A látszat kétségtelenül azt mutatja, hogy télen sokkal veszélyesebb közlekedni. Ez alapján joggal gondolhatnánk, hogy amelyik gumiabroncs jó a téli havas, csúszós, latyakos utakra, az megfelel a nyári, kellemesebb körülmények között is. Ez azonban egyáltalán nincs így - áll a Goodyear szerkesztőségünkhöz eljuttatott összefoglalójában.
A téli gumiabroncs ugyanis hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik nyáron, mint fordítva. A Goodyear mérései szerint száraz úton új téli gumikkal a fékút akár duplájára is növekedhet az új nyári garnitúrához képest - nem is beszélve a tavasszal már rendszerint jócskán elhasznált téli készlet "teljesítményéről”.
Nyári gumiabroncsokra egyébként az összeállítás szerint akkor érdemes áttérni, amikor a hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok fölé emelkedik. Ez az a határ, ameddig a gumikeverék sajátosságai miatt a téli abroncsokkal biztonságosan lehet közlekedni.
A leggyakoribb tavaszi kérdések közé tartozik, hogy érdemes-e új garnitúrát venni, vagy elegendő felszerelni a tavalyi készletet. A Goodyear szakemberei szerint a nyári gumiabroncsoknál akkor ajánlott a csere, ha a minimális profilmélység nem éri el a 2 millimétert. Ha az ún. mintaárok mélysége a 2 mm-t nem éri el, akkor a gumiabroncs már balesetveszélyes, mert számos paramétere (fékút, tapadás, stb.) jelentősen romlik.
A négy évszakos, tehát nyári és téli viszonyok között egyaránt használható gumiabroncsok vásárlását azoknak érdemes megfontolni, akik keveset használják az autójukat, és zordabb teleken szívesebben választanak más közlekedési eszközt. A négy évszakos gumik speciális mintázattal rendelkeznek és különleges összetételű gumikeverékből készülnek. Ennek megfelelően a téli-nyári gumiváltás és a tárolás költsége megtakarítható. |
A gumiabroncsok cseréjével együtt mindképpen érdemes megvizsgálni a szelepek állapotát. A gumiszelepeknek hatalmas centrifugális erőhatást kell elviselniük, ezért idővel eldeformálódnak, megdőlnek, emellett emellett öregednek is, a hajszálrepedéseken pedig nagy mennyiségű levegő szivároghat el. Cseréjük az új gumiabroncsok ára mellett elhanyagolható kiadást jelent, sokan mégis elhanyagolják - tanácsolják.
A Goodyear felmérései szerint az európai autóvezetőknek évente átlagosan 141 napot kell vezetniük nedves utakon. Az összes gyártó egybehangzó véleménye szerint a legveszélyesebb jelenség az ún. vízenfutás (aquaplaning), melynek megfelelő kezelése még a tapasztalt sofőröknek is komoly kihívást jelent. Olyan nyári gumiabroncsot érdemes tehát választani, mely - amellett, hogy árban és vezetési stílusban igazodik az igényeinkhez - egy kiadós nyári zápor közepette is biztonságosan helytáll – állapítja meg az összefoglaló.