A nehéz teherkocsik üzemeltetőinek a szakmai egyeztetések során kiválasztott mintegy két tucat közúti szakaszon kell majd fizetniük az utak igénybevételéért.
A személykocsival utazóktól a közutakon továbbra sem szednek majd útdíjat. Egyes, ma még ingyenesen használható autóutak azonban a személyautósok számára is fizetőssé válnak majd. A legkisebb járműosztályban (D1) azokon a pályarészeken szednek áprilistól díjat, amelyek kiépítettsége nem éri el az autópályákét, de a sztrádák "meghosszabbításaként”, gyorsforgalmi útként működnek. Ilyen útrész például az M15-ös, az M70-es, illetve az M9-es út. (Számos díjasnak szánt szakasz még meg sem épült. Például az M3-as és az M6-os később készülő határ közeli részei.) A korábbi híresztelések ellenére nem lesz fizetős viszont a személykocsiknak a 2/A út. Ez az útvonal ugyanis jelenleg nem minősül autóútnak, s ezt a szakaszt a tervek szerint csak akkor vonják be a díjszedési rendszerbe, ha már megtörtént az átépítése autópályává. Az új fizetős szakaszok végleges listája a tervek szerint péntekre készül el. A gazdasági tárca várhatóan akkor hirdeti ki a kormánydöntés alapján megalkotott új díjszedési rendeletét.
A közlekedési tárca a jövőben az autópályákon használatoshoz hasonló mobil ellenőrző kocsikkal figyeltetné a kijelölt utakat. Ez az ellenőrzési rendszer – miként az autópályákon is – rendszámfelismerésen alapulna. Vagyis a készülő videofelvételek alapján szűrnék ki a bliccelőket. Az utakon cirkáló ellenőrző kocsik kamerás rendszerrel történő felszerelése egyenként megközelítőleg 2,8 millió forint körüli kiadással járna. |
Jelentős gondot okozhat a későbbiekben a forgalom ellenőrzése. Az útdíjszedési és az ellenőrzési feladatokat ellátó Állami Autópálya Kezelő Zrt. ugyanis jelenleg nem rendelkezik olyan eszközparkkal, amellyel hatékonyan figyelhetné valamennyi újonnan díjszedésbe bevont utat. Szigorú felügyelet, illetve büntetések nélkül pedig várhatóan nem éri el célját a kormányzat az utak fizetőssé tételével. Vagyis a kamionosok nem vesznek majd több matricát, és nem terelődik a tranzitforgalom a zsúfolt közutakról az autópályákra.
2010-ig matricázunk - az autóutakon is
Áprilistól fizetősek lesznek az autóutak is