A 358 töltőállomást üzemeltető, piacvezető Mol Nyrt. 38 százalékos kiskereskedelmi piaci hányada például máris jóval nagyobb, mint amekkorát más nemzeti olajtársaságok birtokolnak saját országuk benzin- és gázolajpiacából – válaszolt a lapnak a társaság kiskereskedelmi tanácsadója. Oswald Brockerhoff szerint ez akadálya is lehet a további jelentős bővülésnek, netán valamely versenytárs kútjai felvásárlásának. A kutak száma, illetve forgalma optimális piaci pozíciót jelent a Molnak.
Lassú növekedésre rendezkedett be az élboly másik két társasága, a Shell és az OMV is. Előbbi a Total, utóbbi a Q8, az Aral és a BP bekebelezésén van túl. 185 kútjával a hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piac ötödét birtokolja a Shell, s várhatóan rövidesen újabb egységgel bővülhet a debreceni autópálya mentén. A cég számára azonban a növekedés fő eszköze a hálózat szolgáltatásainak a növelése – válaszolt a lapnak Varga István elnök-vezérigazgató.
Az OMV-nek 170 üzemanyagtöltő állomása van, ezek számát folyamatosan növeli, évente három-öt új építésű kúttal. Forgalma alapján 15 százalékosra teszi cége piaci hányadát Müller Zsolt hálózati igazgató. A stabil negyedik hely a 127 kutas Agipé.
Annál nagyobb mozgás várható a középmezőnyben. Hamarosan a csoport élére ugrik a hazai üzemanyag-kiskereskedelem évek óta egyetlen új nagy szereplője, a Lukoil. Az orosz társaság először az osztrák AVA cég Avanti kútjait festette át piros-fehérre, az idén a ConocoPhillips Jet márkanevű töltőállomásait keríti sorra. Ezzel hálózata 74 egységesre bővül, piaci hányada eléri a 7-8 százalékot. Ám ennél látványosabb erősödési tervei vannak, egyelőre nem tudni, kinek a rovására.
Legalább három új építésű egységgel bővül az idén a most 40 Esso benzinkutat működtető ExxonMobil is, folytatva a hálózat dinamikus bővítését – tudta meg a lap a kft. ügyvezető igazgatójától. Bóth Ferenc csaknem 10 százalékosra tette részesedésüket azokban a térségekben, ahol beruházásokat hajtottak végre.
A piac mára befogadta a középmezőnybe beágyazódott hipermarketkutakat is, amelyek indulásukkor alacsony áraikkal keserítették meg az összes üzemanyag-piaci szereplő életét. Az éllovasokat azóta áraik csökkentésére, szolgáltatásaik bővítésére, javítására kényszerítették, a kicsiktől pedig piacot szereztek. A Tesco-kutak a Mol számára is egyre nagyobb versenyt támasztanak a piac nagy szereplői és a két éve hódító Lukoil mellett – ismerte el Oswald Brockerhoff. Magyarországon egyébként jóval nagyobb a hipermarketek koncentrációja, mint Nyugat-Európában – mutatott rá.
( 1 ) | ( 2 ) | következő >> |