Az M7-esen tesztelik az elektronikus díjfizetést
Az intelligens útdíjfizetési technikának köszönhetően egyre egyszerűbbé válik a használatarányos, és így az igazságos útdíj elszámolásának megvalósítása. A Magyarországon is alkalmazni kívánt rendszert a gyakorlatban demonstrálja a T-Systems (Magyarország) és a Satellic Traffic Management (Németország).
A Balaton mellett kialakítottak egy demonstrációs szakaszt, ahol a műholdas helymeghatározáson alapuló útdíjbeszedési technikát mutatják be. Ez a rendszer nem igényel út menti infrastruktúrát, így díjadatgyűjtő hidakat, fizetőkapukat sem. Ezért az itt bemutatott díjfizetési technológia ideális megoldást jelenthet – mondta Ablonczy Balázs, a T-Systems üzletágvezető-helyettese a Népszavának.
A hozzávetőleg 30 kilométer hosszú demonstrációs szakasz az M7-es autópályán, valamint a közeli első- és másodrendű főutakon halad. Az útdíjfizetési rendszer műszaki alapeleme a járműbe épített miniszámítógép. Az úgynevezett on-board unit (OBU) lehetővé teszi az automatikus és használatarányos díjszedést. A matricás rendszertől eltérően itt a ténylegesen megtett útszakaszért kell fizetni. Az úthasználati díjszabás sávosan is kialakítható, például az út besorolásától, a jármű típusától vagy az utazás időpontjától függően. A fedélzeti egység működési elve két bevált technológiára épül: a műholdas helyzetmeghatározásra (GPS) és a mobilkommunikációra (GSM). A díjbeszedésnek ez a módja megfelel az Európai Unió azon elvárásának, hogy biztosítani kell az úthasználatidíj-rendszerek együttműködési lehetőségét.
További halogatás útdíjfronton
Januárban 24 százalékkal több sztrádamatrica fogyott
M15, M70, M9 - áprilistól már csak matricával