A napokban tartott egyeztetésen ugyanis kiderült, hogy az amúgy szokásos mód tiltakozó-pereskedő civil szervezetek egyike vette magának a fáradtságot, és saját maga próbált kidolgozni új tervet, nyomvonalat.
Arról a bizonyos észak-budai szakaszról van szó, amit az óbudai önkormányzat már kitornászott maga felől északabbra, nyilván oda, ahol kisebb települések kisebb lobbi-erővel próbálkozhatnak csak tiltakozni. Ha a hárításnak ez a láncolata folyhatna tovább határtalanul, akkor lassan ott tartanánk, hogy az M0-ás valahol Esztergom magasságában kerülné meg Budát, hogy aztán a Pilis mögött kanyarodjon vissza dél felé, ahonnan már nincs is annyira messze az M1-es, meg se kellene tehát egy szakaszt építeni, ugyebár.
Az apró probléma, hogy a Duna-híd viszont már épül, nincs mese, azt a fránya M0-ást mégiscsak ott kell folytatni, ahol átér Pest felől. További szkepszisem oka, hogy időközben a civilek koncepcióját is elkezdték ellenezni más civilek. A terv szerint alagút vezetne át majd a 11-es felé, nos a békásmegyeriek és budakalásziak szerint az alagútból kijutó szennyezett levegő fogja majd veszélyeztetni az ő egészségüket.
A történet lényege: ha valaki eddig azt hitte, hogy csak csupán az öntudatos civil szféra verekszik a gonosz államhatalommal, hát téved. A szűkebb érdekek védelmében a civilek habozás nélkül nekiesnek a civileknek is. A tudósítások másfél éves késlekedésről beszélnek, én vagy másfél évtizedesről beszélek, igaz, ennek nem csak a lokális demokrácia gyönyörűségében lubickoló civilek az okai. De ha egyszer az állam végre már megépítené ezt a szerencsétlen körgyűrűt, most már jó lenne megegyezni és tényleg építeni.
Egyébként azért sem teljesen érthető, miért próbál minden település vadul tiltakozni, mert a létező szakaszok mellett látható, hogy a környékbeli települések mennyire sokat fejlődnek a pálya közelsége révén. És azt is gyanítom, hogy az egy irányba pöfögő, bedugult autótömegtől még Budakalász és Békásmegyer is többet szenved, mint egy a forgalmat ütemesen levezető körgyűrű-szakasztól, az is csak nekik rossz, ha az új Duna-hídról jövő forgalmat nem lesz még hová tovább futtatni.
Mindenesetre, ha most sem sikerül tiltakozások és perek nélkül folytatni az építkezést, belekezdek annak a hatalmas civil szerveződésnek a megalakításába, amely kétmillió, a körgyűrű hiányától fulladozó budapesti nevében kezd harcba az őket sakkban tartó településekkel és környezetvédőkkel szemben.
Márványi Péter jegyzete