Ibolya azt vette észre, hogy egyik napról a másikra ide-oda dobált kisegítő lett a vállalatnál. Korábban mindegyik főnök őt kérte, ha feljegyzést, levelet akart diktálni, gyorsíróként ő volt a legjobb és a legprecízebb. A cég elektronizálását követően viszont szigorúan ellenőrzött normává vált, hogy a vezetők is maguk írják leveleiket. Ilyen és hasonló példák tucatjával sorolhatók - a technikai fejlődéssel és a világgazdasági átrendeződéssel a gyors- és gépírónői szakma csak egy az eltűntek közül. Kézdi Gábor és Varga Júlia egyetemi oktatók, kutatók azonban nemcsak a világ gyors változásával érvelve kérdőjelezik meg azokat a - közmegegyezéssé érett - állításokat, hogy az oktatás nem felel meg a munkaerő-piaci igényeknek, és Magyarországon túl kevés a szakmunkás és túl sok a diplomás, hanem az elmúlt évek és évtizedek tapasztalataival is.
Szerintük tévhit, hogy a diákok irányítása, a hiányszakmák meghatározása, az ezekben nyújtott képzések arányának növelése megoldaná a gondokat. Mi több, ez csak tetézi a bajokat. A felsőoktatásból vett példákkal illusztrálják, hogy általában a fogyasztók - ez esetben a diákok, illetve szüleik - döntenek jól. Hiszen, ha valóban túlkínálat lenne diplomásokból, akkor az árnak - a fizetéseknek - csökkennie kellene. Márpedig annak, hogy a diplomások kereseti előnye mérséklődne, egyelőre nincs jele. A tények azt sem igazolják, hogy műszaki végzettséggel könnyebb az elhelyezkedés, magasabbak a keresetek, mint jogi vagy közgazdasági diplomával.
Jóval több adóforintba kerül - mutatják ki -, ha szakmák és szakok szintjén meghatározott keretszámok alapján lehet bekerülni egy-egy intézménybe. Így sokan olyan szakon kezdenek tanulni, ahol munkaerő-piaci esélyeik kisebbek, vagy csak nincs kedvük az adott szakmához. Többségük a végzést követően szerez újabb - piacképesebb vagy hozzá közelebb álló - képesítést, aminek költségeit is részben vagy egészben az adófizetők állják. Ez is az oka - állítják -, hogy a keretszámok részletes központi szabályozása nálunk "felvilágosultabb" országokban soha nem volt szokás, illetve régen kiment a divatból. Ráadásul a tények azt mutatják, hogy azok, akik saját vagy gyermekeik sorsáról döntenek, sokkal jobb döntéseket hoznak, mint az oktatáspolitikusok.
Karriertanácsok
Több mint 4000 állás vár betöltésre - KATTINTSON! |
Semmi alapja annak, hogy egy hasonló mechanizmus most másképp működne. Már csak azért sem, mert például a foglalkoztatási hivatal által rendszeresen közzétett, keresett és romló pozíciójú szakmák között sokszor átfedés van, az egyik régióban keresik, a másikban nincs szükség rá. Vajon ennek alapján hogyan dönti el az oktatáspolitika, hogy csökkenteni vagy növelni kell-e a lakatosok, forgácsolók vagy éppen kárpitosok számát? |
A munkaerőpiac igényeinek megfelelő oktatási szerkezet kialakítása - ebből következtetve - aligha jelenti azt, hogy az iskolai képzés a vállalatok éppen aktuális igényeinek tegyen eleget. Az oktatás célja - szögezik le a kutatók - az, hogy az életpálya egészére nyújtson megfelelő alapot. A rugalmas alkalmazkodásra csak azok képesek, akik bizonyos alapkészségek birtokában vannak, amelyek csak gyerek- és fiatalkorban sajátíthatók el. Épp ezért - véleményük szerint - a fiatalkori oktatásra és a szegény családok gyerekeire kellene sokkal többet költeni, a képzési szint és szakma választását pedig rá kellene bízni az érintettekre, a leendő tanulókra és családjaikra.