Az ÁAK-é lesz az Alföldi Koncessziós Autópálya
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. opciós jogával élve, 40 százalékos részesedése mellé megvásárolja az M5-ös sztrádát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. 60 százalékát is, így a társaság teljes egészében a birtokába kerül - tájékoztatta Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szakállamtitkára, szerdán az MTI-t. Hozzátette: mivel a 60 százaléknyi részvény árát a koncessziós szerződésbe foglalt képlet szabályozza, így nagyságrendileg mintegy 80 millió euróba (20 milliárd forintba) kerül.
Tekintettel arra, hogy az AKA alacsony saját tőkével és magas banki kölcsönnel működött, így a döntésről az ÁAK-nak tájékoztatnia kellett a mintegy 900 millió euró hitelt nyújtó bankokat, és jóváhagyásukat kellett kérnie, amelyre a pénzintézetek március 12-ig válaszolnak. Felsmann Balázs kiemelte, hogy bár a bankok határozhatnak a hitelszerződés felbontásáról is, ám véleménye szerint jóváhagyásuknak nem lehet akadálya, mert a pénzintézetek az államot jó adósnak tekintik. Azután várhatóan március közepén a GKM, mint alapító utasítja az ÁAK-t, hogy hivatalosan is kezdeményezze az AKÁ-nál a részvényopció lehívását. Az értesítés elküldését követően 60 nappal, legfeljebb 120 nappal lezáródhat a részvény opció lehívásának folyamata, és az ÁAK birtokába kerülhet az AKA. Felsmann Balázs szerint optimális esetben így május közepén megtörténhet a társaság részvényeinek átvétele és a 80 millió euró kifizetése.