Adóemelés tesz keresztbe a bio-üzemanyagnak?
A német biodízel-ipar - Európában a legnagyobb - a német kormány adóintézkedését okolja a forgalom várható csökkenéséért. Nehéz a helyzet, az iparág az idén nem tudja kihasználni a kapacitásait - mondta a német ágazati szövetség (VDB) elnöke, Arnd von Wissel pénteken.
Miközben az EU nagy lelkesedéssel támogatja a bioüzemanyagok terjesztését, a német kormány nem bírta nézni, hogy a járműtulajdonosok biodízelre váltanak az erősen megadóztatott ásványi üzemanyagokról. Az így kieső adóbevételt azzal véli pótolhatónak, hogy tavaly augusztusban 9 eurócentes, 11,7 százalékos adót vetett ki a biodízel literjére, és megígérte, hogy az adót 2012-ig 45 százalékra emeli - ennyi a kőolajból gyártott dízelolaj adótartalma jelenleg.
Németország a legnagyobb biodízeltermelő Európában, a termelőkapacitás az év végén már 3,2 millió tonna volt, a 2005 végi 2 millió tonna és a 2004 végi 1,2 millió tonna helyett. Németországban az ásványi eredetű dízel-üzemanyagból tavaly 29 millió tonna fogyott.
Ha a kőolaj és az olajszármazékok ára csökken, ellenben az adó nő, akkor a biodízel egyhamar elveszíti az árelőnyét, ha máris el nem vesztette, különösen, mivel a növényi olajok drágulnak, mondta szakmai szövetség vezetője. A biodízel jelenleg literenként 3 eurócenttel olcsóbb csak Németországban, mint az ásványi dízel. A szakmai szövetség szerint az árelőnynek legalább 10 eurócentesnek kellene lennie a versenyképességhez, ugyanis biodízelből a járművek többet fogyasztanak, és a motorok szervízköltsége is nagyobb. Az adó miatt már is tavaly csökkent a forgalom: 476 ezer tonna biodízelt adtak el a német benzinkutaknál a 2005-ös 520 ezer tonna helyett. Decemberben már 47 százalékos volt a visszaesés az egy évvel azelőttihez képest.