Trónfosztásra készül a Toyota
A Toyota az idén világszerte várhatóan 8,54 millió járművet értékesíti, a General Motors 8,53 milliót, és ezzel a második helyre szorul. A profitban máris kevésbé szoros a verseny: a japán cég tavaly 13 milliárd, míg amerikai riválisa csak 2,5 milliárd dollár többletet termelt. A General Morors a 2005-ös, 10,6 milliárd dolláros veszteség után 33 ezer munkahely megszüntetésével tudott lefaragni 9 milliárd dollárnyi kiadást.
A Toyota néhány hete nyitotta meg nyolcadik, 1,3 milliárd dolláros észak-amerikai összeszerelő üzemét Mississippiben, a General Motors ezzel szemben sorra zárja be gyárait. Sean McAlinden, az amerikai Autóipari Kutató Központ közgazdásza szerint Henry Ford óta egyetlen cég sem tudott olyan növekedést produkálni, mint a Toyota. A Newsweek szerint az amerikai és a japán gazdaság két zászlóshajója közötti helycserét sok egyébként fontos részleten kívül az az egyszerű tény magyarázza, hogy a Toyota olcsóbban képes kocsit előállítani, mint a detroiti óriás.
A japán cégnek 50 évbe került, hogy elérjen a csúcsra - Amerikában 1957-ben debütált a kicsiny, 60 lóerős Toyota Crown -, de a folyamatos fejlesztés Toyota-filozófiája meghozta a gyümölcsét, a felfelé ívelés töretlen. A Toyota sziklaszilárd hírnevet szerzett, a márka azonossá vált a megbízhatósággal.
A távol-keleti márka szuperhatékony gyártási módszert fejlesztett ki, amelyben a munkások például naponta ezerszer ellenőrzik a gyártósorokat a hibák kiszűrésére. A General Motors megpróbálta másolni a módszert, sikertelenül. A Toyoták értékállósága legendás, egy hároméves japán kocsi az eredeti árának az 52 százalékát tartja meg, míg a General Motorsnál ez 43 százalék. Az utóbbi öt évben a Toyota Camry volt Amerika kedvenc autója, ebből tavaly 35 százalékkal többet adtak el, mint a General Motors vezető modelljéből, a Chevy Impalából.
A General Motors az utóbbi húsz évben téves fejlesztési úton haladt - írta Newsweek -, a nagyobb a jobb elv jegyében mind hatalmasabb tömegű és erősebb, benzinfaló autókat fejlesztett és gyártott, miközben az üzemanyag csak egyre drágult. A statisztikák szerint a Toyota átlagosan minden autójával 1800 dollárral többet keres, mint a General Motors. |
A General Motors mindezek ellenére nem tartja vesztesnek magát, állítólag tárgyalásokat folytat a Chrysler megvásárlásáról. Ezzel az ügylettel egy időre megtarthatná az 1930-as években megszerzett elsőségét, az elemzők ennek ellenére úgy vélik, hogy a Toyota ezentúl már csak a visszapillantó tükrében látja majd a GM-et. A CSM Worldwide magazin becslése szerint a Toyotánál 2013-ban már csaknem 2 millióval több - összesen 10,7 millió- kocsi készül majd, mint a GM-nél, amelynek termelése 8,9 millió jármű lesz.
Kelet-Európa húzza a Toyotát
Hondának hívják az új japán csodát
Tovább gyorsulhat a hibrid-piac
Több, mint félmillió autót hív vissza a Toyota