A regionális vezérképviseletet ellátó GM Southeast Europe PR-menedzsere elmondta, hogy a szinte tiszta bioetanolt egy rákoskeresztúri töltőállamos közvetlen szomszédságában, a Cinkotai úton lehet majd tankolni.
Az 85 százalékban biológiai úton előállított etanolt és 15 százalékban 95-ös oktánszámú benzint tartalmazó E85-ös "alternatív motorhajtóanyagot" várhatóan literenként 175-180 forintért lehet majd tankolni.
Gál Péter elmondta: még az első félévben három Pest megyei kútnál, és országszerte 4-5 további helyen is üzembe állítanak E85-ös töltőkutakat. Ezeket a töltőállomásokat egyrészt nagy olajtársaságokkal partnerkapcsolatban álló, másrészt saját kutakkal rendelkező magyar vállalkozások üzemeltetik. |
A Saab már megkezdte az E85-tel is működő személygépkocsik magyarországi forgalmazását, amelyek 3-5 százalékkal drágábbak a hagyományos üzemű típusoknál. Eddig ugyan 10-nél kevesebb ilyen autót adtak el, a cég reményei szerint az idén több tucat is elkelhet. Gál Péter tudomása szerint a konkurens Ford is elkezdte etanolüzemű gépjárművei értékesítését Magyarországon.
Jelenleg a különálló kutak pénzügyi-nyilvántartási engedélyezése zajlik - mondta Gál Péter. |
A bioetanol a benzinhez képest kisebb fajlagos energiával rendelkezik, így a "zöld autók" fogyasztása 100 kilométeren 20-30 százalékkal nagyobb a hagyományoshoz képest. Megnő ugyanakkor az autók teljesítménye: például a benzinnel 150 lóerős, 2 ezer köbcentiméteres jármű bioetanollal 185 lóerőssé válik.
A Magyarországon forgalmazott benzin 2 százalékos arányban tavaly óta már tartalmaz bioetanolt, a Mol oktánszám-javító adalékanyag formájában keveri az üzemanyaghoz. Németországban tavaly jelentek meg az első E85-ös üzemanyagot áruló kutak, amelyek száma mára 50-re bővült. Svédországban 628 helyen lehet E85-öt forgalmazó kúttal találkozni, a tervek szerint az ottani hálózat 2008-ra 800-ra bővül. Franciaországban az elmúlt hetekben jelentek meg az első E85 kutak, amelyek száma a kormány tervei szerint az év végére 500-ra emelkedik.
Több milliárdos svéd-magyar bioenergetikai megállapodás
Biodízel kontra bioetanol: a MOL a gázolajban hisz
Inkább káros a bioüzemanyag?
A biobenzin sikere megrengetheti az olajpiacot is
Bioetanol-biznisz: boldog-boldogtalan befektetne