Az új, demokrata többségű kongresszusban felerősödtek azok a hangok, amelyek a gyógyszeripari cégek reklámkampányainak korlátozását követelik. A gyors ütemben növekvő amerikai gyógyszeripar lényegében bármit elér, amire szüksége van a kormányzatnál vagy a törvényhozásban - írta a hétfői The New York Times, megjegyezve, hogy az utóbbi időben azonban egyre több a kétely és a bírálat.
A gyógyszerreklámok elleni fő bírálat 2004-ben robbant ki, amikor a Merck vállalat kénytelen volt visszavonni széles körben reklámozott Vioxx nevű fájdalomcsillapítóját, amelyről kiderült, hogy jelentős mértékben növeli szívinfarktus kockázatát.
A profitnövelésre törekvő, minél több és újabb gyógyszert forgalmazó gyártók a kritikusok szerint nem várják meg a tapasztalatokat, és sok esetben felelőtlenül reklámozzák termékeiket.
Billy Tauzin, az amerikai gyógyszerkutatók és -gyártók szövetségének elnöke elmondta, hogy 27 vállalat tavaly önkéntes alapon reklámkorlátozást fogadott el. Arra kötelezték magukat, hogy "megfelelő" ideig nem reklámozzák a tévében és az interneten a gyógyszereiket abból a célból, hogy az orvosok tapasztalatokat szerezhessenek a kockázatokról és az előnyökről. Konkrét időt azonban nem állapítottak meg. A Bristol-Myers Squibb 12 hónapos, a Johnson & Johnson, valamint a Pfizer 6 hónapos türelmi idő betartását ígérte. A bírálók ezt kevésnek tartják és azt követelik, hogy a szövetségi élelmiszer- és gyógyszerügyi főhatóságot, az FDA-t ruházzák fel a reklámok korlátozásának jogával, a korai hirdetések betiltásával. Egyes vélemények szerint az új gyógyszereket két éven át nem szabadna reklámozni.
A The New York Times Adrien Thomast, a Johnson & Johnson alelnökét idézte, aki arra figyelmeztetett: bárkinek, aki a reklámok betiltását tervezné, mindenekelőtt eszébe kell, hogy jusson az amerikai alkotmány első kiegészítése, amely szerint a szólásszabadságot még korlátozott időre sem lehet felfüggeszteni. A gyógyszercégek azzal is érvelnek, hogy a reklámok fontos szerepet játszanak a betegek tájékoztatásában. A felmérések ezt azonban nem erősítik meg, 10 fogyasztóból csak 1 gondolja ezt így, a legtöbben nem a tévéből tájékozódnak, hanem orvosuktól kérnek tanácsot.
Alkotmánybírósághoz fordulnak a gyógyszergyártók
Átrendeződés az orosz gyógyszer-piacon
Tízezres leépítés a legnagyobb gyógyszergyártónál