A javaslat abból indul ki, hogy a tagállamok között esetenként jelentős eltérések vannak az üzemanyagot terhelő adók mértékében, s ez torzítja a liberalizált belső piacon kialakult versenyhelyzetet. Ugyanakkor „üzemanyag-turizmushoz” vezet: bizonyítható, hogy az áruszállító tehergépkocsik aszerint alakítják útvonalukat, hogy hasznukra váljon az egyes tagállamok alacsony üzemanyagadója. Ezzel a környezetszennyezés bizonyos útvonalakat fokozottan sújt.
„Meggyőződésem, hogy a szabad versenyre nyitott európai szállítási piac nem viseli el, hogy szélsőséges különbségek legyenek a tagállamok által alkalmazott üzemanyagadó-mértékek között. Ez jelentős torzulást okoz, és munkahelyeket is veszélyeztet. Az is fontos, hogy a szállításra vonatkozó javaslatok hozzájáruljanak a melegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséhez, hiszen a közúti áruszállítás felelős a 25 tagú EU-ban kibocsátott széndioxidmennyiség 19,3 százalékáért” - fejtette ki Kovács László vám- és adóügyi EU-biztos.
A fogyasztási adó egy szállítási cég költségeinek 18 százalékát teszi ki, az olcsóbb üzemanyag vásárlása így döntő fontossággú. A nagy teherszállító járművek egy tanknyi üzemanyaggal 1500-3000 kilométeres távot tesznek meg. Emiatt a nemzetközi fuvarozók vagy azok a szállító cégek, amelyek országhatár közelében működnek, kihasználhatják a fogyasztási adóban jelentkező eltérést. Megdöbbentő, hogy a szállítók összességében évente többmillió kilométerrel vezetnek többet csak azért, hogy olcsóbb üzamanyagot vásárolhassanak.
A szállítási szolgáltatás teljes liberalizációjával egyidőben a belső piac zökkenőmentes működését akadályozó tényezőként jelentkezik az üzemanyag-illeték harmonizációjának hiánya. A kereskedelmi célt szolgáló üzemanyagok adójával kapcsolatban először 2002-ben jelent meg egy javaslat, amelyet 2005-ben visszavontak azt követően, hogy a Bizottság bejelentette abbéli szándékát, hogy átfogó hatástanulmány alapján tervez jogszabályt alkotni az ügyben.
A Bizottság közleményben vállalta, hogy megvizsgálja a tagállamok által alkalmazott üzemanyagilletékek közötti eltérések csökkentési módozatait. A szabályozás előkészítésekor messzemenően figyelembe veszik a nemzetközi környzetvédelmi egyezményeket, így a kiotói egyezményben vállalt kötelezettségeket. Egy másik közleményebn a Bizottság kifejezte szándékát, hogy még ebben az évben javaslatot tegyen a kereskedelmi dízelolaj adója ügyében. A vonatkozó jelenlegi európai szabályozás 2003 óta van érvényben.
50 év kellett a Toyotának a csúcshoz
Nem kicsit, nagyon elszaladtak az árak
Áfás számla: felejtse el!
Börtönnel büntetné a hamisítókat az unió
Forrás: euractiv.hu