Halász Gyula (SZDSZ) szerint Zalában, azon belül is Nagykanizsán számos panasz van a Volán járatokra, mert 100-200 kilométeres távolságokat sokaknak állva kell végigutazniuk, ugyanis hiába vásároltak akár teljes árú jegyet, nincs elég ülőhely a buszokon. Ez közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes, főleg autópályán - mutatott rá.
A képviselő szerint elsősorban hétvégenként a mentesítő járatokkal is kevés buszt indítanak a Volánok, az elővételben vásárolt jeggyel rendelkezőket pedig a tolongó utasok nem engedik előre a felszálláskor. Így hiába gyorsabb a vonatnál a busz, méltatlan, hogy a hosszabb távolságokon jó páran csak állva tudnak utazni.
Halász Gyula közölte: a buszos társaságoknak akár szerződéses partnerek bevonásával is biztosítaniuk kellene, hogy mindenki biztonságosan és komfortosan utazhasson. Ezért parlamenti képviselőkön keresztül kezdeményezi, hogy módosítsák a Volán társaságok utazási szabályzatát, rögzítve benne, hogy 50 kilométernél nagyobb távolságra utazóknak a Volán társaságok kötelesek ülőhelyet biztosítani.
A Zala Volán személyközlekedési üzletágának igazgatója úgy látja: valószínűleg nehézkes lenne szabályozni ezt a problémát. Busa Csaba szerint ugyanis tisztázni kellene, hogy mi számít 50 kilométeres utazásnak, az egyes utas által megtett útvonal hossza vagy a busz által megtett távolság.
A jelenlegi rendszerben bizonytalan, hogy egy-egy járatnál hányan várnak felszállásra, ezért kötelező elővételt kellene előírni, hogy pontosan tudható legyen, hány buszra van szükség egy adott távolságon és időben. A jogszabály most azt írja elő, hogy a jármű befogadóképességéig terjed a cégek szállítási kötelezettsége, vagyis, ha valaki már nem fér fel, azt nem kötelesek felvenni - fejtette ki Busa Csaba.
Elmondta még: azokon az autóbuszokon, amelyek nemzetközi vizsgával rendelkeznek, autópályán nem vihetnek álló utasokat, de azok a buszok sem, amelyek emelt sebességgel, 80 helyett 100 kilométeres tempóban közlekedhetnek a sztrádán. Bizonyos típusokon lehetőség van arra, hogy az autópályán is álló utasokat vigyenek, de ezekben a közlekedésbiztonsági szempontoknak megfelelő kapaszkodók vannak - tette hozzá.
A beszállítási panaszok kapcsán közölte: a sorrendet csak akkor tudja biztosítani a sofőr, ha a beszálláskor, vagyis jellemzően 15 perccel indulás előtt ott vannak azok az utasok, akik elővételben vásárolták meg a jegyüket.
Busa Csaba hozzátette, hogy az évente 1,9 millió utazást lebonyolító Zala Volánnál is ismertek a panaszok a zsúfoltság miatt, de ezek nem tömegesek. Jelenleg rásegítő járatokkal, hosszabb, több férőhelyes buszok beszerzésével és menetrendi bővítésekkel tudnak enyhíteni a zsúfoltságon. A diákok nagy száma miatt például Budapestről pénteken esténként egy időben egyszerre öt buszt indítanak Zalaegerszegre és hármat Nagykanizsára.
Terveik között szerepel, hogy kísérleti jelleggel a főváros és a zalai megyeszékhely között napokon belül előfoglalást is biztosítanak, és ezeken a járatokon internetezni is tudnak majd utasaik.
Közlekedési szervezetek tiltakoznak a pénztelenség miatt
A GYSEV terjeszkedne - 600 kilométert akarnak
Újraosztják a magyar vasúti hálózatot
Nem szűnik meg az ingyenes tömegközlekedés
Hív a vasút, vár a MÁV: közel 100 millió reklámra
Gázolt a Mol-gyors: itt a rekordprofit
MTI