A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) információi szerint tegnap este 10 óra előtt Fehéroroszország megkezdte a kőolaj továbbítását Magyarország felé a Barátság (Druzsba) vezetéken - közölte Ábrahám Gergely, a minisztérium szóvivője. A vezetéken a szállítás mintegy 50 órája állt, Magyarország szerdán már átállt a stratégiai készleteinek a felhasználására.
Kóka János az este folyamán egyeztetett Andris Piebalgs uniós energiaügyi biztossal, aki elmondta, hogy a szállítások visszaállításától függetlenül megtartják Brüsszelben az olajbiztonsági tanácsülést.
Kóka elmondta, hogy Európának garanciákat kell kapnia Oroszországtól és a tranzitországoktól, hogy a jövőben ilyen üzleti viták ne veszélyeztethessék más országok ellátását. Az ellátást akkor tekintjük folyamatosnak, ha a Fehéroroszország által korábban kivett mennyiség visszatáplálását folyamatos orosz szállítás fogja követni. Először a Fehéroroszország által korábban lefoglalt 79 ezer tonna olaj került vissza a vezetékbe.
Oroszország kora reggel felújította Fehéroroszországon keresztül haladó olajszállítását Európa felé - közölte csütörtökön az orosz állami olajvezeték üzemeltetője. Szergej Grigorjev, a Transznyeft cég alelnöke kijelentette: orosz olaj folyik a Barátság-vezetékben Európa felé, Fehéroroszország pedig teljes egészében visszaszolgáltatta az illegálisan lefoglalt 79 ezer tonna olajat. |
"Szerdán 20.30-kor a lengyel-fehérorosz határnál lévő Adamównál jelezték, hogy megindult a kőolajszállítás a Barátság (Druzsba) kőolajvezetéken" - közölte Tomasz Zakrzewski, a a lengyel kőolajvezetékeket üzemeltető PERN vállalat szóvivője a PAP lengyel hírügynökséggel. Anna Fotyga lengyel külügyminiszter és Piotr Naimski gazdasági miniszterhelyettes szerdán jelentette be, hogy a szállítás megindulásakor Lengyelország megosztja Németországgal az első szállítmányokat.
A krízis megoldását nagyban elősegítette, hogy Fehéroroszország szerdán eltörölte a tranzitdíjat, amelyet a területén át Európába irányuló orosz olajra rótt ki. Szerdán este ellentmondó hírek láttak napvilágot a szállítás újraindításáról. Részletek: Zavaros hírek: most akkor jön az olaj, vagy nem?
Építenünk kell egy új atomerőművet?
Kóka rábólintott - egy hétig nyitva a tartalékcsap