a megosztásos gazdaság e sajátos területén és mennyi pénzt vágnak zsebre? Az egész országra kiterjedő árnyaltabb képhez segítségül hívtuk az Il Sole 24 ORE című lapot, ahol körképben mutatták be, hogy a közlekedésben hol tart a megosztásos gazdaság.

Az autómegosztásban utazó cégek idén eddig már 850 millió eurós bevételhez jutottak. Szép summa, ezt kétmillió felhasználótól szedték be. Ez utóbbi mutató a becslések szerint 2,75 millióra megy fel három év alatt, akkor az éves bevétel már 1,1 milliárd euró lehet. Egyre gyakoribb, hogy aki egyszer-kétszer kipróbálta és bejött neki, a közeljövőben még többször fogja kibérelni az autókat és mivel Olaszországban is egyre drágul az autózás, könnyen teljesíthető ez a „terv”.

A járművek többsége elektromos, a piacvezető az olasz ENI olajipari óriás leányvállalata, az Enjoy cég. (Európában több országban is a legnagyobb energetikai vállalat indított el saját megosztási programot, nálunk a Mol tette ugyanezt.) Az Enjoy a piac 40 százalékát mondhatja magáénak, megelőzve a magyar piacon is jelenlévő Share Now céget (23 százalék) és a 15 százalékos részesedéssel bíró Zity nevű hálózatot.

A bevételi versenyben összességében erősen lemaradva jönnek az elektromos kerékpárokat üzemeltető cégek, ezek idén eddig 48 millió euróra tettek szert és 2,5 millió ügyfelük volt. Vannak önkormányzatok, ahol egyebek között azzal igyekeznek ösztönözni ezek használatát, hogy az egekbe emelik a parkolási díjakat vagy eleve kitiltanak autókat a szűken vett belvárosból. 

A szakértők nagy jövőt jósolnak az e-bicikliknek, most úgy vélik, hogy a fizetős közbringa-rendszert 2027-re már három millió ember fogja rendszeresen használni, az üzemeltetőknek ez közel 62 millió eurót fog hozni. Itt a Lime és a RideMovi cégek állnak az élen 21-21 százalékos piaci részesedéssel, második a Bird és a Tier 15-15 százalékkal, míg a Bolt 7 százalékkal a harmadik.

Természetesen vannak különféle e-robogók is az olasz utcákon. Az itt versengő vállalkozások még kicsit hátrébb vannak, de az idei 44 millió eurót 2026 végéig könnyedén feltornászhatják 72-73 millió euróra, akkor várhatóan már 500 ezer ügyfelük lesz évente – vélte a Statista piackutató cég.

Lassú még a járműcsere

Több olasz nagyváros is erősen lemaradt a 2030-ig teljesítendő dekarbonizációban, vagyis lassan megy a környezetszennyező járművek (autók, buszok) lecserélése és az alternatív elektromos eszközök sem gyorsan terjednek  – derül ki egy friss európai uniós jelentésből. Összesen 14 ilyen település szerepel a listán, a legrosszabb a helyzet Szicíliában: Cataniában a legmagasabb a lemaradási érték, 76 százalék, Palermoban 73 százalék. Genova, Bari, Reggio di Calabria, Messina és Cagliari is bőven 60 százalék felett van, ami azt jelenti, hogy ha nem változik a tempójuk, akkor jóval 2030 után tudják csak teljesíteni a célokat. Az egyébként is fejlettebb északi városokban viszonylag jól haladnak, a legjobb a helyzet Milanoban, ott csupán 32 százalékos az elmaradás.

Ne feledkezzünk meg az e-rollerekről sem, amiket elég vegyesen fogadtak Itáliában. A szűk utcákban sokszor veszélyesen cikázó fiatalokat pár helyen már kitiltották a belvárosból, szó van a sebességkorlátozásról is. Ennek ellenére nagyon népszerűek, idén az év végig várhatóan három millióra megy fel a felhasználók száma, 2027-re pedig elérheti az 5,7 milliót. 

Idén egyébként mintegy 60 millió eurót hoztak az üzemeltetők konyhájára. A közrolleres piacot a Dott necű cég vezeti 23 százalékos részesedéssel, alig egy százalékkal van mögötte a Helbiz, a Lime 14 százalékkal áll a harmadik helyen, a Bird és a Tier egyaránt 10 százalékot szerzett meg, ők holtversenyben a negyedikek.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Miközben a magyar repülőrajt elmaradt, Csehországban kilőtt a GDP
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 14:01
Miközben a magyar GDP lényegében stagnál, a cseh 2,7 százalékkal növekszik.
Makro / Külgazdaság A kereskedőket sokkolta a kormány bejelentése
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 12:38
Az Országos Kereskedelmi Szövetség értetlenül áll azelőtt, hogy a kormány minden egyeztetés nélkül meghosszabbította az árrésstopot, sőt új terméket vont az árréstop hatálya alá.
Makro / Külgazdaság Jól indul a november az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 11:05
November első napján csökkenést tapasztalhatunk a kutak nagykereskedelmi áraiban.
Makro / Külgazdaság Csak 6172 gyerek született  szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 08:44
8758 fő halt meg.
Makro / Külgazdaság Gyorsult az áremelkedés az iparban
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 08:32
2,4 százalékkal magasabbak az árak az iparban.
Makro / Külgazdaság Döntött a kormány a 14. havi nyugdíjról
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 19:57
Orbán Viktor elmondta: lesz 14. havi nyugdíj, de a bevezetési rendjén még dolgoznak. 
Makro / Külgazdaság Magyar Péter elmondta, kit látna szívesen egészségügyi miniszterként
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 18:17
Az Egyesült Királyságban és Magyarországon is dolgozó ortopéd főorvos, Hegedűs Zsolt a jelölt.
Makro / Külgazdaság Magyar férfi vezette a bűnbandát, amely 70 milliárd forint értékű kokainnal üzletelt
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 17:24
M. Ferenc Magyarországon is 40 kilogramm kokaint értékesített, a dominikai hatóságok azonban 2,2 tonnás szállítmányt találtak, amely szintén a bandájához köthető. A hatóságok Magyarországon is 13 helyen csaptak le az ügy miatt.
Makro / Külgazdaság Lezárta hosszú vitáját Donald Trump és Hszi Csin-ping
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 15:49
Kína szállítani fogja a ritkaföldfémeket, és nagy mennyiségű amerikai szóját vásárol: ezekről is megállapodott Donald Trump Hszi Csin-pinggel. A két elnök között szóba került a drogkereskedelem elleni fellépés is.
Makro / Külgazdaság Gyümölcs, zöldség, hús és sajt is szerepel az új árrésstopos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 15:09
Tizennégy tétellel bővíti az árrésstopos termékek listáját a kormány december 1-től. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG