Közölte azt is, hogy a díjfizetést 2007. április 1-jével az autópályák mellett kiterjesztik az olyan autóutakra, amelyekkel van párhuzamos alternatív alsóbbrendű út.
Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára közölte: a jelenlegi kormány előterjesztés egy keretszabály, és egy GKM-PM közös rendelet módosításával kell tisztázni, hogy mely autóutak kerülnek majd a matricás rendszerbe, ez a hétfőn kezdődő szakmai egyeztetéseken alakul ki. A szakállamtitkár hozzátette, hogy az elektronikus díjfizetés rendszeréről szóló előterjesztést is egy hónapon belül a kormány elé viszi a GKM, amely a rendszer magánbefektető általi üzemeltetésének szolgáltatás bérleti konstrukcióját tartalmazza.
A nehéz tehergépjárművekre ez év áprilisától már mintegy 1.000 kilométer hosszúságú főútra is kiterjed a matricás rendszer, ami az idén 1,7 milliárd forintos díjbevétel-növekedést eredményez. Garamhegyi Ábel kiemelte, hogy az útdíj fizetéssel kapcsolatos előterjesztésből nem olvasható ki, hogy a személyautók kilométer arányos díjfizetési rendszerre térnének át a következő években, amíg viszont matricás rendszer lesz, addig nem lehet kilométer arányos.
Felsmann Balázs a használatarányosság irányába történő elmozdulást azzal indokolta, hogy jelenleg a 933 kilométeres gyorsforgalmi úthálózat 30 százaléka ingyenesen vehető igénybe, és ezen változtatni szeretnének. Utalt arra, hogy a 2007-2013 közötti Közlekedési Operatív Programban 650 kilométer új gyorsforgalmi út megépítésének terve szerepel, ám hogy ezeket sztrádaként vagy autóútként építik ki, arról csak később születik döntés.
A szakállamtitkár megerősítette, hogy ez év áprilisától a tehergépjárművek esetében mintegy 1.000 kilométer főúttal bővül a díjfizetős utak köre, ám a már meghirdetett matrica árak nem változnak. A jövő héttől induló szakmai, társadalmi egyeztetés feladata lesz, hogy e főutak körét meghatározza.
Felsmann Balázs elmondta, hogy már felvették a kapcsolatot a Nemzeti Közlekedési Hatósággal (volt Közlekedési Főfelügyelet), hogy a harmad-, negyedrendű utakra dolgozza ki a nehéz tehergépjárművek korlátozásának rendszerét, ezzel megakadályozva azt, hogy a fizetőssé váló főutakról ezekre terelődjön a forgalom. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. várhatóan a mobil ellenőrző egységeinek egy részét áttereli a teherautók számára fizetőssé váló főutakra, a matricaellenőrzések elvégzésére.
Civilek civilek ellen: sehogy sem jó az M0-ás?
Áprilistól fizetősek lesznek az autóutak is
Informatikai hiba miatt nem lehetett matricát kapni
A német sztrádán autókért továbbra sem kell fizetni