Tarlós István főpolgármester. (Kép forrása: MTI Fotó, Illyés Tibor) |
A főpolgármester szerint szerencsétlen dolog, hogy még nem került nyilvánosságra a 4-es metró beruházásának gyanús ügyeit taglaló OLAF-jelentés, mert addig szerinte folyamatos a zavarkeltés, a kétértelmű állítások, a mosakodás. Tarlós István a Magyar Időknek adott interjúban elmondta, a jelentés tartalmát illetően teljes az egyetértés a kormány és a városvezetés között.
A húsz nagy metrószerződés mindegyikét még a 2006-os választások előtt kötötte az akkori vezetés. Az új városvezetés 2010 után módosított az Alstommal, a Siemenssel és a Swietelskyvel kötött előnytelen megállapodásokon, amivel 36 milliárd forintot szereztek vissza a városnak, ám ezeket az OLAF nem is kifogásolja. Az Alstom esetében feljelentést is kellett tenni.
Arra a felvetésre, hogy a Magyar Narancs azt állítja, az OLAF-tól olyan választ kaptak, hogy a beruházás teljes időszakában történtek törvénytelenségek, Tarlós azt mondta:
"ez galádság, ennek pontosan az ellenkezője történt. Ha valaki úgy fogalmaz, nem kicsit nagyvonalúan, hogy nem kizárólag 2010 előtt történtek szabálytalanságok, az igazat mond, mégis a lényeget tekintve félrevezeti a közvéleményt".
A főpolgármester szerint az OLAF 78 észrevétele közül egy vonatkozik a 2010 utáni időszakra, ennél az OLAF a közbeszerzési eljárás elhagyásával nem értett egyet, de leírta a jelentésben azt is, hogy a városvezetés a lépéssel - az ellenőrző mérnök lecserélésével - súlyos szabálytalanságot szüntetett meg. Az összes többi megállapítás 2010 előtti. A BKV-nál 2009 előtt kötött tanácsadói szerződések mindegyikét szabálytalannak és csalásgyanúsnak minősítette az OLAF.
Biztonságos a 3-as metró
Oroszországban felújított metrószerelvények a múlt héten megkapták a típusengedélyt a magyar hatóságoktól, tavasszal már több felújított szerelvény is futni fog a 3-as vonalon. A vonalfelújítási tenderre érkezett korábbi ajánlatokat nem tudták elfogadni, mert jelentősen magasabbak voltak, mint a kormánnyal megkötött szerződésben foglalt keretösszeg felső határa. Hozzátette, biztos abban, hogy már nem árazhatnak be olyan vélt vagy valós kockázatokat az indulók, mint a korábbi tenderen, és ha ez így lesz, júliusig megkezdődhet a kivitelezés.
Arra a kérdésre, hogy a metró biztonságosan üzemeltethető a felújítás megkezdéséig, Tarlós Metróért Egyesület elnöke által tett metróbejárás tapasztalatait ismételte. Bíró Endre szerint sem balesetveszélyes a metró, a legnagyobb problémát a szerelvények okozzák, de ezek felújítása már egy éve folyik.
"Az elnök úr levele igen korrekt, egyben cáfolja a hisztériakeltőket" - tette hozzá tartlós.
Aki szereti a várost, nem írja alá
Arról, hogy miért változott meg a véleménye az olimpiai pályázatról, kifejtette: a mostani olimpiai pályázat alapja az Agenda 2020, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság 2015-ben új helyzetet teremtett a pályázati feltételekben. Addig esélytelen volt egy olyan város, mint Budapest, az ötkarikás játékok elnyerésére.
Hogy mi a véleménye az olimpiai pályázat elleni aláírásgyűjtésről, Tarlós azt mondta: sokan tévesen azt hiszik, hogy a költségeket egyedül Magyarországnak és Budapestnek kell állnia, ám a NOB óriási pénzeket ad a rendező országnak, városnak, és a szponzorokon, magánbefektetőkön keresztül is komoly források érkeznek, Budapest csak jól járhat.
"Aki szereti ezt a várost, az nem ír alá ilyen-olyan, pillanatnyi politikai haszonszerzés jegyében született tiltakozóíveket. Én a budapestiek városszeretetében és gondolkodásában bízom" - tette hozzá.