A hazai bankhálózat útkeresésének kezdeti lelkesedését jellemzi, hogy a 90-es években folyamatosan zárták be a fiókjaikat a Magyarországon tevékenykedő pénzintézetek. Olyan alternatív banki megoldások jelentek meg ugyanis a piacon, mint az internetes bankolás, a call centerek, az intelligens ATM, vagy éppen a mobil bankig.
Ésszerűnek tűnt tehát leépíteni a személyes tanácsadói állományt, ezzel is lejjebb szorítva a bérköltségeket. Arról nem is beszélve mennyibe került akkoriban a dizájn. Nem titkolt cél volt ugyanis, hogy az ügyfél ugyanúgy tátsa a száját a berendezésre, a hatalmas pálmákra, és az aranyozott pultra, mint a kifogástalanul öltözött, és rendkívül segítőkész üzletkötő visszautasíthatatlan ajánlatára. A dolgok odáig fajultak, hogy a tervezők álmaikban már a fiók nélküli önműködő bankokról vizionáltak.
Banki betétek, hitelek, szolgáltatások teljeskörű összehasonlítása a Privátbankáron |
A magyarországi, és térségi helyzet annyival speciálisabb, hogy egyrészt éppen azokban a társadalmi rétegekben alacsony az információhoz való hozzáférés esélye, amelyek potenciális hitelfelvevők lehetnének, másrészt alacsony az intézményekkel szembeni bizalom. Arról nem is beszélve, hogy az automatikus rövid táv-tranzakcióknál a bankoknak nincs sok esélyük arra, hogy újabb ajánlatokat tegyenek.
Nem meglepő tehát, hogy a most ocsúdó hazai bankok szinte mindegyike legalább 40 százalékkal tervezi bővíteni fiókhálózatát. Leszámítva talán a piacvezető OTP-t, és a Takarékszövetkezetet. Szakértők szerint nagy potenciál rejlik a budapesti peremkerületekben, ahonnan az utóbbi években gyakorlatilag eltűntek a bankok. Itt ugyanis annyi ember él, mint a nagyobb megyeszékhelyeken.
A legnagyobb probléma ugyanakkor megtalálni a megfelelő munkaerőt. A Gazdasági Rádió által megkérdezett szakértők egyetértettek abban, hogy százas nagyságrendű hiány tátong a munkaerőpiacon a banki alkalmazotti területen. A felsorolt okok széles skálán mozognak. A fiókokban dolgozók ugyanis nem szívesen kezelnek készpénzt, könnyen átcsábíthatóak a konkurenciához, és nem egy esetben éri őket a bírálat, hogy nem barátságosak az ügyfelekkel.
A bankok foglyai vagyunk?
Miért pont ilyen lett az új OTP logo?
Chip, PIN-kód - mégsincs biztonságban a bankkártya
Itt tartunk: százból csak három maradhat
Borbély Péter