Az államtitkári értekezlet elé egyébként éppen ma kerül a program, s Kálnoki Kis feltételezése szerint nem lesz vele probléma, miután az eddigi egyeztetések simán zajlottak. A gazdaságfejlesztési program elsődleges célja a záhonyi térség nemzetközi logisztikai szerepének növelése - írja a Világgazdaság.
Ezzel a magyar programmal összefügg, de nem azonos vele az Oroszországgal és Ukrajnával régebb óta zajló tárgyalássorozat, amelynek keretében – ugyancsak jövő szerdán, Záhonyban – tartják, ezúttal miniszterhelyettesi szinten a háromoldalú munkacsoport ülését. Ez elsősorban a vasúti logisztikai fejlesztésekkel, a vasúti versenyképesség növelésének a lehetőségeivel foglalkozik.
Az elmúlt időszakban egyébként számos olyan két-, illetve háromoldalú tárgyalást tartottak a három ország képviselői, amely a záhonyi nagyprojekt előkészítésének a sorába illeszkedett. Ilyen volt például februárban, Kijevben egy magas szintű tárgyalás, amelyen döntöttek a záhonyi háromoldalú projektet előkészíteni és felgyorsítani hivatott munkacsoport felállításáról, s arról, hogy a nyárra hatástanulmányokat készítenek. A záhonyi tervek szóba kerültek az ukrán miniszterelnök budapesti látogatásán is, de folytak egyeztetések részterületeiről például a három ország vasúti vezetői között is - olvasható a Világgazdaságban.
A záhonyi nemzetközi vasúti logisztika fejlesztése nemzetközi összehasonlításban is nagyprojektnek számít. Ez az egyik legnagyobb európai átrakóhely, ahol a széles és a keskeny nyomtáv találkozik, s amelyen keresztül a távol-keleti és az orosz áru eljuthat Európába és visszafelé. Lévén az ötös európai korridor uniós prioritás, EU-pénzekre is számítanának a fejlesztésekhez.
A Világgazdaság információi szerint nemzetközi befektetők is érdeklődnek a projekt iránt: járt már egy hongkongi küldöttség Magyarországon és szlovén cégek – így a koperi kikötővállalat – is érdeklődnek. Jelenleg a térségben mintegy húsz cég folytat logisztikai tevékenységet, több mint negyven telephelyen.
Idén meglesz az ezres: mi újság autópálya-fronton?
A MÁV jövőre is megkapja a magáét
Logisztikai központok fejlesztésére 70 milliárd jut
Világgazdaság