Mi indokolja az ingatlankeresők sikerét az interneten?
Az Ingatlan.net lakóingatlan vásárlási szokásokra kiterjedő felmérése szerint a megkérdezettek 61 százaléka az interneten keres magának lakóingatlant és az eladók 41,6 százaléka hirdeti ingatlanját on-line formában. Ez az arány a kereskedelmi ingatlanok körében még magasabb.
Az ingatlankereső portálok sikerét több tényező indokolja. Egyrészt az ingatlanok természetéből adódóan az árak állandóan változnak és ezek a portálok képesek követni az aktuális változásokat, hiszen az eladónak érdekében áll frissíteni az adatokat, ezért például piackutatásra rendkívül jól használhatóak, mely állandó látogatókat eredményez. Másrészt jó pár olyan adat van egy ingatlannal kapcsolatban, melynek megjelenítését az internetes megjelenítés támogatja; korlátlan képet lehet felvinni egy ingatlanról, az épület jellemzőit számokkal ki lehet fejezni (pl. ár, méret, üzemeltetési költség), melyek segítenek a gyors és hatékony keresésben. Az azonos paraméterek segítségével szelektálni lehet az ingatlanokat, vagy akár összehasonlítani azokat.
Míg a tematikus keresők egy szakterületet fognak át, például az ingatlanpiacot, a speciális keresők ezen belül is egy-egy kiválasztott részpiacra koncentrálnak, csak lakásokat, vagy csak irodákat lehet rajtuk keresztül keresni. Ennek óriási előnye, hogy minél specifikusabb egy-egy portál, annál több információt találhatunk meg egy bizonyos termékről, annál inkább úgy érezheti a látogató, hogy érdeklődéséhez legjobban igazodó, személyre-szabott szolgáltatást, felmerülő kérdéseire megfelelő választ, tanácsot kap. Ezen kívül a kisebb adatbázist könnyebb karban tartani, azaz naprakészebb információkat tud nyújtani. Az ilyen jellegű portálok azonban komolyabb marketing munkát igényelnek, hiszen nem csak az adatbázis szűkített, hanem a felhasználók köre is, tehát jól pozícionált hirdetéseket kell elhelyezni, hogy a látogatók aktív felhasználókká váljanak és egyrészt használják a honlapot, másrészt ajánlják azt körükben.
Hogyan válaszol az off-line ingatlan világ az on-line kihívásokra?
Az ingatlan tanácsadó cégek különböző formában vannak jelen az interneten, minden egyes tanácsadó cégnek van saját honlapja, egyesek a globális website-ot fordítják magyarra, mások már speciálisan a magyar piacra készítik el saját honlapjukat és aktualitásokkal tűzdelik meg azt. A vezető tanácsadó cégek már felismerték hogy az internet kiváló marketing eszközként is használható, így on-line hirdetnek, támogatnak különböző ingatlanos hír-portálokat, adatbázisokat, saját adatbázisokat építenek fel a neten, és megteremtik saját érdekszövetségeiket, kapcsolataikat az internet világában is.
Nagy kérdés, hogy a semleges - nem tanácsadói hátterű - ingatlanpiaci portálok konkurenciái lehetnek–e a jövőben a profi ingatlan-tanácsadóknak azzal, hogy az ingatlant keresők már on-line ki tudják választani az ingatlant! Rövidtávon semmiképpen sem, hiszen szükség van a tanácsadók szakértelmére, profizmusára, hogy az ingatlan kiválasztása, a költözés akadálymentesen bonyolódjon le. Amit a fejlődő portálok ehhez hozzá tudnak adni az az, hogy felhívják a figyelmet a gyakori problémákra, általános tanácsokat adnak a keresőknek. Nem pótolják azonban az ingatlan tanácsadásban még mindig fontos a személyes kapcsolattartás, illetve a szakértői hozzáállás. Az is természetes, hogy ezek a portálok még nem tudnak egy-egy ingatlannal kapcsolatban véleményezést, értékelést tenni. De általánosságban már tanácsadóvá léptek elő, hiszen hasznos információkkal, ingatlanajánlatokkal, piaci elemzésekkel látják el a ingatlankeresőket, akik az első ingatlanpiaci impulzusokat nem a tanácsadóktól, hanem a honlapoktól kapják, ezek az impulzusok pedig a bizalom kialakulásának fő mozgatórugói. Az így kialakuló bizalom pedig a tanácsadás alapja.
Számoljon velünk! |
Érdekes megfigyelni, hogy a portálok indulásánál az ingatlanok közvetlen kapcsolattal voltak feltüntetve, de idővel egyre több ingatlan-tanácsadó cég csatlakozott ezekhez a portálokhoz, kifejezetten így van ez a lakóingatlan piaci portáloknál, az ingatlanok közel 85-90%-át már ingatlan-tanácsadók rakják fel. Az internet és a már kialakult ingatlankereső portálok már abban a stádiumban vannak amikor nem lehet figyelmen kívül hagyni őket… Nem hiszem, hogy az internet átveszi az ingatlan-tanácsadók szerepét, mert előbb-utóbb ők is csatlakoznak, csatlakozni fognak a már kialakult rendszerekhez.