Így is lehet: újra nyereséges az osztrák államvasutak
Az idei eredményhez 60 millió eurós ingatlan-eladás - a tavalyi 32 millió eurós értékesítés után - és 90 milliós vagyon-visszatérítés járult hozzá. Ez utóbbi egyszeri bevételt kizárólag a vasút fejlesztésére fordítják.
A bevételek persze messze nem elegendők a fejlesztési tervekhez: jövőre az ÖBB 2 milliárd eurót költ beruházásokra az idei 1,8 milliárd és a tavalyi 1,9 milliárd után. Ehhez a tőkepiacról is bevonnak pénzt, jövőre 1,6 milliárd euró értékben. Az ÖBB adóssága jelenleg 6,5-7,5 milliárd euró, és jövőre nőni fog, mondta Huber.
A vasút jövő évi költségvetését még nem véglegesítették, mert még nem tudni pontosan, mennyi lesz az állami támogatás. Ez az idén 1,6 milliárd euró volt a tavalyi 1,8 milliárd helyett, és jövőre egészen biztosan tovább csökken.
Az ÖBB jövőre is folytatja a költségcsökkentést, mindenekelőtt az egészségbiztosítási kiadásoknál. Noha fejleszteni akarják a betegellátást, az képtelenség, hogy a dolgozók "egy bizonyos" 10 százaléka teszi a betegállományok 50 százalékát, mondta Huber.
Folytatják a leépítést is. Az ÖBB 2003 óta 6200 alkalmazottjától vált meg, közülük 2500-an idén távoztak. Ezren végkielégítést kaptak, a többiek nyugdíjba mentek. Az idén a leépítés 30 millió euróba került. Jelenleg 46 200-an dolgoznak a vasútnál, jövőre várhatóan további 2000-en távoznak.
Hatalmas mínusz: 81 millárd a MÁV idei vesztesége