A megszorító intézkedések ellenére az élelmiszer árak a 2006 augusztus-novemberi időszakban általában a négy évvel korábbi szinten mozogtak, míg a háztartási vegyiáruk árszintje ebben az időszakban 10 százalékkal csökkent - áll az ACNielsen legfrissebb felmérésében. A piackutatók tapasztalatai szerint a kereskedelem koncentrációjának, a modern bolttípusok előretörésének, és az ezzel járó akcióknak köszönhető az átlagos fogyasztói árak stabilitása, sőt némi csökkenése.
A bolttípusok közül élelmiszernél a diszkontok és a hazai láncok növelték piaci részesedésüket az önálló kis boltok rovására. A háztartási vegyiárunál a drogériák és a diszkontok erősítették piaci pozíciójukat. Itt viszont a hazai láncok és az önálló kis boltok részaránya csökkent 1-1 százalékponttal. |
A "hard diszkontok" terjeszkedésének egyik következménye, hogy növekszik a kereskedelmi márkás termékek piaci részesedése. Az ACNielsen által felmért élelmiszerekből a diszkont eladás 33 százaléka jutott saját márkás termékekre 2004 december-2005 novemberben, egy év múlva pedig már 45 százalék. A "non food" kategóriákban is erősödtek a diszkontok kereskedelmi márkái: értékben mért eladásuk a diszkontokban az előző évben még 36, de 2005 november-2006 októberben már 46 százalék.
Az ACNielsen által felmért élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben 7 százalékkal 1.000 milliárd forint fölé nőtt tavaly, a háztartási vegyiáruké 5 százalékkal nőtt tavaly. |
A legnagyobb forgalmú élelmiszer kategóriákban, - a top 10-re az összes bolti eladás több mint 50 százaléka jut - általában emelkedett az értékesítés, a szénsavas üdítőital kivételével.
A forgalom növekedését tekintve listavezető a feldolgozott húskészítmény 9 százalékkal, majd a sör következik 1, a sajt pedig 10 százalékkal. A szénsavas üdítő mutatója mínusz 1 százalék, ami gyakorlatilag stagnálást jelent. Nőtt a kávé 1 százalékkal, a klasszikus gyümölcslé 8, az ásványvíz 11, a gyümölcsjoghurt 6, a hűtött szeletes édesség 10 és a száraz tészta forgalma 2 százalékkal.
Az ACNielsen által vizsgált 57 háztartási vegyiáru kategória együttes évi forgalma meghaladja a 250 milliárd forintot. A legnagyobb forgalmú mosópor piaca értékben 6 százalékkal bővült. A sorrendben következő toalett papíré és nadrágpelenkáé 9-9 százalékkal, a dezodoré és az általános tisztítóké 6-6, az öblítőé 11, a tusfürdőé 6, a samponé 4, a fogkrémé 1, a mosogatószereké pedig 3 százalékkal. A háztartási vegyiáru értékben mért forgalmából a hipermarketek 38 százalékkal, élelmiszerből 28 százalékkal részesedtek 2005 november-2006 október között. A közlemény megjegyzi, hogy ezek az arányok csak minimálisan növekedtek, mivel az újabban nyitott üzletek a korábbi évekhez képest kisebb alapterületűek.
Biatorbágy határában az Aldi: ki lesz az áldozat?
Újabb pert bukott a Wal-Mart